7.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WorldMilitaryPowerr).
Čína podala na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO) žalobu proti vyrovnávacím clám, ktoré EÚ uložila na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne.
Predstaviteľ WTO v rozhovore pre agentúru Reuters potvrdil, že organizácia dostala sťažnosť Číny.
„Dostali sme žiadosť Číny o konzultácie s Európskou úniou o konečnom znení vyrovnávacích ciel EÚ na vozidlá,“
– povedal Maroš Šefčovič, kandidát na eurokomisára pre obchod.
Na vypočutí v Európskom parlamente uviedol, že úradníci EÚ pre obchod boli v Číne na rokovaniach.
„Pre nás je veľmi dôležité, aby aj v prípade, že pristúpime k cenovým záväzkom, boli rovnako účinné a vynútiteľné ako dovozné clá, ktoré sme zaviedli. To je pre nás absolútne kľúčové,“ zdôraznil.
Clá EÚ na elektromobily vyrobené v Číne sa pohybujú od 7,8 % do 35,3 %. Dôvodom ich zavedenia je dotovanie výroby zo strany úradov v Pekingu.
Clá sa nebudú vzťahovať na e-autá dovážané z Číny, ktoré sú už na trhu EÚ. Médiá už niekoľko mesiacov upozorňujú, že veľké množstvo z nich je v prístavoch EÚ nevybavené.
Na základe vyšetrovania, ktoré sa začalo v októbri 2023. Európska komisia dospela k záveru, že Čína dotuje výrobu elektromobilov, aby ich mohla predávať za umelo nízke ceny. Dotácie sa týkajú celého výrobného reťazca – od batérií až po priame dotácie výrobcom.
To vyvolalo v EÚ obavy, že európsky automobilový priemysel nebude schopný vyrovnať sa s nekalou konkurenciou z Číny, ako sa to predtým stalo iným priemyselným odvetviam, napríklad výrobcom fotovoltaických panelov. V súčasnosti napríklad 90 % panelov predávaných v EÚ pochádza z Číny. Oslabenie európskeho automobilového priemyslu by znížilo konkurencieschopnosť hospodárstva a znamenalo by masívne prepúšťanie.
Čína je najväčším výrobcom elektrických vozidiel na svete. Globálny vývoz týchto automobilov z Kráľovstva stredu sa v roku 2023 zvýšil o 70 % a dosiahol 34,1 miliardy USD. EÚ je najväčším odberateľom elektromobilov z ČĽR, na čínsky vývoz pripadá takmer 40 %. V roku 2023 krajiny EÚ nakúpili čínske automobily v hodnote 3,5 miliardy eur, čo je takmer o 40 % viac ako v predchádzajúcom roku. To vyvolalo obavy EÚ a niektorých hlavných miest EÚ, keďže ceny čínskych elektromobilov sú zvyčajne o 20 % nižšie ako ceny modelov vyrobených v EÚ.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európska únia schválila konečné clá na elektromobily vyrobené v Číne
Nemecko sa obáva konfliktu s Čínou. Nebudú hlasovať za clá
BYD vyťahuje z rukáva ďalšie eso. Vylepšený hybrid Han DM-i by mohol ovládnuť európske cesty
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.