29.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOTVO).
Mazda prináša na trh skutočne výnimočnú ponuku – jej jediným elektromobilom je kompaktné SUV, ktoré zaujme na prvý pohľad svojím originálnym dizajnom. Tento model však nie je obyčajným elektromobilom. Ide o premyslený hybrid, ktorý spája čisto elektrický pohon s rotačným motorom slúžiacim ako predlžovač dojazdu. Medzi jeho charakteristické prvky patria zadné dvere, ktoré sa otvárajú netradične, v opačnom smere.
Podobne ako iné japonské značky, ani Mazda nespravila zásadný vstup na trh elektromobilov. Avšak vzhľadom na aktuálne výzvy a spomalenie predaja sa zdá, že našla svoju cestu. Aj keď ponúka iba jeden model na batérie, ten sa v mnohom odlišuje od konkurencie.
Mazda MX-30 je netradičný elektromobil. Ide o SUV, no z hľadiska priestoru neponúka klasické výhody tejto kategórie. Zadné sedadlá sú pomerne stiesnené a batožinový priestor má kapacitu iba 366 litrov (resp. 350 litrov v prípade verzie R-EV), čo je na vozidlo s dĺžkou 4,40 metra pomerne málo.
Na druhej strane však MX-30 zaujme vysokou kvalitou spracovania, príjemnou atmosférou v interiéri a intuitívnym ovládaním. Jeho slabší dojazd je kompenzovaný variantom s predĺženým dojazdom, kde spaľovací motor slúži ako generátor energie.
Jedným z najvýraznejších prvkov tohto modelu je jeho dizajn. MX-30 má takzvané „opačné dvere“, teda zadné dvere otvárané dozadu. Hoci to nie je pre Mazdu novinka – podobné riešenie sme videli už pri modeli RX-8 – v prípade MX-30 ide o estetický prvok, ktorý vytvára ilúziu trojdverového kupé a zároveň zachováva funkčnosť štvordverového vozidla. Prístup na zadné sedadlá je síce obmedzený, no práve to pridáva modelu na jeho unikátnosti.
Mazda MX-30: Elektrický dojazd 200 km
Dizajn MX-30 sa riadi filozofiou Kodo, ktorá stelesňuje eleganciu a jednoduchosť typickú pre značku. Medzi nápadné detaily patria nielen zadné dvere, ale aj 18-palcové kolesá, ktoré zaisťujú štýlový vzhľad na cestách.
Interiér je minimalistický, s dôrazom na trvalú udržateľnosť. Mazda použila ekologické materiály vysokej kvality, spracované s precíznosťou japonských majstrov. V technologickej výbave nájdeme 7-palcový displej pred vodičom a 8,8-palcovú centrálnu obrazovku pre systém Mazda Connect, ktorý poskytuje bohaté možnosti konektivity.
V ponuke sú dve verzie MX-30. Prvá, plne elektrická verzia, disponuje motorom s výkonom 143 koní a batériou s kapacitou 35,5 kWh, ktorá v cykle WLTP dosiahne dojazd 200 kilometrov. Batériu môžete nabíjať striedavým prúdom s výkonom 11 kW (z 20 na 80 % nabijete približne za štyri hodiny) alebo jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW (rovnaké množstvo energie doplníte za približne 26 minút).
Predĺžený dojazd: Verzia e-Skyactiv R-EV
Najzaujímavejšou možnosťou je verzia e-Skyactiv R-EV, ktorá kombinuje elektrický pohon s rotačným motorom fungujúcim ako generátor. Tento kompaktný motor s objemom 830 cm³ a šírkou 76 mm je umiestnený v rovnakom priestore ako elektrický pohon. Spolu s batériou s kapacitou 17,8 kWh dosahuje systém výkon 170 koní a dojazd na batériu od 85 do 110 kilometrov v závislosti od štýlu jazdy.
Batéria podporuje nabíjanie striedavým prúdom (11 kW, plné nabitie za 90 minút) aj jednosmerným prúdom (36 kW, plné nabitie za 50 minút). Pridaním 50-litrovej nádrže na benzín získa vozidlo celkový dojazd viac ako 600 kilometrov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 9,1 sekundy, čo je o šesť sekúnd rýchlejšie než plne elektrická verzia. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h.
Mazda MX-30 tak ponúka originálny pohľad na modernú mobilitu, pričom spája štýl, udržateľnosť a technologickú inováciu, ktoré sú pre túto japonskú značku charakteristické.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Audi Q5 Sportback 2025: Dizajn, ktorý uchváti. Výkon, ktorý ohúri!
Ford 2025: Všetky pripravované modely
Prelomová technológia odhaľuje nádej pre naftové motory: 45-krát vyššia účinnosť a nulové výčitky!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.