Elektro, Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z čoho sú tieto moderné batérie...

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial).

V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z čoho sú tieto moderné batérie zložené a prečo sú také dôležité.

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!
Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial

Prechod na elektromobilitu je nezvratný proces. Automobilový sektor prechádza zásadnými zmenami, vyvolanými potrebou znižovať emisie uhlíka a dodržiavať environmentálne predpisy.
V tomto kontexte sa elektromobily (EV) javia ako efektívna a udržateľná alternatíva k tradičným motorom so spaľovaním. Avšak technológia batérií, ktorá je srdcom elektrických vozidiel, má stále nedostatky.

Batéria je jedným z najdôležitejších komponentov elektromobilu, pretože akumuluje energiu potrebnú na chod motora. Od jej kapacity závisí, koľko kilometrov vozidlo prejde.

Batérie sú však tiež jedným z najdrahších prvkov automobilu, pridávajú na hmotnosti, obmedzujú dojazd a časom degradujú. Recyklácia pri skončení životnosti predstavuje veľkú ekologickú výzvu. Z tohto dôvodu sa mnohí výrobcovia obracajú k polovodičovým batériám, ktoré prekonávajú obmedzenia lítium-iónových batérií a ponúkajú vyšší dojazd, väčšiu bezpečnosť a ekologickosť.
Tieto batérie, po viac než desaťročí výskumu a vývoja, sú na prahu komercializácie. V čom sú také výnimočné a aké výhody prinášajú?

Čo sú polovodičové batérie a ako fungujú?

Na rozdiel od bežných batérií, polovodičové batérie nahrádzajú kvapalné elektrolyty pevným materiálom, ako sú polyméry, keramika či síra. Táto zmena zvyšuje bezpečnosť a ponúka lepšiu energetickú hustotu a efektivitu.

Fungujú na rovnakých princípoch: ióny sa pohybujú medzi anódou a katódou cez pevný elektrolyt, čím sa generuje elektrická energia. Absencia horľavých kvapalín eliminuje riziko únikov a prehriatia, čo ich robí bezpečnejšími.

Tieto batérie umožňujú aj použitie alternatívnych anódových materiálov, ako je kovové lítium, ktoré ponúka vyššiu kapacitu než grafit v lítium-iónových batériách.

Výhody polovodičových batérií

  • Vyššia energetická hustota: Odhaduje sa, že polovodičové batérie dokážu uskladniť o 50 až 70 % viac energie na jednotku objemu, čo umožní dojazd áut nad 800 alebo až 1 000 km. To rieši hlavnú obavu spotrebiteľov – obmedzený dojazd.
  • Zvýšená bezpečnosť: Bez horľavých kvapalín je riziko požiaru alebo výbuchu nižšie, aj v extrémnych situáciách, ako sú kolízie.
  • Dlhšia životnosť: Vydržia viac cyklov nabíjania bez degradácie, čo predlžuje životnosť elektromobilov a znižuje náklady.
  • Rýchlejšie nabíjanie: Pevná štruktúra umožňuje rýchlejší prenos energie, čím skráti čas nabíjania – kľúčový faktor pre rozšírenie elektromobilov.
  • Zníženie ekologického dopadu: Znižujú závislosť na kobalte, ktorého ťažba má negatívne ekologické a etické dôsledky.

Výzvy, ktoré ešte treba prekonať

Napriek sľubným vlastnostiam sú polovodičové batérie stále pred rôznymi výzvami:

  • Vysoká cena výroby: Výroba týchto batérií je drahá kvôli nákladným procesom a materiálom, a ich cena je zatiaľ vyššia než lítium-iónových batérií.
  • Škálovateľnosť: Prenos technológie z laboratórií do masovej výroby je technickou a ekonomickou výzvou.
  • Stabilita: Niektoré pevné materiály môžu mať problémy s odolnosťou, najmä pri dlhodobom používaní alebo extrémnych teplotách.
  • Kompatibilita: Zavedenie polovodičových batérií si môže vyžiadať úpravy existujúcej infraštruktúry vozidiel a nabíjacích staníc.

Automobilový priemysel investuje do polovodičovej technológie

Napriek výzvam automobilky významne investujú do tejto technológie. Toyota, líder vo vývoji, plánuje do roku 2027 uviesť na trh vozidlá s polovodičovými batériami.

Volkswagen, BMW a Ford na spolupráci s QuantumScape urýchľujú komercializáciu. Japonsko a Nemecko podporujú výskum vládnymi fondmi, uvedomujúc si ich strategický význam pre energetickú transformáciu.

Partnerstvo Stellantis a Mercedes so spoločnosťou Factorial

Stellantis sa spojil s Factorial, špecialistom na polovodičové batérie, na vývoji vozidiel s touto technológiou. V roku 2026 plánuje demonštračnú flotilu s batériami Factorial.

Factorial dodáva články s technológiou FEST s hustotou energie nad 390 Wh/kg, čo robí tieto batérie perspektívnymi pre novú generáciu elektromobilov.

Stellantis integráciou batérií na platforme STLA Large umožní ich plné využitie. Mercedes od roku 2021 spolupracuje s Factorial na batérii Solstice s hustotou energie 450 Wh/kg, čo podľa Mercedesu môže zvýšiť dojazd elektromobilov o 80 %.

Ak sa prekonajú súčasné prekážky, polovodičové batérie zmenia pravidlá hry a posilnia konkurencieschopnosť elektromobilov.
Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial

Toyota vyvíja vlastné batérie

Toyota vyvíja polovodičové batérie samostatne, v spolupráci so svojimi dcérskymi firmami. V septembri získala podporu od japonského ministerstva, aby znížila závislosť od Číny a Južnej Kórey.
Toyota plánuje rôzne typy batérií: v roku 2026 batérie „Performance“ s dojazdom 800 km, v roku 2027 „Popularization“ s 600 km. Od roku 2028 očakáva modely s dojazdom 1 200 km a ultra rýchlym nabíjaním za 20 minút, v budúcnosti až 1 500 km na jedno nabitie.

Využitie mimo automobilového priemyslu

Polovodičové batérie môžu zmeniť aj iné odvetvia. V elektronike umožnia ľahšie a odolnejšie produkty, v letectve znížia uhlíkovú stopu a v energetike optimalizujú ukladanie obnoviteľných zdrojov.

Ich potenciál prekračuje automobilový priemysel a predstavuje prelom. Ak sa prekonajú súčasné prekážky, polovodičové batérie zmenia pravidlá hry a posilnia konkurencieschopnosť elektromobilov. Úspech bude závisieť od technického pokroku i globálnej spolupráce. Nasledujúce desaťročie je kritické pre naplnenie ich potenciálu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Neuveriteľná inovácia z Nemecka: Batéria, ktorá odľahčí auto!

Prelom v batériovej technológii: Ako CATL mení pravidlá hry pre elektromobily ešte pred rokom 2027

Budúcnosť automobilov v Maďarsku: Elektrizujúci príchod závodov BYD a BMW v roku 2025!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Ste za volantom nervózni? Zistite, ako si zachovať chladnú hlavu na cestách

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrey Mihaylov). Z výskumu vyplýva, že viac ako 80 % vodičov je aspoň raz týždenne svedkom agresívneho správania na cestách.…

Je ťažké uveriť, že to tam predtým nebolo. Nová funkcia Android Auto

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Vodiči si nedávno všimli nové tlačidlo, ktoré sa objavilo na palubnej doske Android Auto v ich vozidlách. Je…

Maserati oživuje Rolex Monte-Carlo Masters cu MC20 Ciel11

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Značka je titulným sponzorom a oficiálnym vozidlom turnaja už štvrtý rok po sebe. Pre Maserati je apríl synonymom červenej…

Kórejská odpoveď na Trumpove clá: Dvojmiliardový balík podpory pre automobilový priemysel

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork). Automobilový priemysel Južnej Kórey čelí silnému úderu zo strany USA. Nové 25-percentné clá na importované vozidlá ohrozujú kľúčový sektor…

„Jazdime 130 km/h a porazíme Rusko!” – Nemecká fantázia, ktorá otvára otázky o zdravom rozume

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mabeline72). Nemecký Kielov inštitút pre svetovú ekonomiku priniesol návrh, ktorý znie ako vystrihnutý z absurdnej komédie. Obmedzenie rýchlosti na nemeckých…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov