29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson).
Automobilový priemysel, celosvetový aj európsky, je v súčasnosti na veľkej krivke. Prechod na elektromobily so sebou prináša značné výzvy. Problémom je aj to, ako tieto zmeny vnímajú ľudia. Nie každému sa nový smer páči, a preto predaj stále nie je na uspokojivej úrovni. Možno sa potom čudovať, že v tomto odvetví dochádza k hromadnému prepúšťaniu? Zdá sa, že nie.
Európsky automobilový priemysel na krivke
Európske združenie výrobcov automobilových súčiastok (CLEPA) uvádza veľmi alarmujúce údaje. Podľa prognózy na roky 2020 – 2025 malo v Európe vzniknúť približne 100 000 nových pracovných miest. Hovoríme, samozrejme, len o automobilovom sektore. Skutočnosť sa však od tohto ambiciózneho plánu veľmi výrazne líši. Problémom je, že počas tohto obdobia… už viac ako 85 000 ľudí prišlo o prácu. Treba priznať, že ide o celkom jednoznačný problém.
Európsky automobilový priemysel je na krivke. Od roku 2020 bolo vytvorených niečo vyše 29 000 nových pracovných miest. Ako som však už zdôraznil, o prácu prišlo viac ako 85 000 ľudí. A to znamená, že z odvetvia „zmizlo“ viac ako 56 000 pracovných miest. Európsky automobilový priemysel v súčasnosti zažíva krízu porovnateľnú s krízou počas pandémie koronavírusu. Aby toho nebolo málo, podľa údajov CLEPA bolo len v prvom polroku 2024 prepustených 32 000 ľudí. To je číslo, ktoré presahuje aj najhoršie obdobia pandémie.
Zhorší sa to?
Združenie tvrdí, že to najhoršie pre toto odvetvie ešte len príde. Odkiaľ sa berie toto prepúšťanie? Podľa CLEPA je na vine okrem iného klesajúci dopyt po automobiloch, rastúce výrobné náklady alebo oneskorené investície do nových technológií. Pokiaľ ide o samotný dopyt, táto téma je pomerne zložitá. Európania nemajú o elektromobily záujem v takej miere, ako by si výrobcovia želali. Nepomáhajú ani normy týkajúce sa emisií CO2. Autá sú čoraz drahšie a podliehajú čoraz väčším obmedzeniam. Nie každému sa to musí páčiť.
Európske združenie výrobcov automobilových súčiastok priamo naznačuje, že sú potrebné regulačné zmeny. Ak sa tak nestane, Európa stratí pozíciu svetového lídra. Automobilový priemysel na starom kontinente v súčasnosti čelí vážnym problémom. Zároveň sa v Ázii vyvíjajú autá, ktoré často ponúkajú podobný komfort a výkon za nižšiu cenu. Aký záver z toho možno vyvodiť? Je Európska únia nútená uvoľniť predpisy? V opačnom prípade čelí európska ekonomika obrovským problémom?
Strela do kolena?
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035 sa dá spomenúť aj mimochodom. Je to z pohľadu európskych výrobcov naozaj dobrý nápad? Kto povedal, že Európania siahnu po autách z nášho kontinentu? Zmena pravidiel hry by mohla situáciu ešte zhoršiť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európa s autami z Číny nevyhrá. Alebo aspoň nie s clami
Európa sa stane nezávislou od čínskych dodávok? Francúzi majú plán
Turbulencie na palube lietadla Dreamliner. Cestujúci padali zo svojich sedadiel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.