2.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarswithJuanGasolina).
Po štyroch generáciách a 2,5 miliónoch kusov si Leon získal svoje zaslúžené miesto v histórii značky SEAT.

Foto: youtube.com/@CarswithJuanGasolina
1.októbra 1999. Pamätáme si to takmer ako včera. Nový Leon: obrovské prekvapenie, keď sme objavili toto auto umiestnené medzi Ibizou a vtedajším Toledom.
Na prvý pohľad sa to nemusí zdať veľa. Mali by sme si však uvedomiť, že od zániku modelu Ronda v roku 1986 SEAT už nikdy nemal vo svojom katalógu kompaktný automobil. Preto keď bol v roku 1999 na frankfurtskom autosalóne predstavený Leon, stále si viem predstaviť, aké očakávania vzbudil medzi novinármi a akú radosť pociťovali manažéri značky, keď pred sebou videli auto, ktoré sa zrodilo s potenciálom stať sa bestsellerom.
A čísla neklamú: o 25 rokov neskôr sa predalo viac ako 2,5 milióna kusov modelu SEAT Leon. Takže sa pripravte. Ak sme pred niekoľkými mesiacmi zhodnotili 40-ročnú históriu modelu Ibiza, dnes je na rade Leon: vozidlo, ktoré zmenilo imidž značky z hľadiska kvality a vnímania na národnej i medzinárodnej úrovni.
SEAT Leon 1 (1999-2005)
Vzorec prvého Leonu má niekoľko tajomstiev, pretože na vytvorenie kompaktného modelu, ktorý bol o 26 cm kratší, bola použitá platforma Toleda druhej generácie. Priestor na „invenciu“ nebol ani pri výbere dizajnéra. Rovnako ako v prípade modelov Ibiza I a II, ako aj prvých dvoch generácií Toleda, zodpovednosť pripadla Giugiarovi.
S benzínovými a naftovými motormi všetkých typov a podmienok, možno by sme mali vyzdvihnúť 150-koňový 1,9 TDI, zodpovedný za uvedenie výbavy FR (alebo Formula Racing), alebo už známy benzínový motor 20VT s výkonom 180 koní, kombinovaný s pohonom všetkých kolies a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Nemôžeme opomenúť rok 2001, keď bol predstavený motor 2.8 VR6 Cupra 4. Motor V6 koncernu Volkswagen dosahoval výkon 204 k, vďaka čomu je dnes jedným z najžiadanejších modelov SEAT CUPRA.
Ako zaujímavosť možno uviesť, že model mal rovnakú prístrojovú dosku ako vtedajšie Audi A3, čo bolo plusom z hľadiska kvality, ako aj skutočnosť, že model bol použitý v slávnom jednokolovom okruhovom pohári, slávnej Supercopa León.

Foto: youtube.com/@Autoblog
SEAT Leon 2 (2005-2012)
Druhú generáciu a radikálnu zmenu dizajnu mal na starosti Walter de Silva, ktorý mal na starosti zmenu imidžu značky. Ten SEAT „Auto Emoción“ s konceptmi Salsa a Bolero a vtedajšími modelmi Altea, Altea XL, Altea Freetrack, Toledo, León, Ibiza a Córdoba. Takmer nič.
Model s úplne novou platformou, ktorý si ako kuriozitu užil verziu CUPRA R, doteraz najvýkonnejší model značky. Leon známy svojimi oblými tvarmi a „skrytými“ zadnými dverami vďaka kľučkám integrovaným do C-stĺpika.
Samozrejme, nemôžeme opomenúť pretekársku históriu vozidla. Okrem viacnásobných víťazstiev vo WTCC získal Leon v rokoch 2008 a 2009 titul jazdca (s Yvanom Mullerom a Gabrielom Tarquinim) a titul konštruktéra v majstrovstvách sveta cestovných automobilov. A áno, tento Leon poháňal dieselový motor TDI…

Foto: youtube.com/@TOPSPEEDsk-SR
SEAT Leon 3 (2012-2020)
Tretiu generáciu kompaktného automobilu. Doposiaľ najúspešnejšiu, navrhol Alejandro Mesonero-Romanos (v súčasnosti pôsobiaci v Alfe Romeo) a debutovala v nej modulárna platforma MQB. Ktorá sa odvtedy používa v mnohých modeloch koncernu Volkswagen.
Významnou novinkou bolo rozšírenie ponuky modelu Leon o dve nové karosárske verzie: trojdverovú (SC) a rodinnú (ST). Ktorá bola praktickejšia a mala veľký kufor. Okrem toho bola pre druhú karosériu vyvinutá verzia s prvkami crossoveru a pohonom všetkých kolies (hoci sa predávala aj ako 4×2). Známa ako Leon X-PERIENCE.
Ako kuriozita bol tento Leon prvý v segmente s Full LED svetlometmi a jeho verzie CUPRA vytvorili dva rekordy v počte odjazdených kôl na okruhu Nürburgring Nordschleife: v roku 2014 ako najrýchlejšie vozidlo s pohonom predných kolies a v roku 2015 ako najrýchlejšie rodinné vozidlo. V oboch prípadoch s Jordim Gené za volantom.

Foto: youtube.com/@TOPSPEEDsk-SR
SEAT Leon 4 (2020 – súčasnosť)
V tejto štvrtej generácii, v ktorej si Alejandro Mesonero Romanos zopakoval úlohu dizajnéra. Sme zažili oddelenie značiek SEAT Leon a CUPRA Leon po rozdelení značky CUPRA ako samostatnej značky.
Väčší, praktickejší (až 620 litrov batožinového priestoru vo verzii Sportstourer), technologickejší a plne prepojený model. Ktorý síce prišiel o trojdverovú karosériu (SC). Ale vždy ponúkal širokú mechanickú škálu.

Foto: youtube.com/@TOPSPEEDsk-SR
Táto štvrtá generácia totiž počas svojej histórie obsahovala benzínové (TSI), naftové (TDI). Stlačený zemný plyn (TGI), mild-hybridné (eTSI) a plug-in hybridné (e-HYBRID) motory.
V nedávnej aktualizácii modelu, ktorá mala vplyv na konektivitu, bezpečnostnú výbavu a multimediálnu výbavu. Sa v skutočnosti v tejto verzii PHEV s výkonom 204 koní zvýšila účinnosť a zvýšil schválený elektrický dojazd. V najlepšom prípade na 83 km.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Aká je budúcnosť spoločnosti Seat, odchádza alebo nie?
Ktorá značka získala najvyššie hodnotenie v oblasti bezkľúčového zabezpečenia?
Najúspornejšie rodinné vozidlá podľa časopisu „What Car?“. V zozname nie sú len diesely
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.