21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial).
V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z čoho sú tieto moderné batérie zložené a prečo sú také dôležité.
Prechod na elektromobilitu je nezvratný proces. Automobilový sektor prechádza zásadnými zmenami, vyvolanými potrebou znižovať emisie uhlíka a dodržiavať environmentálne predpisy.
V tomto kontexte sa elektromobily (EV) javia ako efektívna a udržateľná alternatíva k tradičným motorom so spaľovaním. Avšak technológia batérií, ktorá je srdcom elektrických vozidiel, má stále nedostatky.
Batéria je jedným z najdôležitejších komponentov elektromobilu, pretože akumuluje energiu potrebnú na chod motora. Od jej kapacity závisí, koľko kilometrov vozidlo prejde.
Batérie sú však tiež jedným z najdrahších prvkov automobilu, pridávajú na hmotnosti, obmedzujú dojazd a časom degradujú. Recyklácia pri skončení životnosti predstavuje veľkú ekologickú výzvu. Z tohto dôvodu sa mnohí výrobcovia obracajú k polovodičovým batériám, ktoré prekonávajú obmedzenia lítium-iónových batérií a ponúkajú vyšší dojazd, väčšiu bezpečnosť a ekologickosť.
Tieto batérie, po viac než desaťročí výskumu a vývoja, sú na prahu komercializácie. V čom sú také výnimočné a aké výhody prinášajú?
Čo sú polovodičové batérie a ako fungujú?
Na rozdiel od bežných batérií, polovodičové batérie nahrádzajú kvapalné elektrolyty pevným materiálom, ako sú polyméry, keramika či síra. Táto zmena zvyšuje bezpečnosť a ponúka lepšiu energetickú hustotu a efektivitu.
Fungujú na rovnakých princípoch: ióny sa pohybujú medzi anódou a katódou cez pevný elektrolyt, čím sa generuje elektrická energia. Absencia horľavých kvapalín eliminuje riziko únikov a prehriatia, čo ich robí bezpečnejšími.
Tieto batérie umožňujú aj použitie alternatívnych anódových materiálov, ako je kovové lítium, ktoré ponúka vyššiu kapacitu než grafit v lítium-iónových batériách.
Výhody polovodičových batérií
- Vyššia energetická hustota: Odhaduje sa, že polovodičové batérie dokážu uskladniť o 50 až 70 % viac energie na jednotku objemu, čo umožní dojazd áut nad 800 alebo až 1 000 km. To rieši hlavnú obavu spotrebiteľov – obmedzený dojazd.
- Zvýšená bezpečnosť: Bez horľavých kvapalín je riziko požiaru alebo výbuchu nižšie, aj v extrémnych situáciách, ako sú kolízie.
- Dlhšia životnosť: Vydržia viac cyklov nabíjania bez degradácie, čo predlžuje životnosť elektromobilov a znižuje náklady.
- Rýchlejšie nabíjanie: Pevná štruktúra umožňuje rýchlejší prenos energie, čím skráti čas nabíjania – kľúčový faktor pre rozšírenie elektromobilov.
- Zníženie ekologického dopadu: Znižujú závislosť na kobalte, ktorého ťažba má negatívne ekologické a etické dôsledky.
Výzvy, ktoré ešte treba prekonať
Napriek sľubným vlastnostiam sú polovodičové batérie stále pred rôznymi výzvami:
- Vysoká cena výroby: Výroba týchto batérií je drahá kvôli nákladným procesom a materiálom, a ich cena je zatiaľ vyššia než lítium-iónových batérií.
- Škálovateľnosť: Prenos technológie z laboratórií do masovej výroby je technickou a ekonomickou výzvou.
- Stabilita: Niektoré pevné materiály môžu mať problémy s odolnosťou, najmä pri dlhodobom používaní alebo extrémnych teplotách.
- Kompatibilita: Zavedenie polovodičových batérií si môže vyžiadať úpravy existujúcej infraštruktúry vozidiel a nabíjacích staníc.
Automobilový priemysel investuje do polovodičovej technológie
Napriek výzvam automobilky významne investujú do tejto technológie. Toyota, líder vo vývoji, plánuje do roku 2027 uviesť na trh vozidlá s polovodičovými batériami.
Volkswagen, BMW a Ford na spolupráci s QuantumScape urýchľujú komercializáciu. Japonsko a Nemecko podporujú výskum vládnymi fondmi, uvedomujúc si ich strategický význam pre energetickú transformáciu.
Partnerstvo Stellantis a Mercedes so spoločnosťou Factorial
Stellantis sa spojil s Factorial, špecialistom na polovodičové batérie, na vývoji vozidiel s touto technológiou. V roku 2026 plánuje demonštračnú flotilu s batériami Factorial.
Factorial dodáva články s technológiou FEST s hustotou energie nad 390 Wh/kg, čo robí tieto batérie perspektívnymi pre novú generáciu elektromobilov.
Stellantis integráciou batérií na platforme STLA Large umožní ich plné využitie. Mercedes od roku 2021 spolupracuje s Factorial na batérii Solstice s hustotou energie 450 Wh/kg, čo podľa Mercedesu môže zvýšiť dojazd elektromobilov o 80 %.
Toyota vyvíja vlastné batérie
Toyota vyvíja polovodičové batérie samostatne, v spolupráci so svojimi dcérskymi firmami. V septembri získala podporu od japonského ministerstva, aby znížila závislosť od Číny a Južnej Kórey.
Toyota plánuje rôzne typy batérií: v roku 2026 batérie „Performance“ s dojazdom 800 km, v roku 2027 „Popularization“ s 600 km. Od roku 2028 očakáva modely s dojazdom 1 200 km a ultra rýchlym nabíjaním za 20 minút, v budúcnosti až 1 500 km na jedno nabitie.
Využitie mimo automobilového priemyslu
Polovodičové batérie môžu zmeniť aj iné odvetvia. V elektronike umožnia ľahšie a odolnejšie produkty, v letectve znížia uhlíkovú stopu a v energetike optimalizujú ukladanie obnoviteľných zdrojov.
Ich potenciál prekračuje automobilový priemysel a predstavuje prelom. Ak sa prekonajú súčasné prekážky, polovodičové batérie zmenia pravidlá hry a posilnia konkurencieschopnosť elektromobilov. Úspech bude závisieť od technického pokroku i globálnej spolupráce. Nasledujúce desaťročie je kritické pre naplnenie ich potenciálu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Neuveriteľná inovácia z Nemecka: Batéria, ktorá odľahčí auto!
Prelom v batériovej technológii: Ako CATL mení pravidlá hry pre elektromobily ešte pred rokom 2027
Budúcnosť automobilov v Maďarsku: Elektrizujúci príchod závodov BYD a BMW v roku 2025!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.