Novinky, Pravidlá, Šport, Zaujímavosti,

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové chladiace zariadenie formuly 1 využíva...

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1).

Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové chladiace zariadenie formuly 1 využíva chladenú vodu, ktorá prúdi okolo kombinézy jazdca. Portál Motorsport.com prezradil, že budúce pravidlá umožnia tímom zvoliť si rôzne konštrukčné prístupy.

Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025.
Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1

Výsledky posledného zasadnutia komisie F1 z minulého týždňa oznámili, že do pravidiel F1 bude od roku 2025 pridané nové chladiace zariadenie pre jazdcov. A to v nadväznosti na extrémne horúčavy, ktoré sa vyskytli počas Veľkej ceny Kataru v roku 2023.

Portál Motorsport.com už v júli odhalil, že FIA pracuje na takomto systéme. Pričom prvé návrhy sa zameriavajú na zavedenie zjednodušenej formy klimatizácie.

Do technických pravidiel na rok 2024 sa doplnil naliehavý dodatok, ktorý znamená, že v prednej časti kokpitu vozidla sa môže umiestniť druhý prívodný otvor chladenia, aby sa zlepšilo prúdenie vzduchu smerom k vodičom.

Takýto diel je namontovaný už tento rok

Aj keď to momentálne nie je povinné – a dokonca nie všetky tímy používajú takýto diel už tento rok – od roku 2025 budú musieť všetky tímy namontovať nový systém do svojich vozidiel vždy, keď teploty na podujatí F1 dosiahnu hranicu extrémnych horúčav. Túto hranicu FIA ešte len stanoví.
Pravdepodobne to bude vtedy, keď teplota okolia bude počas jedného tréningu trvale nad 30 °C. Pretože v takýchto podmienkach môže teplota v kokpite rýchlo prekročiť 50 °C.

Hoci oznámenie Komisie F1 neobsahovalo žiadne podrobnosti o konštrukcii nového systému, Motorsport.com teraz môže odhaliť, ako prototyp funguje, kedy bol testovaný. A čo sa môže zmeniť pred úplným zavedením v roku 2025.

FIA pôvodne plánovala otestovať nový systém chladenia jazdcov počas tréningu na Veľkej cene Holandska 2024. Ktorý však skomplikovalo daždivé počasie, zatiaľ čo inžinieri FIA súčasne pracovali na ďalších zmenách v konštrukcii systému.

Prvý pokus o overenie koncepcie na trati bol preto presunutý na prvý tréning v rámci GP Mexika minulý mesiac. Ktorého sa zúčastnil zatiaľ neznámy tím a jeden jazdec.

Blok ľadu v Mexiku

Inžinieri museli vypustiť z pôvodného plánu zariadenia zjednodušenú jednotku striedavého prúdu. Pretože počas vývoja narazili na také implementačné problémy, ktoré nedokážu vyriešiť pred rokom 2025.

Systém testovaný v Mexiku preto zahŕňal blok ľadu, ktorý zabezpečoval výmenu tepla s tekutinou. Ktorá sa prostredníctvom potrubného systému posielala do vesty v kombinéze vodiča, pričom ochladená kvapalina sa potom čerpala okolo vesty.

Celý systém podľa všetkého nevážil viac ako 5 kg, hoci sa nevylučuje, že počas prebiehajúceho vývoja, ktorý má zahŕňať ďalšie testovanie na trati počas záverečných podujatí F1 v roku 2024, sa hmotnosť zvýši.

Aby tímy mohli kompenzovať dodatočnú hmotnosť na pretekoch v extrémnych teplotách, FIA pravdepodobne primerane zvýši požiadavku na minimálnu hmotnosť vozidla a jazdca. V súčasnosti stanovuje limit na 798 kg, ale v roku 2025 ho plánuje zvýšiť na 800 kg.

Inžinieri museli vypustiť z pôvodného plánu zariadenia zjednodušenú jednotku striedavého prúdu.
Foto: shutterstock.com/Abdul Razak Latif

Zariadenie sa môže namontovať buď do bočnej konštrukcie kokpitu a karosérie, alebo do samotného kokpitu.

Vodič, ktorý sa zúčastnil na teste, uviedol, že systém skutočne priniesol zamýšľané výsledky, pokiaľ ide o zabezpečenie chladenia. Hoci nie je známe, ako dlho test trval počas skrátenej hodinovej jazdy v Mexiku.

Ako sa systém môže v budúcnosti vyrábať inak

Okrem vývoja prototypového systému analýza súčasných a pripravovaných technických pravidiel F1 na portáli Motorsport.com hovorí, že tímy budú môcť vyvíjať vlastné verzie prototypu FIA.

Zdroje tiež naznačujú, že FIA by mohla zverejniť špecifikácie prostredníctvom patentov pre chladiace systémy. Ktoré by externí dodávatelia vyrábali a tímy by ich následne kupovali a montovali podľa svojich potrieb.

Súčasné predpisy F1 už v skutočnosti stanovujú systém chladenia jazdca, ktorý „môže využívať latentné teplo vyparovania alebo sublimácie látky“.

V návrhoch nových systémov má byť povolená aj akumulovaná tepelná energia, pokiaľ sa zariadenie nemôže nejakým spôsobom používať ako dodatočná forma chladenia motora.

Teoreticky by teda tímy F1 mohli namontovať chladiacu nádrž obsahujúcu už ochladenú látku. Ktorá by sa cez potrubia čerpala do chladiacej vesty jazdca, namiesto použitia už testovanej metódy ľadových blokov.

Podľa informácií portálu Motorsport.com by tímy mohli nasadiť aj úplne iný systém, ktorý by namiesto toho privádzal ochladený vzduch do pretekárskej kombinézy jazdca prostredníctvom ventilátora, aby sa dosiahol rovnaký chladiaci účinok.

Suchý ľad je výslovne zakázaný

Tímy budú môcť využiť aj ventilátor na dodávanie vzduchu pre kondenzátor potrebný v chladiacej nádrži pre systém kvapalinového chladiaceho čerpadla.

Bez ohľadu na to, aký systém si tím vyberie, budú pravidlá vyžadovať, aby sa používal len vzduch, voda alebo určité chemikálie zriedené vo vode na zlepšenie tepelnej vodivosti. Suchý ľad je výslovne zakázaný.

Od roku 2025 budú môcť tímy otvoriť aj ďalší otvor, ktorý bude smerovať vzduch priamo k vodičovi – buď cez podlahu okolo kokpitu, alebo cez predok – a ktorého celková plocha nesmie presiahnuť 1000 mm².

FIA už teraz zahrnula do pravidiel F1 ustanovenie o používaní „chladiacich oblekov alebo balakláv“ v článku 14.6.3 súčasných predpisov, ktoré platí aj pre predpisy z roku 2026.

Jazdci však môžu používať len také oblečenie, ktoré spĺňa existujúce predpisy FIA pre nositeľné vybavenie. Môžu v ňom použiť len také chladiace prostriedky, ktoré bezpečne pôsobia na pokožku, ako stanovuje príslušné pravidlo.

Prečo je zariadenie potrebné

Vývoj prototypu chladiaceho systému pre jazdcov nasleduje po prísľube FIA upraviť svoje bezpečnostné pravidlá po podujatí v Katare v roku 2023. Kde jazdci výrazne trpeli počas celej trate GP, ktorá sa konala pri nočných teplotách medzi 31 a 32 °C.

Aj denné teploty dusili jazdcov na trati, ktorej technické a vysokorýchlostné usporiadanie spôsobuje, že na jazdcov pôsobia trvalé vysoké G-sily. Ktoré vytvárajú osobitný tlak na ich žalúdky počas jazdy v pripútanom kokpite F1.

Aj denné teploty dusili jazdcov na trati, ktorej technické a vysokorýchlostné usporiadanie spôsobuje, že na jazdcov pôsobia trvalé vysoké G-sily.
Foto: youtube.com/@astonmartinf1team

Potom jazdec Williamsu Logan Sargeant odstúpil z katarských pretekov 2023 s úpalom. Jazdec Alpine Esteban Ocon zvracal do prilby a pretekár Aston Martinu Lance Stroll nakrátko odpadol.

FIA okamžite prisľúbila „okamžité hmotné opatrenia na zabránenie opakovania tohto scenára“ vo vyhlásení, ktoré zverejnila v októbri minulého roka. Podujatie v roku 2023 sa konalo v ročnom období s výrazne vyššími teplotami, než aké očakávame pri preložených pretekoch v Katare v roku 2024, ktoré začnú budúci týždeň.

Keď sa v roku 2021 21. decembra toho istého roku konali na okruhu Losail úvodné preteky F1, teplota bola po celý čas 26 °C.

Pôvodnú myšlienku, aby bola klimatizácia súčasťou povinného chladiaceho systému. Vyhlásil jazdec Mercedesu Lewis Hamilton, keď sa ho na túto myšlienku pýtali po GP Maďarska 2024, za „nepotrebnú“.

„Toto je formula 1,“ dodal sedemnásobný majster sveta. „Vždy to tak bolo. V týchto podmienkach je to ťažké.

„Sme vysoko platení športovci. A musíte trénovať, aby ste sa uistili, že v konečnom dôsledku vydržíte horúčavy.

„Je to ťažké. Nie je to ľahké, najmä keď idete na miesta ako Katar a Singapur. Ale nemyslím si, že potrebujeme klimatizáciu v aute.“

Hoci očakávané chladnejšie podmienky v Katare znížia nároky na tamojších pretekárov, vývoj takéhoto systému predstavuje pre FIA pozitívny krok v čase. Keď jazdci neustále upozorňovali, že vedenie F1 neberie do úvahy ich spätnú väzbu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Hamiltonova prvá jazda vo Ferrari bude vo vozidle F1 z roku 2022

Lewis Hamilton to opäť dokázal. Šampión, ulice Tokia a legendárny model z Japonska

Hamiltonov príchod dokazuje, že Ferrari je na správnej ceste


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov