16.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PowerTorqueYT).
Mazda predstaví nové elektrické modely: kompaktné SUV Mazda EZ-6 a športové vozidlo Mazda Arata, ktoré prídu na trh v roku 2025. Tu je jej stratégia.
Mazda sa vyznačuje jedinečným, náročným a v mnohých ohľadoch protiintuitívnym prístupom k dominantným trendom na súčasnom automobilovom trhu. Hoci sa prispôsobila popularite vozidiel SUV, ktoré už roky vedú v celosvetovom predaji, jej stratégia v oblasti elektrifikácie a spaľovacích motorov ide cestami, ktoré väčšina jej konkurentov málo skúma.
Zatiaľ čo iní výrobcovia sa rozhodujú pre úplnú elektrifikáciu alebo zmenšujú motory v snahe dosiahnuť vyššiu účinnosť (technika známa ako downsizing), Mazda zostáva verná svojej vlastnej ceste a udržiava pestrú ponuku technológií a formátov, ktoré vyvažujú elektrické inovácie s vylepšeniami tradičných motorov.
V nasledujúcom článku sa bližšie pozrieme na rôzne stratégie Mazdy na najbližšie roky: modelový rad, spaľovacie motory, záväzok k ľahkej hybridizácii, jej motor Skyactiv-Z, predstavenie nového modelu.
Elektrifikácia ako u žiadneho iného výrobcu
Na rozdiel od priemyselných gigantov, ktorí znásobili svoju ponuku elektrických a plug-in vozidiel, má Mazda na trhu len jeden 100 % elektrický model: Mazdu MX-30. Toto kompaktné SUV síce ponúka elektrickú alternatívu, ale z hľadiska masového rozšírenia nesplnilo očakávania. Mazda však integrovala mild-hybridnú technológiu do iných modelov svojho modelového radu. Tento systém umožňuje vozidlám niesť označenie ECO.
Zameranie na veľké spaľovacie motory
Mazda prekvapila trh uvedením svojich najväčších modelov SUV Mazda CX-60 a Mazda CX-80, ktoré sú k dispozícii s radovými šesťvalcovými motormi. Zatiaľ čo takmer všetky značky volia motory s menším objemom, Mazda vsádza na klasickú konštrukciu s dôrazom na výkon a vynikajúci zážitok z jazdy.
Mazda sa nezvyčajne rozhodla zostať pri väčších motoroch, najmä keď ekologické predpisy sprísňujú svoje požiadavky. Mazda však zostáva verná svojej vízii a pracuje na vývoji spaľovacích motorov, ktoré spĺňajú požiadavky na účinnosť a emisie bez toho, aby obetovala konštrukciu, ktorá jej vozidlám umožňuje dosahovať vynikajúce výkony.
Motor Skyactiv-Z, inovácia spaľovania
Mazda zďaleka nezatracuje spaľovací motor, ale pokračuje v jeho vývoji a plánuje predstaviť nový motor s názvom Skyactiv-Z, ktorý má zlepšiť tepelnú a ekologickú účinnosť jej vozidiel. Motor Skyactiv-Z, ktorý by mal byť uvedený na trh v roku 2027, má byť nástupcom súčasných motorov Skyactiv-G a Skyactiv-X, ktoré v súčasnosti existujú v modelovom rade Mazdy.
Tento nový motor sľubuje účinnejšie spaľovanie vďaka procesu známemu ako „metóda spaľovania lambda one“, technológii, ktorá využíva chudobnú zmes paliva a vzduchu, čím dosahuje vysokú tepelnú účinnosť v širokom rozsahu otáčok.
Tento vývoj naznačuje, že Mazda zostáva verná technológii spaľovania s vnútorným spaľovaním a ukazuje svoj záujem o zlepšenie účinnosti bez toho, aby sa vzdala tohto formátu. Zatiaľ čo mnohí považujú tradičné spaľovacie motory za zastarané, Mazda ich inovuje a udržiava na popredných miestach.
Optimalizácia ponuky motorov
Ďalším dôležitým aspektom stratégie Mazdy je jej snaha o zjednodušenie ponuky spaľovacích motorov. Znížením zložitosti svojho sortimentu sa Mazda usiluje o vyššiu efektívnosť výroby a lepšie dodržiavanie emisných predpisov.
To znamená, že Mazda v nasledujúcich rokoch ukončí výrobu niektorých súčasných motorov, ale naďalej bude využívať rotačný motor – ikonickú technológiu, ktorá napriek svojej zložitosti tvorí už desaťročia DNA značky.
Mazda zasa tvrdí, že dosahuje významný pokrok v prispôsobovaní motora emisným predpisom, čo by mu umožnilo zostať v jej modelovom rade v dohľadnej budúcnosti.
Nový model, ktorý by mohol nahradiť obľúbený model MX-30
Mazda sa pripravuje posilniť svoju prítomnosť na európskom trhu s elektromobilmi s jedinečnou stratégiou, ktorá ju odlišuje od ostatných výrobcov. Japonská spoločnosť upravuje niektoré svoje modely pôvodne určené pre čínsky trh s cieľom upevniť svoju ponuku v konkurenčnom segmente elektrických vozidiel na Západe.
Medzi tieto modely patrí aj nová Mazda EZ-6, kompaktné SUV, ktoré by mohlo byť nástupcom Mazdy 6, modelu s veľkou emocionálnou hodnotou pre fanúšikov značky Mazda. Okrem toho bola daná zelená pre vývoj druhého elektrického modelu založeného na koncepčnom vozidle Mazda Arata.
Na ceste k novému elektrickému rozsahu v Európe
Mazda oznámila ambiciózny plán, ktorého cieľom je uviesť na trh v Európe niekoľko elektrických vozidiel v nadväznosti na rastúci trend elektrifikácie. Hoci sa Mazda pôvodne sústredila na výrobu elektrických vozidiel v Číne, prehodnotila svoju stratégiu a zahrnula do nej aj európsky kontinent.
Spoločnosť si stanovila cieľ uviesť do roku 2030 na trh až 10 elektrických modelov, čo je významný záväzok, ktorý odráža posun automobilového priemyslu smerom k udržateľnosti a trhu s nulovými emisiami. Tento posun stavia Mazdu do zaujímavej pozície najmä v Európe, kde trh s elektromobilmi rýchlo rastie.
Prvým z týchto nových modelov, ktoré sa majú dostať na európsky trh, je Mazda EZ-6, SUV, ktoré preberá dizajnové a technologické prvky z ázijského trhu, aby vyhovovali európskemu vkusu. Model EZ-6 bude hlavným modelom v novej fáze elektrifikácie značky Mazda s dizajnom. Ktorého cieľom je osloviť používateľov, ktorí si cenia štýl aj ekologickú angažovanosť.
Mazda EZ-6, ktorá bola navrhnutá v spolupráci s čínskym partnerom Mazdy, spoločnosťou Changan , sľubuje, že bude kľúčovým modelom v európskej stratégii značky. Model EZ-6, inšpirovaný dizajnom Mazdy6, kombinuje eleganciu a športový charakter vo formáte SUV. Pričom využíva architektúru optimalizovanú pre elektrické vozidlá, vyvinutú v spolupráci so spoločnosťou Changan.
Vďaka tejto platforme by EZ-6 mohol mať verziu s predĺženým dojazdom. Čo je dlho očakávaná funkcia pre používateľov, ktorí chcú znížiť závislosť od nabíjacích miest. Tento nepotvrdený detail zvyšuje príťažlivosť modelu EZ-6 pre európsky trh, kde má nabíjacia infraštruktúra ešte pred sebou určitú cestu.
Pravdou je, že spoločnosť má s modelom EZ-6 veľké očakávania, keďže toto SUV by mohlo nahradiť model MX-30. Jej prvý elektrický model, ktorý si nezískal priazeň európskej verejnosti. Nízke predajné čísla modelu MX-30 v Európe ukazujú, že nie všetky modely sú rovnako vhodné pre všetky trhy.
Mazda Arata, japonské elektrické SUV s čínskym nádychom
Okrem modelu EZ-6 Mazda oznámila, že súčasťou jej elektrickej ponuky bude aj ďalší model inšpirovaný koncepčným vozidlom Mazda Arata . Arata debutovala v Číne a rýchlo si získala pozornosť automobilových nadšencov svojím ostrým, športovým dizajnom.
Podľa oficiálnych zdrojov Mazdy sa Arata začne vyrábať a zostane verná svojmu pôvodnému štýlu, elegantnej, modernej estetike. Tá sa zameriava na zážitok vodiča. Arata sa bude vyrábať v spolupráci so spoločnosťou Changan s využitím architektúry EV špeciálne navrhnutej na dosiahnutie efektívneho výkonu a dojazdu.
Hoci Mazda zatiaľ neoznámila, či bude EZ-6 a Aratu predávať len v elektrickej verzii alebo vo verzii s predĺženým dojazdom. Zdá sa, že automobilka chce urobiť rázny krok smerom k úplnej elektrifikácii. V každom prípade tieto modely sľubujú účinnosť a dizajn. Čo sú dva aspekty, ktoré zákazníci pri kúpe elektrického vozidla čoraz viac oceňujú.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mazda potvrdila príchod nového športového vozidla, ktoré by mohlo byť nástupcom RX-7
Prekvapivé porovnanie: Kia Sportage rozdrví Japonského rivala?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.