20.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@historyofsimplethings).
Pohľad na rýchlomer vo vašom aute môže vzbudiť dojem, že zvládne doslova raketové rýchlosti. No realita je často úplne iná. Prečo teda aj bežné autá s maximálnou rýchlosťou okolo 160 km/h majú rýchlomery až do 240 km/h? Za týmto paradoxom sa skrýva zaujímavá kombinácia bezpečnosti, nákladov, estetiky a marketingu. Poďme sa na to pozrieť bližšie!
Pohodlie a bezpečnosť na prvom mieste
Pri jazde je kľúčové, aby ste mohli rýchlosť pohodlne kontrolovať bez toho, aby ste museli odvádzať oči od cesty. Preto sa stred rýchlomera (a teda aj najčastejšie používané rýchlosti okolo 80-130 km/h) umiestňuje na najviditeľnejšie miesto — zvyčajne na vrchol kruhovej či polkruhovej stupnice. Vďaka tomu je odčítanie rýchlosti jednoduchšie a jazda bezpečnejšia. Aj keď vaše auto nikdy nedosiahne 240 km/h, vyššie číslo na rýchlomere umožňuje efektívne rozloženie menších hodnôt a tým ľahší prehľad.
Unifikácia a šetrenie nákladov
Automobilky sa pri výrobe snažia znížiť náklady, kde sa len dá, a tachometre nie sú výnimkou. Ak by každá verzia vozidla mala vlastný rýchlomer prispôsobený maximálnej rýchlosti daného typu motoru, znamenalo by to vyššie výrobné náklady. Namiesto toho používajú univerzálne stupnice, ktoré pokrývajú celý rad modelov. Napríklad v modeloch Dacia nájdete rovnaké rýchlomery bez ohľadu na to, či ide o auto s benzínovým motorom alebo diesel. Takéto riešenia šetria peniaze a umožňujú automobilkám znižovať ceny áut.
Marketing: Rýchle auto predáva lepšie
Priznajme si to, na pohľad pôsobí rýchlomer s maximálnou hodnotou 260 km/h oveľa atraktívnejšie než ten, ktorý končí na 160 km/h. Automobilky vedia, že vysoké čísla na rýchlomere pridávajú autu na prestíži, a to aj napriek tomu, že reálne výkony auta sú oveľa nižšie. Ide o psychologický trik, ktorý má kupujúceho naladiť na pocit, že jeho auto je výkonnejšie, než v skutočnosti je.
Nie všade sa ide na maximum
Zaujímavosťou je, že na japonskom trhu sú rýchlomery často obmedzené na maximálnu hodnotu 180 km/h. Dôvodom je „gentlemanská dohoda“ medzi japonskými výrobcami automobilov, ktorí sa snažia zabezpečiť bezpečnosť na cestách. Podobné obmedzenia zavádzajú aj niektoré európske značky. Napríklad Volvo znížilo maximálnu rýchlosť svojich vozidiel na 180 km/h, pričom ich digitálne tachometre ukazujú maximálne 200 km/h – čisté, okrúhle číslo, ktoré dobre vyzerá.
Výnimky potvrdzujú pravidlo
Európske automobilky však nie sú jednotné. Napriek neformálnej dohode o maximálnej rýchlosti 250 km/h, mnoho značiek stále vyrába tachometre s vyššími hodnotami. Čím je však trh viac orientovaný na bezpečnosť, tým častejšie sa stretávame s obmedzeniami. Príkladom je aj spomínané Volvo či ďalšie značky, ktoré nasledujú tento trend.
Aj keď sa môže zdať, že vysoké čísla na tachometri sú len marketingový trik, v skutočnosti ide o kombináciu praktických, estetických a finančných dôvodov. Nabudúce, keď sa pozriete na ukazovateľ rýchlosti vo svojom aute, spomeňte si, že za týmto jednoduchým zobrazením je viac myslenia, ako by ste si mohli myslieť. No a k tomu stále platí jedno pravidlo: jazdite bezpečne, nech už vám rýchlomer ukazuje čokoľvek!
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tri drobné opravy auta, ktoré zvládnete sami za pár sekúnd – ušetríte čas aj peniaze!
Honda prepisuje pravidlá hybridov: Revolučná generácia e:HEV je tu!
Neuveríte, čo dokážu semafory na prechodoch pre chodcov! Ich tajné funkcie vás ohromia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.