12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@sasportspress2332).
Rakúsky letecký kaskadér a všestranný maniak Peter Salzmann už posunul obleky na krídlach na úplne inú úroveň. Hneď keď si pripútal elektrický pohonný systém a premenil sa na niečo, čo je možno najbližšie k ľudskému lietadlu, aké sme kedy videli. Teraz opäť prekonáva hranice, tentoraz vymenil pohon za nový dramatický systém fólií navrhnutý na zvýšenie vztlaku a celkového času letu. Tým sa človek posúva oveľa bližšie k slobode vtákov, ktorí sa dokážu vyrovnať gravitácii.
Ak by priemerný človek dosiahol rýchlosť 186 míľ za hodinu (300 km/h) premenou na elektrickú raketu, v rámci možností a zdravého rozumu by zavesil svoj wingsuit na klinec. Odišiel do kresla a už nikdy sa nepokúsil o nič fyzicky odvážnejšie ako zdvihnúť lakeť, aby si nalial ďalšiu škótsku. Nikdy sme však Petra Salzmanna nepočuli označiť za priemerného a určite nemienime byť prví, ktorí ho do tejto škatuľky zatlačia. V závislosti od vášho pohľadu pravdepodobne nie je ani v bežných hraniciach rozumu a zdravého rozumu.
Znalosti z aerodynamiky F1 na optimalizáciu tvaru
Takže po spolupráci s BMW Designworks na úspešnom vývoji elektrického ľudského pohonu, ktorý dodá svetu wingsuitov nový smer. Salzmann sa vrátil do laboratória na ďalší prvý projekt svojho druhu. Posledné tri roky spolupracoval s kolegom Andreasom Podlipnikom, odborníkom na wingsuit, a multidisciplinárnymi inovátormi z Red Bull Advanced Technologies na vývoji nového prídavného zariadenia wingsuit s cieľom predĺžiť (bezmotorový) čas letu. A opäť posunúť latku vyššie pre šport wingsuit vo všeobecnosti.
Trvalo celé tri roky a šesť prototypov, kým sa tímu podarilo vytvoriť správny vzorec… Alebo aspoň dostatočne správny na to, aby mohol riskovať život a zdravie pri testovaní v reálnych podmienkach na jednom z najväčších pohorí sveta. Počas tohto procesu používali aerodynamický tunel v Štokholme na testovanie každého prototypu a jeho malých, ale efektívnych úprav.
Salzmann a Podlipnik začali postupným prispôsobovaním koncepcie hydroplánu tomuto veľmi odlišnému prípadu použitia. Nakoniec vytvorili nositeľnú fóliu, ktorá sa pripevňuje na trup, a potom strávili veľa času presným nastavením uhla krídla a rozmerov. Prizvali tím Red Bull a využili ich odborné znalosti z aerodynamiky F1 na optimalizáciu tvaru, veľkosti, geometrie a ďalších parametrov fólie.
Sendvičové krídlo z vákuovo lisovanej penovej hmoty
Nakoniec tím vytvoril finalizované sendvičové krídlo z vákuovo lisovanej penovej hmoty spolu s hardvérom vytlačeným na 3D tlačiarni. Kompletná zostava fólie, ktorá váži 12 libier (5,45 kg), bola navrhnutá tak, aby sa dala rozložiť na komponenty a Salzmann ju mohol nosiť do hôr. Vo vzduchu krídlo široké 6,9 stopy (2,1 m) zvyšuje vztlak a zlepšuje kĺzavosť so zámerom predĺžiť celkovú vzdialenosť a čas letu vo vzduchu.
Súdny deň: Dňa 24. októbra sa Salzmann vydal s fóliou na slávny švajčiarsky vrch Jungfrau, jeden z troch veľkých vrcholov, ktoré sa týčia nad oblasťou Interlaken v Bernských Alpách. Zastavil sa na rímse vo výške 4 063 m n. m. (13 330 stôp), približne 300 stôp pod vrcholom hory. Tam zmontoval fóliový systém, zaistil ho na mieste, uistil sa, že jeho akčná kamera je nastavená na nulu. Pripútal si prilbu a vykonal historický skok priamo z hory, pričom voľným pádom zišiel z povrchu hory a potom sa narovnal a plachtil vpred.
Vzhľadom na jedinečnosť konštrukcie aerodynamického krídla bol tento let od začiatku historický, ale do histórie sa zapísal ešte hlbšie, keď prekonal tri svetové rekordy. Priamo k podstate misie: Salzmann dokázal počas zoskoku vyletieť dopredu na neuveriteľných 7,7 míle (12,5 km) horizontálnej vzdialenosti. Čím prekonal doterajšiu hranicu „najvzdialenejšej vzdialenosti pre BASE jump“ 4,7 míle (7,5 km), ktorú v roku 2011 na susednom Eigeri stanovil Američan Dean Potter. Potter zomrel pri nehode vo wingsuite v roku 2015.
Svetový rekord v najdlhšom čase letu BASE jump
Celá táto vzdialenosť sa rovnala plným 5 minútam a 56 sekundám vo vzduchu pred vypustením padáka, čím sa vytvoril svetový rekord v najdlhšom čase letu BASE jump.
Vďaka týmto dvom rekordom dosiahol Salzmann presne to, po čom túžil, a to predĺženie času letu a vzdialenosti. Pre porovnanie, Potter strávil vo vzduchu 3 minúty a 20 sekúnd pri svojom 4,7-kilometrovom zoskoku BASE wingsuit v roku 2011.
Knihy rekordov však stále neboli pri Salzmannovom zoskoku uzavreté. Dosiahol aj tretí a posledný rekord: najväčší BASE zoskok s výškou 11 161 stôp (3 402 m). Od počiatočného pádu zo strmého, zasneženého ramena Jungfrau až po pristátie v sviežej zelenej dedine Lauterbrunnen ďaleko pod ním.
Je potrebné poznamenať, že existuje rozdiel medzi rekordmi vo wingsuit obleku z lietadla alebo vrtuľníka a rekordmi zo zeme. Salzmannove rekordy v skokoch BASE sa týkajú tých druhých, keďže BASE je skratka pre Building, Antenna, Span (most), Earth (budova, anténa, rozpätie) a z definície sa nedajú vykonať z lietadla.
Takže hoci Jhonathan Florez dosiahol v roku 2012 dlhšiu vzdialenosť 16 míľ (26 km) letu vo wingsuit obleku aj 9-minútový čas letu, urobil tak z lietadla a začínal vo výške viac ako 37 000 stôp (11 000 m), nie BASE zoskokom. Florez zahynul aj pri nehode vo wingsuitovom obleku v roku 2015.
Môžeme takmer zdvojnásobiť účinnosť, plachtíme plochejšie a ešte ďalej
Ak sa vrátime k Salzmannovmu zoskoku, vydelením vzdialenosti 12,5 km stratou výšky 3,4 km dostaneme kĺzavosť 3,67 a hodnota fólie sa stáva jasnou. Pretože poskytuje viac kĺzania dopredu a viac pocitu z lietania.
„S normálnym wingsuitom dosahujeme dobrý kĺzavý pomer 2,6 až 2,8, maximálne 3 – čo znamená 1 kilometer dole, 3 kilometre dopredu,“
– vysvetlil Podlipnik.
„S fóliou môžeme takmer zdvojnásobiť účinnosť, plachtíme plochejšie a ešte ďalej, prekonáme väčšiu vzdialenosť z rovnakého východiskového bodu.“
A s klzným pomerom takmer 3,7 si môžete ovinúť aj svoje trasúce sa biele kĺby okolo troch čerstvo vytlačených svetových rekordov.
Video alebo sa to nestalo: Ak si chcete pozrieť, ako sa Salzmann rúti a stúpa rýchlosťou až 200 km/h (124 mph) cez úchvatnú švajčiarsku scenériu. Nehovoriac o snehových závejoch, teplotách od -5 do 9 °C (23 až 48 °F) a vetre do 37 km/h (23 mph).
Zatiaľ nie je jasné, či Salzmann, Podlipnik a ľudia z Red Bullu, ktorí tlačia na pílu a energiu, otvorili dvere novej disciplíne wingsuitingu s asistenciou fólií. Alebo jednoducho predviedli epický jednorazový výkon, ktorý sa už nezopakuje. Ak však spojíme neutíchajúcu snahu extrémnych športovcov posúvať šport ďalej s tak trochu univerzálnou, primitívnou túžbou zažiť niečo podobné slobode letu bez pomoci človeka. Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti bude tieto rekordy pokoriť niekto ďalší, či už na vlastnom aerodynamickom krídle, alebo na úplne inom zariadení.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Red Bull pripravuje hypercar. Skutočné monštrum s výkonom auta F1
Je Red Bull tajnou zbraňou pre vodičov? Preskúmajte „Pravda“ alebo „Lož“!
Oprava pneumatiky: Je to „Pravda“ alebo „Lož“?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.