13.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mlitchannel).
V júli prišla japonská vláda s revolučným návrhom, ako prepojiť veľkomestá prostredníctvom futuristickej infraštruktúry: obrovského „dopravného pásu“ určeného na transport tovaru. Teraz máme jasnejší obraz o tom, ako by mala vyzerať táto inovatívna „Auto Flow Road“.
Auto Flow Road
Dnešné nákladné vozidlá, hoci sú základným článkom prepravy tovaru medzi a v rámci miest, majú svoje nedostatky. Sú veľké, hlučné, narúšajú plynulosť dopravy, produkujú veľké množstvo oxidu uhličitého a závisia od množstva ľudských vodičov.
Práve posledný aspekt teraz najviac znepokojuje japonskú vládu. Ministerstvo pôdohospodárstva, infraštruktúry, dopravy a cestovného ruchu (MLIT) predpokladá, že do roku 2030 by mohlo v tomto sektore chýbať až 34 % pracovných kapacít oproti dnešnému stavu.
Auto Flow Road je riešením tohto problému. Predstavuje špeciálnu diaľnicu pre autonómne nákladné podvozky, ktoré by mohli nepretržite prepravovať tovar bez toho, aby zasahovali do tradičnej dopravy riadenej ľuďmi. Tieto pruhy by využívali existujúcu cestnú infraštruktúru, ako sú krajnice alebo stredové deliace pásy, pričom niektoré úseky by mohli byť dokonca vedené podzemnými tunelmi.
Autonómne sklady
V kľúčových prefektúrach by vznikli do veľkej miery autonómne sklady. Keď tovar dorazí do najbližšieho depa, autonómne vysokozdvižné vozíky ho vyložia a zabalia do modulov, ktoré sa následne vydajú po Auto Flow Road k depu najbližšiemu k ich cieľu. Odtiaľ by ich nákladné vozidlá, drony alebo iné prostriedky prepravili na zvyšok cesty.
Čo však robí systém ešte zaujímavejším, je schopnosť strukov organizovať sa počas prepravy. Môžu sa zastaviť v „nárazníkovom pruhu“ Auto Flow Road, kde počkajú na ďalšie struky s rovnakým cieľom alebo si optimálne načasujú príchod.
Tento systém má niekoľko výhod. Zmenší potrebu veľkých skladovacích priestorov, keďže množstvo tovaru môže byť rozložené na stovky kilometrov ciest. Rovnako by to mohlo zmierniť preťaženie ciest rozložením dopravného toku počas celého dňa a noci. A príchody môžu byť presne koordinované, čím sa zníži čas čakania vodičov kamiónov.
Možno to znie, že zaparkované struky sú jednoduchým cieľom pre zlodejov, no všetky vizualizácie zobrazujú Auto Flow Road chránenú sklenenou kupolou. Táto ochrana má zabrániť nehodám, dopravným zápcham či neželanému prístupu k vašim nákupom.
Systém mohol denne vykonať prácu za…
Pre správny tok musí byť náklad umiestnený na paletách s rozmermi 1,1 m na šírku a 1,8 m na výšku. Menšie balíky či nepravidelne tvarované zásielky môžu byť uložené v klietkach rovnakých rozmerov.
Ak sa koncept osvedčí, podľa japonskej vlády by systém mohol denne vykonať prácu za 12 000 až 17 000 ľudí. To by bolo obrovským prínosom v časoch rastúceho počtu online objednávok a klesajúceho počtu dostupných ľudských pracovníkov. Je to veľký projekt, a preto japonská vláda hľadá súkromné spoločnosti, ktoré by sa zaujímali o výstavbu tejto infraštruktúry alebo jej častí.
Prvým krokom je výstavba testovacej trate na 500-kilometrovej diaľnici medzi Tokiom a Osakou – najväčšou dopravnou tepnou Japonska. Skúšobná prevádzka je plánovaná na rok 2027, pričom plná prevádzka by mala začať v polovici 30. rokov tohto storočia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ste si istí, že sa otáčate správne?
Vynálezca tejto metódy výstavby tunela je naozaj génius
Najdlhšia vákuová cesta Hyperloopu dokončená v európskom testovacom zariadení
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.