9.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carsales).
Toyota, svetoznámy japonský výrobca áut, sa rozhodla postaviť proti prúdu elektromobilovej revolúcie. Zatiaľ čo iní výrobcovia investujú miliardy do elektrických áut, Toyota vsádza na vodík a inovuje spaľovacie motory. Nová Toyota GR Corolla H2 dokazuje, že spaľovací motor nemusí byť synonymom zastaralej technológie – práve naopak, môže byť prekvapivo ekologický.
Vodíková revolúcia: Prečo Toyota stavia na vodík?
Toyota dlhodobo skepticky pristupuje k elektromobilite a hľadá alternatívne cesty k nulovým emisiám. Vodík je pre Japoncov kľúčom k udržateľnej budúcnosti. Od roku 2014 je na trhu model Mirai, ktorý využíva palivové články na premenu vodíka na elektrickú energiu. No Toyota nezaostáva len pri technológii článkov – rozhodla sa ísť ešte ďalej a vyvíja spaľovacie motory, ktoré dokážu priamo spaľovať vodík podobne ako benzín alebo LPG.
Týmto spôsobom nielenže znižuje emisie, ale zároveň zachováva charakteristický zvukový prejav a dynamiku, ktorú fanúšikovia spaľovacích motorov milujú.
Toyota GR Corolla H2: Spaľovací motor na vodík v akcii
Toyota GR Corolla H2 je dokonalým príkladom toho, ako môže budúcnosť automobilizmu vyzerať. Tento model, testovaný od roku 2021 na japonských vytrvalostných pretekoch Super Taikyu, ukazuje, že vodíkový spaľovací motor je nielen ekologický, ale aj mimoriadne výkonný a odolný.
Prvotné testy prebiehali s vodíkom v plynnej forme, no v roku 2023 Toyota prešla na inovatívnu technológiu použitia kvapalného vodíka. Táto zmena priniesla nielen rýchlejšie tankovanie, ale aj väčšiu kapacitu palivových nádrží. Zaujímavé je, že aj počas pretekov sa Toyota zameriavala na rýchlejšie identifikovanie potenciálnych problémov, čím urýchlila vývoj tejto technológie.
Ako funguje vodíkový spaľovací motor?
Vodíkový motor v GR Corolle H2 pracuje s úplne novým princípom. Počas jazdy vzniká odparovaný vodík, ktorý sa predtým strácal do atmosféry, no dnes prechádza systémom spracovania. Najskôr sa dostane do špeciálnej kompresorovej jednotky, ktorá zvýši jeho tlak, čím sa premieňa opäť na palivo. Navyše, vzniknuté nadbytky vodíka sú využité na výrobu elektrickej energie pomocou malého palivového článku.
Výsledkom je takmer nulový odpad a ekologické výfukové emisie – namiesto škodlivých látok sa z auta uvoľňuje len vodná para.
Vodíkové vízie Toyoty: Od pretekov po každodenné použitie
Toyota nielenže testuje vodíkové motory vo svojich športových modeloch, ale rozširuje túto technológiu aj do ostatných segmentov. V roku 2022 predstavili koncept Corolly Cross H2 s trojvalcovým motorom a vodíkovými nádržami modelu Mirai. V roku 2024 zas Toyota ukázala prototyp Hydrogen Hiace – dodávku s šesťvalcovým motorom, ktorá by mohla zmeniť pravidlá hry v segmente úžitkových áut.
Spolupráce s ďalšími automobilkami, ako sú Mazda, Subaru či BMW, sú dôkazom, že budúcnosť spaľovacích motorov nemusí patriť minulosti. Spoločný vývoj nových technológií a infraštruktúry dáva Toyote veľkú výhodu na ceste k ekologickej mobilite.
Toyota razí vlastnú cestu a ukazuje, že spaľovací motor nemusí byť mŕtvy. Naopak, jeho spojenie s vodíkom môže byť prekvapivo ekologické a efektívne. Či už ide o revolučné pretekárske autá alebo o komerčné modely pre každodenné použitie, Toyota dokazuje, že budúcnosť automobilizmu má viacero tvárí – a tá vodíková vyzerá čoraz nádejnejšie.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobil vs. zima: Mýty padajú, fakty zostávajú
Dilema pre motoristov: Jeep Avenger alebo Volkswagen T-Cross?
SUV pre každého? Toto sú tri najlacnejšie modely roku 2025, ceny začínajú už od 18 000 €!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.