24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear).
Tesla Cybertruck patrí medzi najdiskutovanejšie autá posledných rokov, no v Európe sa jeho predaj neumožňuje z dôvodu, že je považovaný za nebezpečný. Poďme si vysvetliť, prečo tento elektrický pick-up nemá šancu preniknúť na európsky trh.
Ubehlo už takmer rok od predstavenia jedného z najkontroverznejších automobilov súčasnosti. Dôvody sú rôzne – niektoré oprávnené, iné menej. Tesla Cybertruck vyvoláva silné emócie, a to na oboch stranách spektra. Avšak pre Európanov, ktorí by o ňom snívali, prichádza trpká správa – jeho kúpa na našom kontinente nie je možná.
Nie je to po prvýkrát
Nie je to po prvýkrát, čo sme svedkami rozdielov v predpisoch medzi Európou a Spojenými štátmi. História si pamätá viaceré prípady, keď sa autá nemohli predávať na druhej strane Atlantiku práve kvôli odlišným bezpečnostným normám.
Napríklad v USA kedysi platil predpis zakazujúci príliš nízko umiestnené svetlomety, ktoré by mohli byť poškodené pri pomalom náraze, napríklad pri parkovaní. Kvôli tomu museli modely ako Citroën CX alebo Lamborghini Countach podstúpiť úpravy, aby splnili americké požiadavky.
Prečo je Tesla Cybertruck pre Európu problémová?
Podobné komplikácie súvisia aj s Teslou Cybertruck. Ide o vozidlo, ktoré sa vzpiera konvenciám – od jeho dizajnu, cez výrobu až po technické parametre. No práve tieto vlastnosti prinášajú pre európske normy určité výzvy.
Hlavný problém? Je to veľkosť a váha. Cybertruck je obrovský – s dĺžkou 5,68 metra, šírkou 2,20 metra (2,41 metra so spätnými zrkadlami) a výškou 1,79 metra. Jeho hmotnosť presahuje tri tony, a ak je plne naložený, prekročí hranicu 3,5 tony, čím by spadal do kategórie nákladných vozidiel.
Ale ani to nie je kľúčovým dôvodom. Skutočným problémom je konštrukcia karosérie. Európske predpisy vyžadujú, aby vyčnievajúce hrany na vozidlách mali zaoblenie minimálne 3,2 milimetra. Panely Cybertrucku však majú zaoblenie len 1,4 milimetra, čo znamená, že ich hrany sú výrazne ostrejšie.
Prispôsobenie výrobného procesu by bolo pre Teslu nákladné a technologicky náročné. Lars Moravy, viceprezident Tesly pre konštrukciu vozidiel, vysvetlil: „Žiaľ, 1,4 milimetra hrubý plech z nehrdzavejúcej ocele nemôžeme vytvarovať do oblúka s priemerom 3,2 milimetra.“
Cybertruck na európskych cestách – napriek prekážkam
Napriek tomu sa Cybertruck už na európskej pôde objavil. V Českej republike je možné ho nájsť, hoci oficiálne sa nepredáva. Vozidlá prenikli na trh vďaka individuálnym homologizáciám, ktoré si vyžadovali rôzne úpravy. Iniciatívu prevzala spoločnosť Norton Slovak s webovou stránkou Cybertruck.cz, po ktorej prišla holandská firma Next Exclusives, zameraná na dovoz zahraničných áut.
Výrobca musel vykonať niekoľko zmien, aby vozidlo vyhovovalo predpisom. Pôvodné červené zadné smerovky z USA prefarbil na oranžové. Pridal tiež červené hmlové svetlo. Na ostré hrany karosérie namontoval dodatočné gumové nárazníky.
Aj napriek týmto úpravám však automobil vyvoláva kontroverzie. Organizácie ako Európska rada pre bezpečnosť cestnej premávky či Medzinárodná federácia chodcov kritizujú rozhodnutie povoliť jeho prítomnosť na európskych cestách a upozorňujú na možné bezpečnostné riziká.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tesla Cybertruck: Revolúcia na trhu alebo len dočasný hit? Objavte pravdu!
Pripravte sa na „Wau“ efekt: Tesla Cybertruck v najlesklejšej verzii, akú ste kedy videli!
Vodič Tesla Cybertruck hral ping pong s riekou a…. prehral
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.