2.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarsTechnology1).
Čoraz viac vodičov prestáva dôverovať a spoliehať sa na podporné systémy vo svojich vozidlách, čo negatívne ovplyvňuje celkovú bezpečnosť na cestách. Automobilový priemysel preto spája svoje sily, aby tento problém riešil, a to najmä v súvislosti s normou GSR2, ktorá priniesla ešte väčší počet pokročilých technológií do nových modelov áut.
Podporné systémy, ktoré sú dnes už štandardnou súčasťou moderných automobilov, majú za úlohu zlepšiť bezpečnosť a komfort vodičov. Pomáhajú napríklad udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, varujú pred autami v mŕtvom uhle alebo upozorňujú na potrebu zabrzdiť pred prekážkou. Príkladom efektívneho riešenia je adaptívny tempomat, ktorý automaticky udržiava bezpečný odstup od vozidla idúceho vpredu, čím výrazne zvyšuje pohodlie a bezpečnosť pri jazde na diaľnici.
Podporné systémy sa budú ďalej rozširovať
Aj keď Európska únia postupne zvyšuje požiadavky na povinné bezpečnostné prvky vo vozidlách, želané zlepšenie bezpečnosti na cestách zatiaľ neprichádza. Od 6. júla 2022 platí nariadenie GSR2, ktoré zavádza povinnosť vybaviť nové vozidlá viacerými inteligentnými systémami, ako je rozpoznávanie dopravných značiek, cúvacie senzory či kamerové systémy, a tiež asistenciou na udržiavanie jazdného pruhu. Od 7. júla 2024 sa tieto požiadavky vzťahujú na všetky automobily predávané v Európskej únii.
Problém však predstavuje vysoký priemerný vek automobilov v krajinách ako Slovensko, ktorý dosahuje až 14 rokov, preto väčšina áut na našich cestách neobsahuje žiadne z týchto moderných systémov. Technologická revolúcia v oblasti asistenčných systémov sa začala výraznejšie presadzovať len pred dekádou, a preto sú staršie vozidlá voči týmto inováciám úplne imúnne.
Vypínanie systémov zo strany vodičov
Ešte väčší problém predstavuje fakt, že vodiči, ktorí už majú k dispozícii vozidlá s pokročilými asistenčnými systémami, ich často vypínajú. Dôvod spočíva v tom, ako ich ľudia vnímajú – mnohí tvrdia, že systémy príliš zasahujú do riadenia, rušia hlukom alebo obmedzujú ich štýl jazdy viac, než by chceli. Podľa Michiela van Ratingena, generálneho riaditeľa Euro NCAP, je kľúčovou výzvou nielen vybaviť vozidlá modernými technológiami, ale najmä presvedčiť spotrebiteľov o ich užitočnosti a nevyhnutnosti.
Znepokojujúce je aj to, že médiá a sociálne siete často propagujú odporúčania na vypínanie týchto systémov, čím podporujú negatívny postoj vodičov. Tento trend je alarmujúci, pretože oslabuje dôveru verejnosti voči technológiám, ktoré môžu zachraňovať životy.
Skúmanie interakcie medzi človekom a technológiou
Okrem Euro NCAP sa výskumu v oblasti podporných systémov venuje aj Massachusettský technologický inštitút (MIT) a ďalšie organizácie, ako napríklad britská výskumná spoločnosť Thatcham. Tá sa snaží lepšie porozumieť, ako vodiči využívajú tieto systémy a ako by mohli zdokonaliť vzájomné pôsobenie človeka a technológie.
„Z našich testov vieme, že tieto systémy významne zvyšujú bezpečnosť. Problém však nastáva, ak ich vodiči vypnú – tým sa všetky ich výhody okamžite strácajú,“
– vysvetľuje Tom Leggett zo spoločnosti Thatcham.
Výskum ukázal, že lepší dizajn a prispôsobenie rozhrania môžu zvýšiť ochotu vodičov tieto technológie používať.
Príliš veľké očakávania môžu byť rizikové
Na druhej strane sú aj vodiči, ktorí preceňujú schopnosti asistenčných systémov, čo v konečnom dôsledku môže zvýšiť riziko nehody. Podľa Amerického inštitútu pre bezpečnosť na diaľniciach (IIHS) kombinácia adaptívneho tempomatu a systému na udržiavanie jazdného pruhu môže za určitých okolností zvýšiť pravdepodobnosť nehody až o 10 %. Problém spočíva v nesprávnom používaní týchto technológií, ktoré sú navrhnuté ako podpora, nie náhrada za pozornosť vodiča.
Niektoré systémy však naozaj fungujú nekomfortne – napríklad inteligentný asistent rýchlosti, ktorý na diaľniciach často nesprávne reaguje na značky umiestnené pri výjazdoch, čo môže spôsobiť nečakané spomalenie a zbytočne ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Záverom je jasné, že technológie sú len jednou stranou rovnice. Druhá, rovnako dôležitá časť, je vodič a jeho správne pochopenie a používanie týchto systémov. Iba tak môžeme docieliť skutočné zlepšenie bezpečnosti na cestách.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najväčšia nočná mora vodičov: Čo robiť, keď brzdy zlyhajú? Tu je odpoveď odborníkov!
Honda pred Číňanmi? Japonci na prahu výroby prelomovej technológie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.