28.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8).
Na Súdnom dvore Európskej únie (SDEÚ) sa aktuálne odohráva proces, ktorý môže zásadne ovplyvniť osud miliónov dieselových vozidiel predaných v minulých rokoch. Ak by verdikt súdu nebol priaznivý, až 8,2 milióna áut v samotnom Nemecku by mohlo skončiť na zošrotovanie. V napätí tak zostávajú nielen majitelia dotknutých vozidiel, ale aj samotní výrobcovia.
Predmetom skúmania SDEÚ je otázka, či nemecké automobilky používali nepovolené technológie na umelé znižovanie emisií. O osude áut, ktoré výrobcovia vyrobili medzi rokmi 2011 a 2017, ktoré schválili na základe pochybných metód, sa práve rozhoduje. Ak súd potvrdil, že tieto schvaľovacie procesy porušovali zákon, výrobcovia budú musieť odkúpiť tieto vozidlá späť a zmeniť ich tak, aby spĺňali normy. Náklady na takúto operáciu však firmy nemuseli zvládnuť, čo by viedlo k masovému zošrotovaniu vozidiel.
Sťažnosti majiteľov dieselových áut pod drobnohľadom SDEÚ
Podnety, ktoré stoja za súdnym konaním (prípady C-251/23 a C-308/23), podali vlastníci vozidiel značky Mercedes. Tí namietajú, že reálne emisie ich áut sú výrazne vyššie, než tvrdili oficiálne údaje výrobcu. Problém sa sústreďuje na fungovanie emisných systémov – konkrétne jedno z áut malo spĺňať normu Euro 5 a druhé normu Euro 6.
Nemecký súd v Duisburgu, ktorý sa problematikou zaoberá, postúpil otázku na SDEÚ s cieľom zistiť, či je legálne používanie zariadení, ktoré obmedzujú emisie iba v laboratórnych podmienkach, nie však v reálnom svete. Jeden z príkladov je tzv. „tepelné okno“, ktoré používal Volkswagen a ktoré znižuje účinnosť systému recirkulácie výfukových plynov pri určitých teplotách – údajne na ochranu motora.
Generálny advokát EÚ spochybňuje praktiky výrobcov
Stanovisko generálneho advokáta SDEÚ Athanasiosa Rantosa, prednesené 21. novembra tohto roka, spôsobilo otras v nemeckom automobilovom priemysle. Rantos sa stotožnil s pochybnosťami súdu v Duisburgu a zdôraznil, že vozidlá testované starším typovým schvaľovacím postupom (NEDC) by nemali spĺňať emisné normy len na papieri, ale aj v reálnych podmienkach na cestách.
Podľa jeho názoru existuje riziko, že výrobcovia používali schvaľovacie procesy, ktoré porušovali legislatívu EÚ. Ak by SDEÚ takto rozhodol, mohol zrušiť homologizáciu miliónov áut, ktoré výrobcovia predávali medzi rokmi 2011 a 2017. Automobilky by potom museli vozidlá odkúpiť, stiahnuť z trhu a mnoho z nich zošrotovať.
Od „dieselgate“ po ohrozenie celého odvetvia
Pamätáme si na škandál „dieselgate“, ktorý v roku 2015 odhalil manipulácie s emisnými testami u značky Volkswagen. Táto kauza spustila zmenu testovacích režimov z laboratórneho postupu NEDC na realistickejší cyklus WLTP. Dnes však celá nemecká automobilová scéna čelí novej hrozbe. Odborníci z ADAC argumentujú, že homologizačné procesy podľa NEDC zodpovedajú zákonom v čase ich používania a že právne normy nemôžu platiť spätne.
SDEÚ sa však zaoberá otázkou, či autá v čase svojho schválenia skutočne dodržiavali normy Euro 5 a Euro 6, keďže ich reálne emisie na cestách boli vyššie než výsledky testov v laboratóriách. Verdikt sa očakáva do konca roka. Ak súd rozhodne v neprospech výrobcov, dôsledky budú ďalekosiahle – masové zošrotovanie miliónov áut, odškodné vo výške miliárd eur a ďalší tlak na už tak poznačené nemecké automobilky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Audi Q8 e-tron oficiálne končí: Zistite, prečo sa tento model lúči s automobilovým svetom.
Citroën C3 Aircross: SUV, ktoré pri nárazovom teste totálne pohorelo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.