16.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CitroenUKOfficial).
Niektoré nedávne príklady naznačujú, že francúzska značka sa snaží zmeniť svoju pozíciu.
Okrem rýchleho rastu čínskych výrobcov automobilov a úspechu spoločnosti Tesla ako výrobcu elektromobilov bolo v posledných 10 až 15 rokoch v automobilovom priemysle len málo veľkých úspechov. Ako každý vie, toto odvetvie čelí viacerým výzvam, ktoré, ako sa zdá, nemajú konca kraja. V tomto zložitom kontexte je pozoruhodné vidieť výnimky. Dacia je možno jednou z nich.
Od roku 1999 prešla táto nízkonákladová značka skupiny Renault veľkou transformáciou, ktorá ju priviedla k tomu, že sa stala významným hráčom na európskom automobilovom trhu a dôležitou súčasťou plánov globálnej expanzie francúzskej automobilky. Za 25 rokov sa vďaka správnemu umiestneniu značky v kombinácii s účinnou stratégiou znižovania nákladov podarilo dosiahnuť veľmi solídnu pozíciu.
Prípadová štúdia
Napriek jasným dôkazom o úspechu značky Renault s modelom Dacia ako konkurencieschopným vozidlom, žiadna iná automobilka tento vzorec nezopakovala. Súčasťou nepretržitého rastu, ktorý zaznamenala rumunská značka, je v skutočnosti to, že sa takmer výlučne týkal vstupných častí nižších segmentov. To sa však môže čoskoro zmeniť.
Nedávne príklady naznačujú, že Citroën, jedna z troch francúzskych automobilových značiek Stellantisu, sa snaží zmeniť svoju pozíciu a hrať hru Dacia lacno. Všetko sa to začalo predstavením štvrtej generácie modelu C3.
Tento hatchback s interným názvom CC21 bol pôvodne predstavený v Indii a Brazílii na platforme Smart Car od spoločnosti Stellantis. Bol koncipovaný ako „globálny“ automobil, ktorý by oslovil tak rozvojové (India, Latinská Amerika), ako aj rozvinuté (Európa) trhy. V prípade modelu CC21 nebol model C3 koncipovaný s ohľadom na Európu, ale na skromnejšie rozvíjajúce sa trhy. To znamená nižšie výrobné náklady a nižšiu konečnú cenu.
Tento vzorec sa uplatnil aj pri druhej generácii modelu C3 Aircross, ktorý je teraz väčší, je 7-miestnym B-SUV a je relatívne lacnejší ako predchádzajúca generácia. Tieto dva modely sú súčasťou plánu C-Cubed, ktorý má z Citroënu urobiť globálnejšiu (a cenovo dostupnejšiu?) automobilovú značku.
Tretí model bol predstavený pred niekoľkými mesiacmi v Indii a Brazílii a nazýva sa Basalt. Ide o kupé SUV v modelovom rade, ktorý by mal byť zameraný na rastúci predaj kupé SUV na rozvíjajúcich sa trhoch. V Európe sa s ním nepočíta. Naposledy ho bolo možné vidieť pred niekoľkými týždňami na parížskom autosalóne. Citroën C5 Aircross Concept má byť na 95 % podobný budúcej sériovej verzii a na muške má Daciu Bigster.
Funguje to?
Predaj nového modelu C3 sa v Indii nerozbehol, v období od januára do septembra 2024 sa predalo len 3 700 kusov, čo je o 49 % menej ako v rovnakom období roku 2023. Výsledky v Brazílii sú z hľadiska objemu lepšie (16 000 kusov), ale tiež negatívne v porovnaní s predchádzajúcim rokom (-14 %).
V prípade modelu C3 Aircross predstavoval objem v Indii za prvých deväť mesiacov tohto roka len 1 073 kusov. Viac kusov značka predala v období od septembra do decembra 2023. Zdá sa, že dobré správy prichádzajú od modelu Basalt, ktorého sa v Indii predalo 920 kusov len za dva mesiace.
Veľkou skúškou bude Francúzsko (a Európa všeobecne). Stať sa anti-Daciou môže byť múdry, ale aj veľmi riskantný krok. Citroën mal doteraz špecifické postavenie. Jeho zmena s cieľom viac predávať a viac zarábať sa zdá byť správna, pokiaľ ju verejnosť nepochopí a neodmietne. A Carlos Tavares určite nechce mať na stole ďalší problém.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Citroën C5 Aircross Concept – inšpirácia pre budúce francúzske SUV
Citroen predstavil koncept Basalt Vision – Bude základom nového SUV kupé francúzskej spoločnosti
Zrodené pre dobrodružstvo: Objavte najschopnejšie terénne SUV v histórii Hondy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.