8.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RMSothebysInc).
Viac ako 28 miliónov dolárov získali dedičia Rudiho Kleina, zberateľa, ktorý od roku 1976 zhromažďoval na svojom pozemku v Los Angeles vraky európskych áut. Zbierka jedného z najväčších zberateľov vrakov áut v USA išla pod kladivko a predalo sa všetko od mercedesu za 9,3 milióna dolárov až po staré motory a hrdzavé tlmiče.
Jedna z najväčších zbierok autovrakov v histórii sa dostala pod kladivo. Aukčný dom RM Sotheby’s vydražil viac ako 200 vozidiel a súčiastok na historické vozidlá, ktoré roky zbieral zberateľ Rudi Klein.
Rudi Klein je americký emigrant z Nemecka, ktorý svoju zbierku neobvyklých vozidiel budoval od roku 1976. Obchodovanie s klasickými automobilmi bolo pre neho nielen vášňou, ale aj spôsobom života. Rudi mal slabosť najmä pre európske autá, ktoré kupoval v najrôznejšom stave, často po nehodách alebo rozobraté. Podobne ako mnohí iní zberatelia ich plánoval reštaurovať. Niektoré slúžili ako pravidelní darcovia dielov pre iné vozidlá. A to, čo z nich zostalo, putovalo na pozemok v južnom Los Angeles.
Nepredával preto, lebo ich chcel opraviť. Jeho deti mu budú vďačné
Vďaka tomu nazhromaždil pôsobivú zbierku; na jeho pozemku vyrástlo skutočné smetisko automobilových hviezd. Samotný Rudi sa už nedožil naplnenia svojich ambicióznych plánov na renováciu zozbieraných vozidiel. Po Kleinovej smrti prevzali dnes už legendárnu zbierku jeho deti a rozhodli sa ju speňažiť prostredníctvom aukčného domu RM Sotheby’s. Tento nápad sa ukázal ako hit, keďže suma získaná z dražby vozidiel je ohromujúca.
Aukcia Rudiho zbierky sa konala pod príznačným názvom „The Junkyard“. Tento názov dobre odráža stav pomerne veľkého počtu vozidiel, keďže mnohé z nich sú skorodované až do špiku kostí. Našťastie, kalifornské podnebie bolo veľmi priaznivé, takže pomerne veľa vozidiel je stále celkom vhodných na renováciu.
Našťastie Rudi zaparkoval cennejšie exempláre pod strechu a snažil sa ich udržať v dobrom technickom stave. Patrilo medzi ne niekoľko skutočných bielych havranov, ako napríklad Horch 780 Sport Cabriolet z roku 1933, dva Maybachy SW38 z 30. rokov a prototyp Iso Grifo A3/L Spider. A k tomu sa objaví aj po pár kúskoch z modelov ako Lamborghini Miura alebo Mercedes 300 SL Gullwing.
Celý život zbiera kovový šrot. Deti zarobili milióny dolárov
Nakoniec sa na predaj dostalo 207 predmetov, od automobilových skvostov až po úplný šrot, ako sú rozbité motory, prevodovky alebo hrdzavé hnacie ústrojenstvo. Všetky našli nových majiteľov. Celkovo sa pod kladivko dostalo približne 70 vozidiel, prevažne áut v rôznom havarijnom stave (niektoré kompletné, iné po nehodách alebo zachránené zo šrotovísk) a niekoľko starých motoriek (Indian, BMW). Zvyšok tvoria rôzne diely: od poškodených motorov cez časti karosérie až po výfukové systémy atď.
Podľa očakávania najvyššiu cenu dosiahol Mercedes 300 SL „Alloy“ Gullwing. Legendárneho modelu 300 SL s hliníkovou karosériou bolo vyrobených len 29 kusov a tento konkrétny kus má číslo 26. Ide o jediný vyrobený model 300 SL s interiérom vyhotoveným v čiernej a červenej koži. Vyvolávacia cena bola 4,5 milióna dolárov. Nakoniec sa vozidlo vyrobené v roku 1956 a v čiastočnom havarijnom stave predalo za 9,35 milióna dolárov. Za zmienku stojí, že Mercedes bol v rukách Rudiho od roku 1976, keď ho odkúpil od predchádzajúceho majiteľa za 30 000 dolárov. Počas takmer polstoročia si zberateľ nenašiel čas na jeho opravu.
4,13 milióna dolárov zaplatili za Mercedes 500 K „Carraciola“ Special Coupe z roku 1935, ktorý sa – hoci pod hrubou vrstvou prachu – zachoval v takmer dokonalom stave. 3,3 milióna USD stál nového kupca Horch 855 Special Roadster zlovestného ročníka 1939.
Noví majitelia si našli aj nehnuteľnosti za sumy výrazne presahujúce 1 milión dolárov:
- prototyp Iso Grifo A3/L Spider z roku 1964 (1,875 milióna dolárov),
- Porsche 356 B 1600 z roku 1962 (1,16 milióna dolárov),
- Lamborghini Miura P400 z roku 1968 (1,325 milióna dolárov),
- Mercedes 300 SL z roku 1957 (1,187 milióna dolárov).
Pre porovnanie, najlacnejšou vydraženou položkou v Rudiho zbierke bol diferenciál pre starý Rolls-Royce a Bentley, ktorý sa predal za 360 dolárov. Medzi ďalšie predmety, ktoré tiež našli ochotného dražiteľa, patrili dvere spolujazdca k Porsche 904 Carrera GTS (6 300 dolárov), stará prístrojová doska k Mercedesu 300 SL Roadster (4 200 dolárov), manuál v koženom puzdre k Ferrari Dino 246 GT (3 600 dolárov) a dokonca zotrvačník k Mercedesu 300 SL (600 dolárov).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Legendárne autá nájdené na vrakovisku. Majú hodnotu miliónov
Tento rok zomreli. Ich diela obdivovali milióny ľudí
Vyhnite sa chaosu na cestách: Nepodceňujte silu pravidla pravej ruky!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.