17.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars).
Zdá sa, že trend odstraňovania fyzických tlačidiel, ktorý prevláda u väčšiny výrobcov automobilov, sa spomaľuje. Hyundai je ďalším výrobcom, ktorý chce zmeniť smer. Všadeprítomné dotykové displeje, ktoré bezpečnostní špecialisti Euro NCAP nepochválili, obťažujú používateľov automobilov.
Trend odstraňovania fyzických tlačidiel a jeho vplyv na vodičov
V posledných rokoch sa výrobcovia automobilov čoraz častejšie vzdávajú tradičných fyzických tlačidiel vo svojich vozidlách a nahrádzajú ich veľkými digitálnymi obrazovkami. Táto modernizácia, hoci môže pôsobiť impozantne, však nevyhovuje každému. Experti z Euro NCAP sú natoľko znepokojení, že plánujú od roku 2026 zaviesť nové kritériá pre udeľovanie piatich hviezdičiek. Aby ich vozidlo získalo, bude musieť obsahovať aj fyzické ovládacie prvky, ako sú tlačidlá a páčky.
Digitálne obrazovky totiž často vyžadujú, aby vodič venoval pozornosť ich ovládaniu, čo môže odvádzať jeho pozornosť od cesty. Tesla bola priekopníkom tohto prístupu, ktorý sa stal inšpiráciou pre mnohých ďalších výrobcov. Napriek tomu, že Tesla ponúka pokročilé funkcie, ako je autopilot, ostatné značky sa s technologickou výbavou do tej miery nevyrovnajú.
Nespokojnosť s touto digitálnou módou však nevyjadrujú len odborníci na bezpečnosť. Aj medzi používateľmi automobilov, ako ukázal prieskum spokojnosti zákazníkov spoločnosti Hyundai v USA, je cítiť odpor voči digitálnym displejom, ktoré môžu byť rušivé.
Opäť sa sústrediť na ergonomickejšie riešenia
Hyundai sa preto rozhodol zmeniť svoj prístup a opäť sa sústrediť na ergonomickejšie riešenia s fyzickými tlačidlami a ovládačmi vo svojich modeloch. Tento krok prichádza po dôkladnej analýze názorov zákazníkov, nielen v USA, ale aj v Európe, kde vodiči tiež preferujú praktickejšie a používateľsky prívetivejšie riešenia v kabíne vozidla.
„Aj keď do interiéru našich vozidiel pridávame alebo vyvíjame digitálne displeje, na ovládanie základných funkcií radšej používame fyzické spínače. Keď sme to testovali s používateľmi, zistili sme, že boli frustrovaní, keď chceli rýchlo vybrať funkciu, ale museli ju najprv nájsť v zložitom menu,“
– zdôraznil vedúci severoamerického dizajnového štúdia Hyundai Hak Soo Hav rozhovore pre denník Korea Joongang Daily .
Je ťažké jednoznačne tvrdiť, že zmena smerovania spoločnosti Hyundai bola motivovaná iba obavami o bezpečnosť či ziskovosť. K rozhodnutiu vrátiť sa ku klasickému dizajnu v nadchádzajúcich modeloch najviac prispeli americkí a európski zákazníci, ktorí považovali obrazovky za rušivé.
S ohľadom na spätnú väzbu od zákazníkov sa Hyundai zaviazal, že v budúcich modeloch zachová dostatočný počet fyzických tlačidiel. Spoločnosť však verí, že zákazníci časom zmenia svoj názor na obrazovky, ak Hyundai zjednoduší ich menu a užívateľské rozhranie. Hak Soo Ha poukázal na to, že úprava teploty pomocou infotainmentu často vyžaduje niekoľko kliknutí a je časovo náročnejšia než jednoduché otočenie fyzického ovládača.
„Keď sme to testovali na skupine vybraných účastníkov štúdie, zistili sme, že ľudia sú vystresovaní, podráždení a nahnevaní, keď chcú niečo v okamihu ovládať, ale nemôžu to urobiť,“
– Ha povedal.
Zachovanie fyzických tlačidiel a voličov však nebude trvať večne. Hyundai to chce zmeniť pokrokom v oblasti asistenčných a autonómnych technológií jazdy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo je režim Limp Mode a ako funguje? Ako ho vypnúť
Pokuty nestačia: Prečo vodiči dodávok stále riskujú životy so smartfónmi v ruke!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.