18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOfficialCartierFamily).
Život v dnešnom globalizovanom svete prináša nevyhnutnú prepojenosť všetkého so všetkým. To so sebou nesie pozitíva aj výzvy. Donald Trump práve zvíťazil vo voľbách a stane sa budúcim prezidentom Spojených štátov, čo môže mať zásadný dopad na Európu, obzvlášť na európske automobilky, ktoré nás zaujímajú.
Kým EÚ sa zameriava na obchodnú konfrontáciu s Čínou kvôli clám na čínske elektromobily, na druhej strane Atlantiku vtedajší kandidát, teraz víťaz volieb, už avizoval, že chce zaviesť vlastné clá na európsky tovar, ak uspeje.
Politik s výnimočným úspechom
Trump naznačil, že v rámci svojej protekcionistickej politiky plánuje zaviesť dodatočné clo vo výške 25 % na európske autá, čo predstavuje výzvu pre európsky priemysel, obzvlášť ten nemecký. Podľa údajov Nemeckého zväzu automobilového priemyslu (VDA) bolo USA v prvej polovici roka najväčším trhom pre exportované nemecké automobily. S cieľom roka 2023 sa do USA vyviezlo približne 400 000 áut. Z tohto dôvodu sú obavy na mieste, pretože zvýšenie cien vozidiel o štvrtinu by mohlo viesť k značnému poklesu predaja.
Jacob Kirkegaard, vedúci pracovník Bruegel a Petersonovho inštitútu pre medzinárodnú ekonomiku, objasnil túto situáciu.
„V každom scenári, ktorý si viete predstaviť, budú nemeckí výrobcovia automobilov v strede diania, ak sa dá veriť Trumpovým vyjadreniam. Nemecké značky budú doslova na jeho muške, a ak sa dá veriť tomu, čo povedal, ‚zlikviduje‘ ich,“ varuje.
Okrem toho, vzhľadom na jeho rozhodné víťazstvo, ktoré mu poskytuje takmer neobmedzenú podporu v Kongrese, „máme teraz politika s výnimočným úspechom, ktorého americká verejnosť v drvivej miere podporila, a môžeme očakávať, že splní svoje sľuby.“ Situácia preto nevyzerá príliš sľubne, čo si uvedomuje aj Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Hovorca tohto orgánu pre AN uviedol: „Je nevyhnutné, aby sa Nemecko a Európa postavili tak, aby sme boli zásadne bezpečnejší, nezávislejší a odolnejší. Preto musíme v prvom rade pracovať na svojich vlastných úlohách vo všetkých oblastiach.“
Ak by sa však clá skutočne zaviedli, nie všetky európske značky by sa ocitli v rovnakej situácii. Niektoré, ako napríklad Seat alebo Renault, by to príliš neovplyvnilo a najviac by utrpeli prémioví a luxusní výrobcovia.
Medzi nimi sú však aj takí, ktorých možno „ochrániť pred následkami“, pretože napríklad BMW a Mercedes majú v USA svoje továrne (v Spartanburgu a Alabame), na ktoré by sa nové clá nevzťahovali, keďže tam vyrábajú vozidlá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota mení hru: Čo znamená nové megacentrum pre vodičov v strednej Európe?
Audi nevie nájsť riešenie pre belgický závod. Blíži sa zatvorenie závodu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.