26.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WeAreTheRace).
V zásade sa dosiahla dohoda o účasti značky Cadillac spoločnosti GM v seriáli Formule 1 od roku 2026. Formula 1 potvrdila, že sa v zásade dohodla so spoločnosťou General Motors a jej značkou Cadillac na vstupe do seriálu v roku 2026 ako 11. tím.
Na základe tejto dohody sa tím podporovaný GM pripojí v roku 2026 ako zákaznícky tím a zároveň bude vyvíjať vlastné pohonné jednotky pre rok 2028 a neskôr, pričom ako základ bude využívať existujúci projekt Andretti Global v Silverstone.
Pondelkové vyhlásenie
V pondelkovom vyhlásení F1 potvrdila, že GM/Cadillac a seriál sa v zásade dohodli na tom, že sa v roku 2026 pripojí k jej radom.
„Vzhľadom na pokračujúce plány rastu formuly 1 v USA sme vždy verili, že privítanie pôsobivej americkej značky, akou je GM/Cadillac, na štartovom rošte a GM ako budúceho dodávateľa pohonných jednotiek by mohlo priniesť dodatočnú hodnotu a záujem o tento šport,“
– uviedol odchádzajúci generálny riaditeľ a prezident Liberty media Greg Maffei.
„Vedeniu General Motors a jeho partnerom pripisujeme zásluhy za výrazný pokrok v ich pripravenosti na vstup do Formuly 1. Sme nadšení, že môžeme pokročiť v procese podávania žiadostí o vstup tímu GM/Cadillac do šampionátu v roku 2026.“
Prezident GM Mark Reuss dodal: „F1 ako vrchol motoristického športu si vyžaduje inovácie a dokonalosť, ktoré posúvajú hranice.
„Pre General Motors a Cadillac je cťou pripojiť sa k najvýznamnejšiemu pretekárskemu seriálu na svete a sme odhodlaní súťažiť s vášňou a integritou, aby sme pozdvihli úroveň tohto športu pre fanúšikov pretekov na celom svete.
„Toto je pre nás globálna scéna, na ktorej môžeme demonštrovať inžinierske znalosti a vedúce postavenie GM v oblasti technológií na úplne novej úrovni.“
Predstavitelia GM sa zúčastnili na Veľkej cene Las Vegas, aby prediskutovali dohodu s F1 a Liberty Media o vstupe ako 11. rozširovací tím už v roku 2026.
Dlhodobá spolupráca s Andretti Global
Americký výrobca dlho spolupracoval so spoločnosťou Andretti Global na potenciálnej ponuke F1, ktorú riadiaci orgán FIA prijal, ale samotná F1 odmietla vstup, pretože ponuku nepovažovala za dostatočne prínosnú pre seriál.
Medzi vedúcim predstaviteľom organizácie Michaelom Andrettim a vedením F1 bolo napätie aj v súvislosti s Andrettiho agresívnou kampaňou. Ktorou si chcel vynútiť vstup do F1 a do ktorej zapojil aj americký Kongres a ministerstvo spravodlivosti.
Ale po tom, ako Andretti v septembri odstúpil od svojej rovnomennej organizácie a odovzdal kontrolu väčšinovému vlastníkovi Danovi Towrissovi, Towriss a GM pokračovali v úsilí predložiť presvedčivejšiu ponuku s väčším záväzkom amerického výrobcu ako skutočného konštruktéra, ktorá bola teraz v zásade schválená.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem povedal, že riadiaci orgán „plne podporuje“ najnovší vývoj.
„General Motors je obrovská globálna značka a sila vo svete OEM a spolupracuje s pôsobivými partnermi,“
– povedal.
„Plne podporujem úsilie FIA, Formuly 1, GM a tímu o udržanie dialógu a prácu na tomto výsledku. Ktorým je principiálna dohoda o pokroku v tejto žiadosti o zaradenie tímu so značkou GM/Cadillac na štartový rošt v roku 2026.
„Všetky strany vrátane FIA budú naďalej spolupracovať, aby zabezpečili hladký priebeh tohto procesu.“
Prevzatie existujúceho projektu
Napriek počiatočnému zamietnutiu zo strany F1 pokračovala spoločnosť Andretti Global v budovaní svojho programu F1 vo svojej továrni v Silverstone. Kde tím zamestnával množstvo pracovníkov a vyrábal model vozidla na rok 2026 v aerodynamickom tuneli.
Medzi príchodmi vedúcich pracovníkov je bývalá stálica F1 Pat Symonds a niekoľko bývalých zamestnancov Alpine. Pričom najnovšie sa k projektu pripojil bývalý šéf motorov Renault Rob White ako prevádzkový riaditeľ.
Aby bol projekt GM so značkou Cadillac pripravený na rok 2026, bude musieť prevziať existujúci projekt Andretti Global kvôli krátkemu času realizácie.
GM tiež nebude mať dostatok času na dodanie továrenských motorov pred rokom 2028. Takže tím bude musieť uzavrieť dohodu o zákazníckych motoroch na prvé dve sezóny. Jeho najpravdepodobnejšími možnosťami sú Ferrari a Honda. Pričom predchádzajúci partner Andretti v oblasti motorov, Renault, sa vzdal svojho projektu pohonnej jednotky na rok 2026.
Špekulovalo sa o tom, že GM prevezme IP motora Renault 2026, ale teraz sa očakáva, že americký výrobca bude vyvíjať a vyrábať vlastné motory pre rok 2028.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Veľká cena Las Vegas F1: Verstappen získal štvrtý titul, aj keď preteky ovládol Russell
Lewis Hamilton to opäť dokázal. Šampión, ulice Tokia a legendárny model z Japonska
Hamiltonov príchod dokazuje, že Ferrari je na správnej ceste
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.