Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Prvý wingsuit fólia v histórii posúva ľudský let na rekordnú úroveň /Video/

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@sasportspress2332). Rakúsky letecký kaskadér a všestranný maniak Peter Salzmann už posunul obleky na krídlach na úplne inú úroveň. Hneď keď si pripútal elektrický pohonný systém...

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@sasportspress2332).

Rakúsky letecký kaskadér a všestranný maniak Peter Salzmann už posunul obleky na krídlach na úplne inú úroveň. Hneď keď si pripútal elektrický pohonný systém a premenil sa na niečo, čo je možno najbližšie k ľudskému lietadlu, aké sme kedy videli. Teraz opäť prekonáva hranice, tentoraz vymenil pohon za nový dramatický systém fólií navrhnutý na zvýšenie vztlaku a celkového času letu. Tým sa človek posúva oveľa bližšie k slobode vtákov, ktorí sa dokážu vyrovnať gravitácii.

youtube.com/@sasportspress2332

Ak by priemerný človek dosiahol rýchlosť 186 míľ za hodinu (300 km/h) premenou na elektrickú raketu, v rámci možností a zdravého rozumu by zavesil svoj wingsuit na klinec. Odišiel do kresla a už nikdy sa nepokúsil o nič fyzicky odvážnejšie ako zdvihnúť lakeť, aby si nalial ďalšiu škótsku. Nikdy sme však Petra Salzmanna nepočuli označiť za priemerného a určite nemienime byť prví, ktorí ho do tejto škatuľky zatlačia. V závislosti od vášho pohľadu pravdepodobne nie je ani v bežných hraniciach rozumu a zdravého rozumu.

Znalosti z aerodynamiky F1 na optimalizáciu tvaru

Takže po spolupráci s BMW Designworks na úspešnom vývoji elektrického ľudského pohonu, ktorý dodá svetu wingsuitov nový smer. Salzmann sa vrátil do laboratória na ďalší prvý projekt svojho druhu. Posledné tri roky spolupracoval s kolegom Andreasom Podlipnikom, odborníkom na wingsuit, a multidisciplinárnymi inovátormi z Red Bull Advanced Technologies na vývoji nového prídavného zariadenia wingsuit s cieľom predĺžiť (bezmotorový) čas letu. A opäť posunúť latku vyššie pre šport wingsuit vo všeobecnosti.

Trvalo celé tri roky a šesť prototypov, kým sa tímu podarilo vytvoriť správny vzorec… Alebo aspoň dostatočne správny na to, aby mohol riskovať život a zdravie pri testovaní v reálnych podmienkach na jednom z najväčších pohorí sveta. Počas tohto procesu používali aerodynamický tunel v Štokholme na testovanie každého prototypu a jeho malých, ale efektívnych úprav.

Salzmann a Podlipnik začali postupným prispôsobovaním koncepcie hydroplánu tomuto veľmi odlišnému prípadu použitia. Nakoniec vytvorili nositeľnú fóliu, ktorá sa pripevňuje na trup, a potom strávili veľa času presným nastavením uhla krídla a rozmerov. Prizvali tím Red Bull a využili ich odborné znalosti z aerodynamiky F1 na optimalizáciu tvaru, veľkosti, geometrie a ďalších parametrov fólie.

Sendvičové krídlo z vákuovo lisovanej penovej hmoty

Nakoniec tím vytvoril finalizované sendvičové krídlo z vákuovo lisovanej penovej hmoty spolu s hardvérom vytlačeným na 3D tlačiarni. Kompletná zostava fólie, ktorá váži 12 libier (5,45 kg), bola navrhnutá tak, aby sa dala rozložiť na komponenty a Salzmann ju mohol nosiť do hôr. Vo vzduchu krídlo široké 6,9 stopy (2,1 m) zvyšuje vztlak a zlepšuje kĺzavosť so zámerom predĺžiť celkovú vzdialenosť a čas letu vo vzduchu.

Súdny deň: Dňa 24. októbra sa Salzmann vydal s fóliou na slávny švajčiarsky vrch Jungfrau, jeden z troch veľkých vrcholov, ktoré sa týčia nad oblasťou Interlaken v Bernských Alpách. Zastavil sa na rímse vo výške 4 063 m n. m. (13 330 stôp), približne 300 stôp pod vrcholom hory. Tam zmontoval fóliový systém, zaistil ho na mieste, uistil sa, že jeho akčná kamera je nastavená na nulu. Pripútal si prilbu a vykonal historický skok priamo z hory, pričom voľným pádom zišiel z povrchu hory a potom sa narovnal a plachtil vpred.

Vzhľadom na jedinečnosť konštrukcie aerodynamického krídla bol tento let od začiatku historický, ale do histórie sa zapísal ešte hlbšie, keď prekonal tri svetové rekordy. Priamo k podstate misie: Salzmann dokázal počas zoskoku vyletieť dopredu na neuveriteľných 7,7 míle (12,5 km) horizontálnej vzdialenosti. Čím prekonal doterajšiu hranicu „najvzdialenejšej vzdialenosti pre BASE jump“ 4,7 míle (7,5 km), ktorú v roku 2011 na susednom Eigeri stanovil Američan Dean Potter. Potter zomrel pri nehode vo wingsuite v roku 2015.

Vďaka týmto dvom rekordom dosiahol Salzmann presne to, po čom túžil, a to predĺženie času letu a vzdialenosti.
Foto: youtube.com/@sasportspress2332

Svetový rekord v najdlhšom čase letu BASE jump

Celá táto vzdialenosť sa rovnala plným 5 minútam a 56 sekundám vo vzduchu pred vypustením padáka, čím sa vytvoril svetový rekord v najdlhšom čase letu BASE jump.

Vďaka týmto dvom rekordom dosiahol Salzmann presne to, po čom túžil, a to predĺženie času letu a vzdialenosti. Pre porovnanie, Potter strávil vo vzduchu 3 minúty a 20 sekúnd pri svojom 4,7-kilometrovom zoskoku BASE wingsuit v roku 2011.

Knihy rekordov však stále neboli pri Salzmannovom zoskoku uzavreté. Dosiahol aj tretí a posledný rekord: najväčší BASE zoskok s výškou 11 161 stôp (3 402 m). Od počiatočného pádu zo strmého, zasneženého ramena Jungfrau až po pristátie v sviežej zelenej dedine Lauterbrunnen ďaleko pod ním.

Je potrebné poznamenať, že existuje rozdiel medzi rekordmi vo wingsuit obleku z lietadla alebo vrtuľníka a rekordmi zo zeme. Salzmannove rekordy v skokoch BASE sa týkajú tých druhých, keďže BASE je skratka pre Building, Antenna, Span (most), Earth (budova, anténa, rozpätie) a z definície sa nedajú vykonať z lietadla.

Takže hoci Jhonathan Florez dosiahol v roku 2012 dlhšiu vzdialenosť 16 míľ (26 km) letu vo wingsuit obleku aj 9-minútový čas letu, urobil tak z lietadla a začínal vo výške viac ako 37 000 stôp (11 000 m), nie BASE zoskokom. Florez zahynul aj pri nehode vo wingsuitovom obleku v roku 2015.

Môžeme takmer zdvojnásobiť účinnosť, plachtíme plochejšie a ešte ďalej

Ak sa vrátime k Salzmannovmu zoskoku, vydelením vzdialenosti 12,5 km stratou výšky 3,4 km dostaneme kĺzavosť 3,67 a hodnota fólie sa stáva jasnou. Pretože poskytuje viac kĺzania dopredu a viac pocitu z lietania.

„S normálnym wingsuitom dosahujeme dobrý kĺzavý pomer 2,6 až 2,8, maximálne 3 – čo znamená 1 kilometer dole, 3 kilometre dopredu,“

– vysvetlil Podlipnik.

„S fóliou môžeme takmer zdvojnásobiť účinnosť, plachtíme plochejšie a ešte ďalej, prekonáme väčšiu vzdialenosť z rovnakého východiskového bodu.“

A s klzným pomerom takmer 3,7 si môžete ovinúť aj svoje trasúce sa biele kĺby okolo troch čerstvo vytlačených svetových rekordov.

Video alebo sa to nestalo: Ak si chcete pozrieť, ako sa Salzmann rúti a stúpa rýchlosťou až 200 km/h (124 mph) cez úchvatnú švajčiarsku scenériu. Nehovoriac o snehových závejoch, teplotách od -5 do 9 °C (23 až 48 °F) a vetre do 37 km/h (23 mph).

Zatiaľ nie je jasné, či Salzmann, Podlipnik a ľudia z Red Bullu, ktorí tlačia na pílu a energiu, otvorili dvere novej disciplíne wingsuitingu s asistenciou fólií. Alebo jednoducho predviedli epický jednorazový výkon, ktorý sa už nezopakuje. Ak však spojíme neutíchajúcu snahu extrémnych športovcov posúvať šport ďalej s tak trochu univerzálnou, primitívnou túžbou zažiť niečo podobné slobode letu bez pomoci človeka. Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti bude tieto rekordy pokoriť niekto ďalší, či už na vlastnom aerodynamickom krídle, alebo na úplne inom zariadení.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Red Bull pripravuje hypercar. Skutočné monštrum s výkonom auta F1

Je Red Bull tajnou zbraňou pre vodičov? Preskúmajte „Pravda“ alebo „Lož“!

Oprava pneumatiky: Je to „Pravda“ alebo „Lož“?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov