18.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electric-future).
Cena batérií pre elektromobily zažíva historický prepad. Čínski výrobcovia nielenže podkopali konkurenciu, ale aj otvorili brány elektromobility masám. Stojíme na prahu zásadnej zmeny v automobilovom priemysle – elektrické autá by mohli byť čoskoro dostupné pre všetkých.
Cenová revolúcia: Batérie za zlomok ceny?
Časy, keď boli elektromobily považované za luxusný tovar, sú pravdepodobne preč. Cena trakčnej batérie s kapacitou 60 kWh, ktorá je základom mnohých elektrických áut, dnes dosahuje len niečo vyše 6 800 eur. Pre porovnanie, ešte v roku 2010 by takáto batéria stála viac ako 100 000 eur! To je ohromujúci pokles, ktorý otvára dvere k lacnejším a dostupnejším elektromobilom.
Ako ukazujú analýzy BloombergNEF, cena za jednu kWh sa dostala na historické minimum – len 97 dolárov. To je najnižšia cena v histórii a dôkaz, že moderné technológie a čínska konkurencia menia pravidlá hry.
Čína ako svetový líder: Európa nestíha držať krok
Čína, dominantný hráč na trhu s batériami, opäť ukázala svoju silu. Dve najväčšie firmy na trhu, CATL a BYD, ovládajú viac ako polovicu celosvetovej produkcie batérií. Navyše, Číňania dokázali výrazne znížiť ceny vďaka lacnejším surovinám, technickým inováciám a obrovskej vnútornej konkurencii.
Pre porovnanie, zatiaľ čo v Číne stojí 1 kWh približne 94 dolárov, v Európe je to až 139 dolárov. To predstavuje rozdiel takmer 50 %! Tento cenový rozdiel stavia európskych výrobcov do nevýhody, najmä v kontexte prísnych emisných noriem CAFE.
Budú ceny ďalej klesať? Výrobcovia sú optimistickí
Dobrá správa pre motoristov je, že prognózy naznačujú ďalší pokles cien batérií. BloombergNEF odhaduje, že cena za kWh by mohla klesnúť na 93 dolárov. Tento trend by mohol znamenať ďalšie zlacnenie elektromobilov, čím by sa ešte viac priblížili ku klasickým spaľovacím modelom.
Na druhej strane, otázkou zostáva, či európski výrobcovia dokážu konkurovať Číne. Tá má aktuálne kapacitu vyprodukovať dvakrát viac batérií, než je globálna potreba. Tento prebytok znamená, že ceny môžu zostať nízke, no Európa bude musieť investovať do vlastnej produkcie, aby sa dokázala udržať na trhu.
Prelom v elektromobilite: Čo to znamená pre motoristov?
To znamená, že trakčná batéria pre mestské vozidlo segmentu B s kapacitou 40 kWh – aspoň teoreticky – dnes stojí výrobcu menej ako 4 000 eur. V prípade SUV segmentu C a batérie s kapacitou 60 kWh sú to výdavky vo výške niečo vyše 6 800 eur a rodinný automobil s batériou s kapacitou až 100 kWh, ktorá mu umožňuje prejsť na jedno nabitie viac ako 500 km, menej ako 9 500 eur.
Elektromobilita tak prestáva byť len výsadou bohatých. S týmto trendom sa očakáva rapídny nárast predaja elektrických áut, čo by mohlo zásadne zmeniť automobilový trh a znížiť emisie z dopravy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ruský Frankenstein na kolesách: Lada poháňaná 16 motorovými pílami
Úsporné, moderné a cenovo dostupné: Vyberte si svoje ideálne SUV
Je čas spomaliť? Riziká vysokých áut na mestských cestách!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.