18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Radový motor alebo vidlicový motor? Tento spor je známy už dlho, no v poslednom čase sa radové motory stávajú čoraz populárnejšími. Vidlicové motory však ešte nevymizli zo scény.
Keď máte na výber medzi radovým a vidlicovým motorom, možno si myslíte, že rozdiely sú nepodstatné. Avšak, v praxi sa autá s porovnateľnou veľkosťou a výkonom často líšia práve v usporiadaní valcov. Radové motory sú bežnejšie v lacnejších vozidlách s predným pohonom, zatiaľ čo vidlicové motory nachádzame vo väčších a luxusnejších autách so zadným pohonom. Pravda sa skrýva v detailoch.
Prehľad výhod a nevýhod radových a vidlicových motorov
Radové a vidlicové motory fungujú v zásade podobne, avšak rozdiel spočíva v usporiadaní valcov. V radovom motore sú valce zaradené za sebou, zatiaľ čo v vidlicovom sú umiestnené na dvoch stranách pod uhlom. Historicky boli radové motory populárne, hlavne kvôli svojej jednoduchosti a vhodnosti pre autá so zadným pohonom. Vzostup pohonu predných kolies, ako ho priniesol Volkswagen Golf v 70. rokoch, však priniesol nové výzvy.
Prispôsobenie veľkého radového šesťvalca do auta s predným pohonom bolo náročné. Preto sa radové motory častejšie využívajú v troj- a štvorvalcových verziách, zatiaľ čo šesťvalcové varianty ustúpili vidlicovým motorom, ktoré sú kratšie a nižšie, a teda zaberajú menej miesta.
Vidlicové motory – výhody a úskalia
Hlavnou výhodou vidlicových motorov je ich kompaktnosť. Ich konštrukcia je však zložitejšia; majú dve hlavy, dva vačkové hriadele a komplikovanejší rozvodový systém. Opravy môžu byť preto nákladnejšie. Okrem toho je v nich viac pohyblivých častí, čo znamená vyššie straty energie. Radové motory sú lepšie vyvážené a hladšie, čo znamená, že pre dosiahnutie rovnakej hladkosti sú vo vidlicových motoroch potrebné ďalšie systémy.
Moderná technológia však prináša nové materiály, ktoré znižujú hmotnosť a zlepšujú vlastnosti motorov, čo umožňuje ich kompaktnosť aj pri radovom usporiadaní.
Dopad voľby motora na prevádzkové náklady
Ako teda výber motora ovplyvní vaše náklady? Rozdiely v stratách výkonu medzi radovým a vidlicovým motorom sú často minimálne. Ani servisné náklady sa výrazne nelíšia, aj keď zložitosť vidlicových motorov môže zvýšiť potenciálne náklady na opravu.
U štvorvalcových motorov radové usporiadanie dominuje, keďže vidlicové verzie sú historicky zriedkavé a dnes už takmer neexistujú. Na druhej strane, vo vyšších triedach s osem-, desať- či dvanásťvalcovými motormi sa vidlicové usporiadanie stále osvedčuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Objavte tajomstvo motorov, ktoré nikdy nestarnú: Stačí pridať len raz!
Ako správne používať hmlové svetlá: Sprievodca pre moderného vodiča
Spoľahlivosť starých áut: Ktoré modely vás nikdy nenechajú v kaši?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.