25.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).
Automobilový priemysel v Európe čelí bezprecedentnej výzve. S príchodom nových emisných štandardov už od roku 2025 môžu automobilky čeliť pokutám v miliardách eur. Luca de Meo, prezident ACEA a Renault Group, varuje: ak sa nezačne konať do konca roka 2024, konkurencieschopnosť a pracovné miesta sú vážne ohrozené.
Pokuty za emisie môžu položiť automobilky
Čas sa kráti. Už od roku 2025 musia automobilky dodržiavať nové limity na priemerné emisie CO2 na predané vozidlá. Za každý gram prekročenia čaká výrobcov pokuta 95 eur, násobená počtom predaných áut v EÚ. Pre veľkých hráčov na trhu to môže znamenať straty až 16 miliárd eur ročne. Tieto peniaze by mohli byť investované do inovácií, no namiesto toho môžu skončiť ako pokuty v rozpočte Európskej únie.
Automobilky tlačia na flexibilitu pravidiel
Luca de Meo, prezident Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA), zdôrazňuje potrebu zásahu zo strany Európskej komisie. Pripomína, že situácia si vyžaduje okamžité kroky, keďže stagnácia predaja elektrických vozidiel na úrovni 13 % nedokáže zabezpečiť požadovaný prechod na bezemisnú mobilitu. „Systém by mal fungovať tak, aby pokuty boli výnimkou, nie normou,“ hovorí de Meo.
Prečo predaj elektromobilov stagnuje?
Hoci automobilky investovali do prechodu na elektromobily viac než 250 miliárd eur, trh im neposkytuje dostatočnú podporu. Nedostatok nabíjacích staníc, vysoké ceny elektrických áut a nedostatočné stimuly pre spotrebiteľov brzdia rozvoj tohto segmentu. ACEA preto apeluje na právnu flexibilitu – tá by mohla ochrániť investície a zároveň zachovať tempo prechodu na ekologickú dopravu.
Aké riziká čakajú európske automobilky?
Ak pravidlá zostanú prísne, európske automobilky budú musieť predávať elektrické vozidlá so stratou alebo vytvoriť spojenie so zahraničnou konkurenciou. Taktiež hrozí obmedzenie výroby a masívna strata pracovných miest. Automobilový priemysel v Európe zamestnáva viac ako 13,2 milióna ľudí a jeho destabilizácia by mala dopad nielen na ekonomiku, ale aj na celé komunity.
Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu je na hrane
Čas na riešenie sa kráti. Automobilky, podporované vládami Nemecka, Francúzska a Talianska, žiadajú jasné politické stanovisko už do konca roka 2024. Len tak sa môžu vyhnúť katastrofickým následkom, ktoré by mohli ovplyvniť nielen ich budúcnosť, ale aj budúcnosť európskej ekonomiky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Roboty neoddychujú: Koniec ľudskej práce v automobilkách
Kia Syros: Cena od 11 000 eur, mieri do Európy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.