Správy, Zaujímavosti,

Európa na pokraji ďalšej krízy: Čo znamená nedostatok polovodičov pre európsky automobilový priemysel?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj). Problémom ostáva slabá nezávislosť Európskej únie v oblasti výroby polovodičov, čo môže viesť k prerušeniam dodávok a vážnym následkom pre automobilový priemysel. Európa zostáva...

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj).

Problémom ostáva slabá nezávislosť Európskej únie v oblasti výroby polovodičov, čo môže viesť k prerušeniam dodávok a vážnym následkom pre automobilový priemysel.

Európa na pokraji ďalšej krízy: Čo znamená nedostatok polovodičov pre európsky automobilový priemysel?
Foto: youtube.com/@wsj

Európa zostáva zraniteľná voči kríze polovodičov

Americká spoločnosť Polar Semiconductor, ktorá sa špecializuje na výrobu polovodičov pre automobilový sektor, uvádza, že moderné auto so spaľovacím motorom môže obsahovať až 1 000 mikroprocesorov, zatiaľ čo elektrické vozidlo má až 3 000. Bežní vodiči tieto detaily nepoznali, až dokým nedošlo k nedostatku tzv. čipov.

Verejnosť si uvedomila dôležitosť polovodičov v automobilovom priemysle počas „čipovej krízy“ pred tromi rokmi, keď veľké množstvo áut nemohlo opustiť továrne pre niekoľkomesačné meškania dodávok mikroprocesorov. To viedlo k prudkému rastu cien automobilov a značným oneskoreniam v dodávkach už objednaných vozidiel. Európsky automobilový priemysel sa obáva, že podobná situácia by sa mohla zopakovať v ešte väčšej miere.

Táto kríza bola spôsobená pandémiou a narušenými dodávateľskými reťazcami. Mnohí výrobcovia odvtedy prijali opatrenia na zabezpečenie toho, aby výroba komponentov pre ich modely nebola rozptýlená po celom svete, ale bola odolná voči globálnym problémom. Európski výrobcovia sú však stále príliš závislí od dodávok polovodičov z iných kontinentov. Expanzia elektromobilov a narastajúca integrácia IT riešení do automobilového sektora spôsobujú rastúci dopyt po čipoch. Týka sa to nielen automobilových koncernov, ale aj nezávislých dodávateľov komponentov, ktorí tiež používajú mikroprocesory vo svojich výrobkoch.

Narušenie dodávok čipov ovplyvňuje celý dodávateľský reťazec, vrátane závodov na Slovensku. Keď nemecké automobilky zastavili výrobu kvôli nedostatku polovodičov, trpel aj slovenský automobilový priemysel, pretože klesol dopyt po komponentoch vyrábaných u nás. Mnohé slovenské spoločnosti totiž dodávajú svoje výrobky na prvú montáž.

Európska únia hľadá ochranu pred nedostatkom polovodičov

Európsky automobilový priemysel dúfa v zabezpečenie dodávok mikroprocesorov prostredníctvom „Európskeho zákona o čipoch“. Tento zákon zahŕňa verejné a súkromné investície vo výške viac ako 43 miliárd EUR na výrobu polovodičov a stanovuje opatrenia na predvídanie budúcich narušení dodávateľských reťazcov, ako aj na rýchlu reakciu v spolupráci s členskými štátmi a partnermi Európskej únie.

Hoci nariadenie nadobudlo platnosť v septembri minulého roka, konkrétne kroky sa začínajú formovať až teraz. Minulý týždeň sa v Európskom parlamente uskutočnilo vypočutie Henny Virkkunenovej, dezignovanej komisárky pre technologickú suverenitu, ktorá je zodpovedná za implementáciu tohto aktu. Predstavila vízie technologickej suverenity Európy a zdôraznila potrebu znížiť závislosť od dodávok čipov z krajín mimo EÚ. Oznámila tiež zvýšenie podielu Únie na celosvetovej výrobe polovodičov z 10 % na 20 % do roku 2030 a rozvoj stratégie pre kvantové počítače.

Európsky akt o čipoch má strategický význam pre európsky automobilový priemysel, vrátane slovenského. Prechod na elektromobilitu a vývoj autonómnych vozidiel zvyšujú potrebu moderných čipov. Polovodiče a elektronika sú kľúčom k technologickej revolúcii v automobilovom sektore, pričom umožňujú vozidlám rozpoznávať okolie, reagovať na dopravnú situáciu a optimalizovať spotrebu energie.

Momentálne sa 60 % svetovej produkcie polovodičov sústreďuje na Taiwane. Pri technologicky najpokročilejších nanočipoch tento podiel dosahuje až 90 %.
Foto: youtube.com/@wsj

Potrebná je systémová podpora pre inovácie

Musíme investovať do celého dodávateľského reťazca polovodičov, od návrhu po výrobu. To vyžaduje zníženie nákladov na energiu, zabezpečenie jej stabilných dodávok a podporu rozvoja kvalifikovanej pracovnej sily.

Potrebná je systémová podpora pre inovácie v priemysle na všetkých úrovniach, od návrhu čipov po ich pokročilú integráciu. Dôležitá je aj spolupráca s politicky spoľahlivými partnermi, ako sú Spojené štáty, Japonsko alebo Južná Kórea.

Momentálne sa 60 % svetovej produkcie polovodičov sústreďuje na Taiwane. Pri technologicky najpokročilejších nanočipoch tento podiel dosahuje až 90 %. Akákoľvek agresia voči Taiwanu zo strany Číny alebo blokáda ostrova by bola katastrofou pre globálnu ekonomiku. Musíme toto riziko eliminovať a viac sa spoliehať na európsku výrobu.

Vybudovanie technologických kapacít a výrobných zariadení v Európe zaberie roky a miliardy eur, preto je dobré, že „Európsky zákon o čipoch“ poskytuje právny rámec. Európsky automobilový priemysel, vrátane slovenského, s napätím očakáva realizáciu plánu na opätovné získanie technologickej suverenity. Potrebujeme čipy, ktoré sa vyrábajú v Európe.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Chcete auto, na ktoré sa môžete spoľahnúť? Motor 2AD od Toyoty je odpoveďou!

Budúcnosť automobilov v Maďarsku: Elektrizujúci príchod závodov BYD a BMW v roku 2025!

Hybridné autá: Skutočne múdra investícia? Odhaľte pravdu!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Zima vás už neprekvapí: Naučte sa správne nasadiť snehové reťaze ešte dnes!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@lesschwab). Nasadzovanie snehových reťazí môže byť pre mnohých vodičov spočiatku náročnou úlohou. Táto zručnosť sa však dá naučiť a postupom…

Citroën 2025: Všetky pripravované modely

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Od modernizovaného modelu Ami až po nový C5 Aircross - tu je prehľad toho, čo Citroën chystá na budúci…

Faceliftované Mitsubishi ASX: Nové technológie, lepšia výbava, ale čo bezpečnosť?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars). Mitsubishi ASX sa podrobilo testovaniu EuroNCAP – je toto SUV naozaj bezpečné? Malé SUV dostalo facelift, aby si viedlo…

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotamy). Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali…

Osem dôvodov, prečo sa motorky stanú vašou novou závislosťou: Prestaňte sa obmedzovať autami!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chaseontwowheels). Jazdenie na autách ma fascinuje čoraz menej, zatiaľ čo motorky ma úplne očarili. Po dôkladnom zamyslení som prišiel k…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov