22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@McLarenAutomotiveTV).
Po meste v elektrickom režime a za mestom na kľukatej ceste naštartujem revúci motor V6 Turbo. McLaren Arthur je hybridný superautomobil, s ktorým sa dá jazdiť každý deň. Auto si vedie veľmi dobre nielen na okruhu, ale aj na typickej britskej úzkej ceste s asfaltom, ktorý necháva „trochu“ na seba čakať. Na taký výkon – 700 koní – a výkon – 3,0 s 0-100 km/h – je Arthur prekvapivo civilizované auto.
Mať v garáži superauto… to je sen väčšiny z nás. McLaren je na tomto trhu relatívne mladá značka, keďže civilné autá predáva len ~30 rokov, a ak odpočítame legendárny F1, hovoríme o… 13 rokoch (MC4-12C – takpovediac dedko Arthura). Mimochodom, keď som bol v technologickom centre McLarenu, mal som možnosť vidieť niekoľko variantov „F1“ – cestných aj pretekárskych – a… žiadny film, žiadna reportáž nedokáže vystihnúť, aký je to pocit stáť pri týchto autách, pozerať sa na ne zblízka a počúvať ich príbehy od ľudí, ktorí sa im venovali alebo stále venujú. To však bude predmetom ďalšieho materiálu, ktorý príde čoskoro. Späť na
Dlhoročné skúsenosti značky
Arthur’s McLaren je výsledkom dlhoročných skúseností značky v oblasti automobilových pretekov. Známe tvrdenie, ktoré sa môže zdať obskúrne, ale v prípade tejto britskej značky je naozaj ťažké ho spochybniť. Základom cestných vozidiel McLaren je, samozrejme, celokarbónový monokok, ktorý poskytuje kostru pre motor, zavesenie, uchytenie sedadiel atď. Práve McLaren v roku 1981 prvýkrát navrhol vozidlo F1, ktorého „podvozok“ bol vyrobený z uhlíkových vlákien. Ponúkal viac ako dvojnásobnú tuhosť pri viac ako dvojnásobnej hmotnosti v porovnaní s vtedy používaným hliníkom. A to je šialene dôležitý bod, pretože Arthurov McLaren nemá len „karbónové“ doplnky (napr. strechu, kapotu, krídla), ale je z neho jednoducho postavený. A celá nosná konštrukcia váži… 82 kg, takže ju bez problémov zdvihnú dvaja nie príliš silní ľudia.
Nesmierne dôležitou otázkou je, samozrejme, technológia výroby konštrukcií z uhlíkových vlákien. Správny smer vlákien, ich spájanie atď. je rozhodujúci pre konečnú tuhosť a hmotnosť. Práve v týchto otázkach má McLaren gigantické skúsenosti, ktoré spoločnosť využíva pri stavbe nielen pretekárskych, ale aj cestných automobilov. Nejaké potvrdenie? McLaren Arthur s motorom V6, batériou, kompletným vybavením kabíny a všetkými kvapalinami (a to vrátane zaplavenej palivovej nádrže) váži len 1 457 kg. A to vrátane komponentov hybridného pohonného ústrojenstva, ktoré majú samy o sebe 130 kg. Pre porovnanie, hybridný Golf váži… viac ako 1 600 kg.
Plug-In Hybrid
McLaren Arthur je, samozrejme, Plug-In Hybrid, v ktorom sa popri spaľovacom motore – v tomto prípade 3-litrovom a dvakrát preplňovanom V6 – nachádza aj elektromotor (typu „radial flux“), ktorý je, samozrejme, spojený s batériou s kapacitou 7,4 kWh. Dojazd v elektrickom režime? 33 km – v dnešnej realite nie veľa, ale dosť na to, aby ste mohli na menších uliciach vypnúť spaľovací motor a preplížiť sa takmer v úplnej tichosti. Celé pohonné ústrojenstvo generuje okrúhlych 700 koní. Viac, ako ste sa mohli stretnúť v iných publikáciách o tomto aute. Pri príležitosti uvedenia variantu Spider (so sťahovacou strechou) boli vykonané úpravy na podvozku, prevodovke a tiež na spaľovacom motore, ktorý dostal vyšší výkon aj pre verziu kupé. Deklarovaný výkon:
- 0-100 km/h: 3,0 s
- 0-200 km/h: 8,4 s
- 21,6
- Maximálna rýchlosť: 330 km/h
- Brzdenie 100 – 0 km/h: 31 m
- Brzdenie 200 – 0 km/h: 31,5 m: 124 m
Plug-in hybridy samozrejme nie sú vo svete superáut žiadnou novinkou, veď McLaren P1 predstavený už pred desiatimi rokmi bol tiež hybrid. V súčasnosti už má tento typ pohonu značná časť automobilov tohto typu. Kľúčovou otázkou je vyladenie celej veci a jej fungovanie, čím sa dostávame k sľubovanému zážitku z jazdy, pretože práve tu Arthurov McLaren pristupuje k veci pomerne zaujímavo.
Arthur’s McLaren – skúšobná jazda
Stlačenie tlačidla „Štart“ na McLarene Artura nespôsobuje žiadne hromobitie atď. Jednoducho sa spustí elektronika vozidla a to je všetko. Vozidlo totiž štartuje v elektrickom režime a na to, aby sa vzbudil spaľovací motor, je potrebné prepnúť napríklad do režimu „Comfort“ alebo „Sport“. Táto logika mu umožňuje vyraziť z garáže/okolia prakticky bez povšimnutia, samozrejme, za predpokladu, že si nikto nevšimne do očí bijúci prejazd strakatého zeleného, oranžového alebo žltého McLarenu za „vyše milióna“.
Elektromotor s výkonom 70 kW (95 k) postačuje na jazdu v meste, ale športové výkony tu neočakávajte – hoci vozidlo môže dosiahnuť rýchlosť viac ako 100 km/h. Takémuto vozidlu by však prospel výkonnejší motor, napríklad ten, ktorý sa používa v McLarene W1: 255 kW (347 k). Dôležité je, že McLaren Arthur v elektrickom režime nezapojí spaľovací motor, ani keď je pedál akcelerátora úplne stlačený. Je to spôsobené dvoma problémami. Po prvé, výrobca chcel, aby bol „elektrický“ režim skutočne elektrický. Po druhé, spaľovací motor sa musí zahriať, čo trvá niekoľko desiatok sekúnd. Počas tohto času jednotka V6 aj tak nepoháňa kolesá a nemožno ju k tomu prinútiť.
Keď už je téma teploty spaľovacieho motora za nami, McLaren Arthur – podľa očakávania – využíva elektrickú jednotku v komfortnom režime pri nízkych rýchlostiach a nad približne 50-60 km/h sa zapája spaľovacia jednotka. Ten sa aktivuje aj hlbším zošliapnutím plynového pedála, čo je aj na pomery superaut pomerne rýchlo. Nedochádza k zbytočnému trhaniu ani k citeľnej strate výkonu elektromotora – hoci je zodpovedný za rozbeh benzínovej jednotky. V režime Sport a dokonca aj v režime „Track“ zostáva spaľovací motor stále v chode. Ten zároveň dobíja trakčnú batériu vždy, keď sa spaľovací motor nevyužíva naplno.
Vyladenie hybridného systému
Vyladenie hybridného systému sa mi zdalo prekvapivo transparentné. Myslím tým to, že počas dynamickej jazdy človek vôbec nevníma, čo sa deje „pod ním“. Necítite žiadne neočakávané trhnutia alebo zvláštne správanie vyplývajúce z pripájania jedného motora k druhému atď. Zároveň sa téma trhavého brzdenia v hybride vyriešila úplne jednoducho: McLaren Arthur sa v dôsledku stlačenia brzdy vôbec nezotavuje. Z hľadiska spotreby energie to určite nie je optimálne riešenie, ale v „superautomobile“ chápem zmysel takéhoto rozhodnutia. Najmä preto.
McLaren Arthur je vozidlo, ktoré umožňuje veľmi dobre cítiť, čo sa deje s podvozkom vozidla. Nielenže je riadenie veľmi jasné a poskytuje skvelú spätnú väzbu, ale pri brzdení dokonale cítite, čo sa deje s kolesami. V prvom prípade je to samozrejme výsledok – pre McLaren už tradične – hydraulického, a nie elektrického posilňovača riadenia. Jediné, čo by som spochybnil, je pomer riadenia, ktorý mi pri jazde po ostrejšom kruhovom objazde pripadal až príliš priamočiary – v takomto aute by som privítal, keby sa kolesá pri rovnakom natočení natočili o väčší uhol. Na druhej strane: veľmi sa mi páči úplná absencia tlačidiel a prepínačov na ráfiku.
Potvrdením toho, ako čitateľný je podvozok McLarenu Arthur, je fakt, že keď som na výjazde z jednej zákruty príliš stlačil plynový pedál, vyrovnanie vozidla pomocou volantu sa zdalo byť rovnako jednoduché ako kedykoľvek predtým. Pripomínam, že sa bavíme o aute, ktoré má 700 koní, z ktorých všetky smerujú na kolesá na zadnej náprave, a že elektronicky riadený diferenciál sníma hlboké ubratie plynu krútením volantu jednoznačne: vodič chce auto postaviť na bok 🙂
Poloha sedenia
Šialene dôležitou otázkou pri superautomobiloch je, samozrejme, poloha sedenia, ktorá sa v prípade McLarenu Arthur môže približovať polohe, akú zažívajú pretekári. Silne tvarované sedadlo sa úplne sklopí, čím sa zdvihnú kolená a vytvorí sa takpovediac kolíska. Pri mojej výške – 1,84 m – sa mi sedelo veľmi, veľmi dobre, hoci najšportovejšie nastavenie pre nižších vodičov nemusí byť k dispozícii kvôli pomerne vysoko umiestneným hodinám. Pochvalu si zaslúži aj čalúnenie alcantarou, ktoré je nielen príjemné na dotyk, ale aj dobre drží telo cestujúcich.
McLaren Arthur by sa nemohol nazývať športovým vozidlom, keby nemal niekoľko kľúčových prvkov pre tento segment. Samozrejme, nechýba monitorovanie tlaku a teploty v pneumatikách, dokonca si môžete nastaviť dva stupne upozornenia na nesprávne parametre, čo je užitočné na pretekárskej trati. Telemetria? Je tu. Režim manuálnej prevodovky? Samozrejme, že je, a je plne nezávislý, spolu so zvukovým signálom, keď sa blíži „vypnutie“. Jazdné režimy samozrejme ovplyvňujú správanie pohonného ústrojenstva, ale meníme ich HODNE nezávisle od nastavenia odpruženia. Navyše to všetko robíme pomocou prepínačov okolo hodín bez toho, aby sme spustili ruky z volantu.
A čo je možno najdôležitejšie: Arthurov McLaren má dvere, ktoré sa otvárajú smerom nahor, ako sa na skutočné „superauto“ patrí 🙂 Ďalšia vec je, že ich zatváranie a otváranie je prekvapivo jednoduché a prebieha ešte prekvapivejšie hladko so skutočne prémiovým „zaklapnutím“.
Čo by mohlo chýbať?
Čo by mohlo chýbať? Niektorí ľudia očakávajú, že superauto bude mať efektné a nadštandardné spojlery, ktoré budú najlepšie vyzerať, akoby boli z „aftermarketu“. Tie na Arthurovom McLarene chýbajú. Celá aerodynamika, hoci je mimoriadne pokročilá, je veľmi elegantne všitá do karosérie a podvozku. Jediné, čo si nemôžete nevšimnúť, je, samozrejme, rozmerný skutočný difúzor, ktorý tu naozaj robí svoju prácu.
A čo zvuk motora? Preplňovaný 3,0-litrový V6 v McLarene Arthur znie celkom dravo a hlasno, ale márne tu hľadáte bublavý zvuk V8-i. Ide o agregát zameraný na vysoké otáčky (maximálny výkon dosahuje pri 7500 ot/min), čo má vplyv aj na zvukovú charakteristiku.
Začnem odkazom na zdvíhacie dvere. Áno, vyzerajú úžasne a fungujú skvele, ale napriek tomu si usadenie do McLarenu Arthur vyžaduje určitú gymnastiku. Samozrejme, len o niečo viac ako napríklad sadnutie si do Toyoty Supra, ale je to niečo, čo musíte vedieť, aby ste mohli trénovať a nastupovať/vystupovať z tohto auta na úrovni, pretože ľudia sa určite budú pozerať 🙂
Arthur’s McLaren na dennej báze
McLaren Arthur má adaptívne zavesenie kolies s veľmi širokým pracovným rozsahom. V komfortnom režime jazdíte s týmto vozidlom porovnateľne so športovým nastavením Golfu GTI. Cítite tuhosť karosérie, ale vyberanie nerovností pružinami a tlmičmi je prekvapivo komfortné – až tak, že ľahko zabudnete, že šoférujete auto s výkonom 700 koní. V športových režimoch je už veľmi tvrdé. V praxi, mimo okruhu alebo skutočne hladkej cesty – ktorých v Spojenom kráľovstve nie je veľa – aj tak používate odpruženie v režime „Comfort“.
Spomenul som, že riadenie McLarenu Arthur je veľmi presné a poskytuje dostatok citu. Otázkou však je, či je počas bežnej jazdy znervózňujúce. A tu by som vás rád upokojil: v stredovom nastavení je malá plocha zotrvačnosti, takže auto nereaguje nervózne ani na najmenšie pootočenie volantu. V tomto smere sa Arthur správa ako auto triedy GT.
Vozidlo má, samozrejme, zvýšenú prednú časť na prekonávanie vyšších rýchlostných nerovností alebo pri výjazde z/do garáže. Na aute nájdete aj 360-stupňovú kameru, hoci ju výrobca vyriešil neprakticky – obrazovka vodiča zobrazuje pohľad dozadu, zatiaľ čo vertikálna stredová obrazovka ukazuje pohľad zhora. V dôsledku toho môžu ramená volantu zakrývať výhľad dozadu a zhora nevidíte, čo potrebujete. Vykonávaním parkovacích manévrov tak, ako sa na vodiča superautomobilu patrí, t. j. veľmi pomaly, sa však s týmto predmetom dá vysporiadať.
Hluk v interiéri?
Hluk v interiéri? Pneumatiky je určite počuť, rovnako ako kamienky spod kolies narážajúce na podlahu – to je v superautomobile normálne a dokonca očakávané. Pokiaľ spaľovací motor nevytáčate do veľmi vysokých otáčok, môžete sa v McLarene Arthur normálne rozprávať bez toho, aby ste zvýšili hlas.
Praktickosť interiéru. Batožinový priestor? Je tu. Odkladací priestor na kľúče? Je. Priestor na pohár? Dokonca dva. Téma vysvetlená. A teraz vážne: batožinový priestor v McLarene Arthur je len vpredu a má objem 160 litrov – to je približne polovica toho, čo ponúkajú hatchbacky. Odkladací priestor pred nohami spolujazdca bohužiaľ chýba a za sedadlami je upozornenie, aby ste tam neodkladali žiadne predmety – samozrejme, z bezpečnostných dôvodov. Našťastie sú vrecká vo dverách pomerne priestranné a sú tvarované tak, aby ich obsah pri zdvihnutí nevypadol. Práve na takýchto miestach by sme očakávali nárazy vo funkčnosti superaut, a tu príjemne prekvapili.
Apple CarPlay? Je… Ale Google Android Auto stále nie je v ponuke. Smartfóny s robotickým telefónom sú zrejme medzi zákazníkmi McLarenu oveľa menej obľúbené.
Nakoniec: cena a názor
Je ~350 000€ za ručne vyrobený superautomobil s výkonom 700 koní, atraktívnym dizajnom a výnimočným charakterom veľa? Pre tých, ktorí sa o takéto autá zaujímajú, nie je cena kľúčovou otázkou. Dôležitá je možnosť prispôsobiť si auto vlastným potrebám a preferenciám, ako aj história značky. To sa McLarenu absolútne nedá uprieť, pretože britský výrobca pristupuje k želaniam svojich zákazníkov veľmi flexibilne. Keď navštívite sídlo spoločnosti, uvidíte všetky tie športové, historické aj súčasné autá, môžete sa porozprávať o skúsenostiach značky a dokonca sledovať výrobu sériových vozidiel, v hlave sa vám prebudia emócie, ktoré vás presvedčia o kúpe takéhoto auta 🙂
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
McLaren W1: Najvýkonnejšie cestné vozidlo značky McLaren v histórii
McLaren bol na Maybach očividne nahnevaný. Sériový búrač bez vodiča
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.