31.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa).
Mnohí motoristi radi využívajú „hlbokú rezervu“ v palivovej nádrži, čo má vážne následky. Mechanici však varujú pred takýmito praktikami a upozorňujú, ktoré diely sa v dôsledku toho častejšie pokazia. A čo takzvané „tankovanie pod zátkou“?
Prakticky každé auto má palivomer, ktorý ukazuje aj tzv. „rezervu“. Keď sa rozsvieti oranžová kontrolka a ručička sa blíži k nule, mali by sme čo najskôr natankovať. Nie je náhoda, že kontrolka je oranžová.
Moderné autá majú palubný počítač, ktorý zobrazuje „lákavé“ informácie o dojazde, čo viedlo k tomu, že vodiči prestali brať vážne len ukazovateľ paliva a kontrolku rezervy.
Informácia o dojazde akoby lákala k vyčerpaniu paliva na nulu, pretože mnohí vodiči si uvedomujú, že aj pri nedostatočnom dojazde môžu ešte prejsť niekoľko desiatok kilometrov. To však môže viesť k poruchám, ktoré môžu majiteľov vozidiel vyjsť naozaj draho. Najmä vtedy, keď natankujú za „10 eur“, pretože potom jazdia v podstate nonstop na rezervu.
Riziková jazda na rezerve
Takéto praktiky majú, žiaľ, veľmi vážne následky, ktoré si bežný vodič nemusí uvedomovať. Mechanici to veľmi dobre vedia, pretože sa s tým stretávajú denne.
Jazda na rezervu poškodzuje palivový systém a opakovaná jazda s extrémne nízkou hladinou paliva môže byť pre naše vozidlo dokonca smrteľná. Nezabúdajte, že palivové čerpadlo, ktoré sa nachádza v nádrži alebo pri nej, je chladené a mazané palivom. Nízka hladina mu oboje uberá, navyše hrozí, že sa systém uzavrie vzduchom, čo len urýchľuje opotrebovanie čerpadla.
V rozpore so zdaním nie je porucha palivového čerpadla najvážnejším dôsledkom jazdy na „hlbokú rezervu“. Výmena čerpadla je zvyčajne výdavkom vo výške niekoľko stoviek eur.
Nízkotlakové palivové čerpadlo je jednou z prvých súčastí zásobovacieho systému. Je to jediné mechanické čerpadlo, ktoré je umiestnené v nádrži. Zadretie takéhoto čerpadla v dôsledku jazdy s nízkou hladinou paliva a nezriedka aj jeho zavzdušnenia predstavuje obrovské riziko znečistenia nádrže. Problém sa stáva ešte závažnejším, keď sa toto znečistenie dostane do palivového systému. Vtedy totiž dochádza k poškodeniu vstrekovacieho čerpadla a vstrekovačov. Každý z týchto dielov stojí niekoľko stoviek eur.
Samozrejme, v palivovom systéme je aj ochrana v podobe palivového filtra. Ten filtruje palivo, ktoré priteká cez čerpadlo z nádrže a následne sa má dostať k vstrekovaciemu čerpadlu a vstrekovačom. Zanedbanie tohto prvku, žiaľ, zvyšuje riziko vzniku závažnej poruchy.
Je veľmi dôležité, aby ste svoje vozidlo dali do servisu, kde po výmene palivového filtra mechanik prejde celým procesom odvzdušnenia systému. V novších vozidlách je potrebné pripojenie k servisnému počítaču. Bez správneho odvzdušnenia sa tiež objavujú poruchy, ale až po určitom čase, takže majiteľ vozidla nemusí poznať skutočnú príčinu.
Nebezpečné tankovanie pod zátkou – pravda alebo lož?
Na internete je veľa článkov o nebezpečenstve tankovania pod zátkou. V niektorých z nich sa uvádza, že ak to preženiete, palivo sa vám vyleje na topánky buď priamo z plniaceho otvoru, alebo cez malý otvor v plniacom otvore, ktorý sa na tento účel používa. Toto sú jediné negatívne dôsledky tankovania pod zátkou, o ktorých mechanici vedia.
Medzitým sa v mnohých článkoch dočítate o nebezpečnom tankovaní, ktoré môže poškodiť absorbér palivových pár. Je to len mýtus?
Áno, je to len mýtus.
Odbornici majú však trochu iné negatívne skúsenosti:
Tankovaním paliva pod uzáver môžeme zaplaviť odvzdušňovací systém, čím vznikne príliš veľký podtlak. To spôsobí, že motor začne pracovať nerovnomerne. Efekt bude podobný nesprávnemu zapaľovaniu a strate výkonu, čo môže byť za určitých okolností nebezpečné. Tento jav pominie, keď sa prebytočné palivo z potrubia spáli, a to v malom množstve. Takéto trvalé pretečenie môže následne poškodiť vstrekovací systém, hoci ide o čisto teoretický predpoklad, keďže by sme to museli robiť zakaždým.
Preto by ste sa mali viac starať o jazdu nad rezervou ako o tankovanie pod uzáver. Odborníci upozorňujú na dôsledky takéhoto tankovania a zároveň pripomínajú, aby sme palivový filter vymieňali pravidelne a predovšetkým odborne, najlepšie kvalitným výrobkom.
Palivový filter je často zabúdaná, ale mimoriadne dôležitá súčasť automobilu, ktorá by sa mala pravidelne vymieňať. V dobrom servise vám jeho výmenu pripomenú. Po výmene odvzdušní systém, aby vozidlo ochránil pred vážnym poškodením. Odborníci neodporúčajú, aby ste to robili sami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Váš volant sa trasie pri brzdení? Zistite, čo môže byť príčinou a ako to vyriešiť!
Výkon vášho auta na hrane? Zistite, čo je jeho príčinou?
Je vaše auto lenivé? Zistite, kde je skrytý problém s plynom!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.