23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish).
Svetlá v rokovacej sále zostali rozsvietené do neskorého večera, keď Volkswagen a IG Metall, dominantný nemecký odborový zväz pracovníkov v kovopriemysle, pokračovali v intenzívnych rokovaniach o novej kolektívnej zmluve. Tieto rozhovory vo Wolfsburgu, ktoré sa už dostali do tretieho kola s ďalším stretnutím dnes, sľubujú napätie a drámu, ktorá by konkurovala aj zápasom Bundesligy.
Čo je v hre?
Všetko od zabezpečenia pracovných miest až po potenciálne zníženie platov. Volkswagen sa snaží zefektívniť náklady v čase, keď nemecký automobilový priemysel čelí ekonomickým výzvam. Na druhej strane IG Metall, silný zastupiteľ zamestnancov, síce pripúšťa možnosť ústupkov, no zároveň nechce pristúpiť na kompromis bez spravodlivého vyjednania podmienok pre svojich členov. Dnes Volkswagen zverejnil tlačovú správu, kde prezentoval nové požiadavky a podrobne vysvetlil svoj postoj.
Súhrn rokovaní
Hlavný vyjednávač Volkswagenu Arne Meiswinkel sa vyjadril opatrne optimisticky: „Teší ma, že zástupcovia zamestnancov otvorene diskutujú o znižovaní nákladov. Musíme však dostať konkrétne návrhy, ktoré zaistia finančnú stabilitu a zároveň poskytnú zamestnancom istotu.“ V preklade: vážime si obojstranný dialóg, ale od protistrany očakávame viac ako len zdvorilé gesto.
Wolkswagen chce zmeniť prevádzkovú štruktúru – to predstavuje najdôležitejší bod rokovaní. Táto vízia zahŕňa 10-percentné zníženie miezd pracovníkov v rámci kolektívnej zmluvy, úpravu zmlúv s dočasnými zamestnancami a zrušenie rôznych bonusov, ktoré boli už dlho súčasťou firemnej kultúry. Medzi nimi je aj obľúbený kolektívny bonus vo výške 170 eur mesačne.
Na druhej strane IG Metall predložil protinávrhy, ktoré síce obsahujú ústupky, no zároveň kladú dôraz na ochranu pracovných miest a dlhodobú stabilitu zamestnancov. Obe strany sa snažia dosiahnuť krehkú rovnováhu medzi znižovaním nákladov, zabezpečením konkurencieschopnosti a zachovaním spokojnosti zamestnancov – alebo aspoň minimalizáciou ich nespokojnosti.
Pracovné miesta, mzdy a dočasní zamestnanci
Volkswagen má tiež v pláne prehodnotiť prístup k stážistom a dočasným pracovníkom. Spoločnosť chce prispôsobiť počet miest na odborné vzdelávanie reálnemu dopytu, čo naznačuje, že sa chce vyhnúť prebytku stážistov. V prípade dočasných zamestnancov Volkswagen presadzuje štandardizáciu pracovných podmienok v odvetví, čo by znamenalo ukončenie niektorých veľkorysejších benefitov. Tento krok, spolu so snahou o rušenie ochranných opatrení pre zamestnancov prijatých pred rokom 2005. Jasne signalizuje, že spoločnosť sa pripravuje na rozsiahlu reorganizáciu.
S blížiacim sa termínom ďalších rokovaní 9. decembra a vypršaním účinnosti záväzku 30. novembra obe strany cítia tlak dosiahnuť dohodu, ktorá zaistí stabilitu. Očakávania sú vysoké – približne 120 000 zamestnancov vo veľkých závodoch vo Wolfsburgu a Hannoveri napäto čaká, či im nadchádzajúce sviatky prinesú viac istoty, alebo naopak, ešte väčšiu neistotu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?
Znovuzrodenie značky Jaguar sa začína novým logom
Budúcnosť automobilov v Maďarsku: Elektrizujúci príchod závodov BYD a BMW v roku 2025!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.