25.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Rastúci predaj umožnil čínskym automobilkám dosiahnuť rekordný podiel na globálnom trhu s elektrickými vozidlami, ktorý aktuálne predstavuje 50,6 %.
Čína sa nepochybne stala hnacím motorom revolúcie v oblasti elektromobility. Ako najväčší trh s elektrickými vozidlami na svete profituje z masívnej vládnej podpory a konkurencieschopnosti svojich výrobcov. Kým čínske automobilky dominujú na domácom trhu, ich význam výrazne rastie aj na medzinárodnej scéne, kde ich vplyv dosahuje historické maximum.
Podľa najnovších údajov od 42 globálnych výrobcov automobilov sa od januára do septembra 2024 predalo približne 7,2 milióna čisto elektrických vozidiel (BEV), pričom tieto čísla nezahŕňajú plug-in hybridy, hybridy s predĺženým dojazdom, mild-hybridy ani vozidlá na palivové články. Napriek problémom, ktorým čelí tento segment na západných trhoch, globálny predaj BEV narástol o 8,9 %.To je rozhodne pozitívny výsledok.
Za týmto rastom však stojí primárne Čína. Zatiaľ čo na západe sa záujem o elektromobily spomaľuje, čínski výrobcovia zvýšili svoj predaj o 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023. Tento výsledok podčiarkuje robustnosť čínskeho automobilového priemyslu, ktorý kontrastuje s výzvami, ktorým čelí Európa a Severná Amerika.
Vďaka tomuto úspechu sa podiel čínskych výrobcov na globálnom trhu zvýšil z 45,8 % v roku 2023 na aktuálnych 50,6 %.
Silní hráči na čínskom trhu
Medzi najvýznamnejšími lídrami čínskeho trhu sa ocitli spoločnosti ako BYD, ktorej predaj vzrástol o 12 %, Geely Group so skokom o 51 % a SGMW (spoločný podnik SAIC-General Motors-Wuling) s nárastom o 24 %. Tieto tri spoločnosti spolu predstavovali až 56 % všetkých elektrických vozidiel predaných čínskymi značkami.
Okrem nich zaznamenali úspech aj ďalší výrobcovia: Changan zvýšil predaj o 31 %, NIO stúplo o 36 % a Chery Group dosiahla pozoruhodný rast o 66 %. Výrazný úspech si pripísal aj Leapmotor, ktorého predaj sa viac než zdvojnásobil, keď stúpol zo 60 000 na 121 000 kusov. Nováčikom na trhu je spoločnosť Xiaomi, ktorá so svojím prvým modelom SU7 predala od začiatku roka do septembra takmer 70 000 kusov.
Slabší výkon západných výrobcov
Pokles naopak zaznamenali nečínski výrobcovia, najmä tí z Európy, USA, Japonska a Južnej Kórey. Ich celkový predaj BEV dosiahol 3,55 milióna kusov, čo je pokles o 0,7 %. Tesla, ktorá predala 1,29 milióna vozidiel, si síce udržala pozíciu lídra, no jej predaj klesol o 2,3 % v dôsledku silnej konkurencie v Číne a oslabeného dopytu v Európe.
Volkswagen Group, druhý najväčší nečínsky výrobca BEV, predal niečo vyše pol milióna kusov, čo predstavuje pokles o 4,7 %. V celosvetovom rebríčku prišla o pozíciu v prospech čínskeho Geely, ktoré predalo o niekoľko tisíc vozidiel viac. Volkswagen čelí problémom najmä na čínskom trhu, kde jeho modely nedokážu držať krok s miestnymi značkami.
Rovnako tak Hyundai-Kia zaznamenala pokles predaja o 8,1 %, pričom v globálnom rebríčku stratila pozíciu v prospech SGMW. Naopak, BMW Group sa darilo lepšie – s 294 000 predanými vozidlami dosiahla nárast o 19 % a predbehla Stellantis, napriek tomu, že jej modely patria k drahším.
Vo všeobecnosti sú po čínskych automobilkách druhé najúspešnejšie tie americké, pričom ich predaj o 7 % prevyšuje predaj európskych značiek. Japonskí výrobcovia naďalej zohrávajú menšiu úlohu, no ich predaj vzrástol o 20 %.
Zatiaľ čo Čína upevňuje svoju dominanciu na poli elektromobility, západné automobilky čelia čoraz väčším výzvam. Rastúci tlak zo strany čínskych spoločností naznačuje, že globálny trh s elektrickými vozidlami čelí zásadnej transformácii, v ktorej bude boj o zákazníka ešte intenzívnejší.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?
Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!
Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.