15.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13).
Európsky automobilový priemysel čelí najväčšej kríze za posledné desaťročia. Zvyšujúce sa výrobné náklady, pokles dopytu po vozidlách a tvrdá konkurencia z Číny i USA tlačia odvetvie na hranicu prežitia. Kritici ukazujú prstom na klimatickú politiku Európskej únie, ktorá namiesto podpory priemyslu pridáva nové prekážky. Je možné zachrániť automobilky, alebo čelíme ich definitívnemu úpadku?
Automobilový priemysel v Európe: Razantný pokles ziskov
Európsky automobilový sektor vstupuje do roku 2025 s temnými vyhliadkami. Viac než dve tretiny dodávateľov automobilových dielov očakávajú nízku ziskovosť, pričom takmer 40 % z nich balansuje na pokraji ekonomického zrútenia. Poklesy zisku súvisia nielen s rastúcimi cenami energií a surovín, ale aj s tlakom výrobcov na znižovanie cien komponentov.
Mzdy, energia, suroviny: Náklady rastú, zisky klesajú
Automobilky v Európe čelia nezastaviteľnému rastu prevádzkových nákladov. Od cien elektriny cez drahé materiály až po vysoké mzdy – európske výroby sú vystavované tlakom, ktorým len ťažko odolávajú. Navyše, hrozba ďalšej krízy s polovodičmi, ktorá už raz spôsobila masívne odstávky výroby, je stále reálna.
Klimatická politika: Zámer dobrý, realizácia katastrofálna
Podľa odborníkov jedným z hlavných vinníkov krízy automobilového priemyslu je neefektívna realizácia klimatických cieľov EÚ. Znižovanie emisií CO2, zvyšovanie podielu elektromobilov či tvrdé regulácie zvyšujú náklady výrobcov, no neprispievajú k dostatočnému dopytu. Zmätok okolo podpory elektromobilov navyše odrádza zákazníkov, čo ešte viac podkopáva celé odvetvie.
Prepúšťanie a uzatváranie tovární
Len za prvý polrok roku 2024 ohlásili európske automobilky plány na zrušenie 32 tisíc pracovných miest. Nemecko, tradičný líder automobilového priemyslu, trpí najviac – prepúšťanie a uzatváranie závodov zasiahlo tisíce zamestnancov. Od roku 2020 sa v celej Európe stratilo už 86 tisíc pozícií v tomto odvetví.
Čína a USA: Konkurencia tlačí Európu mimo hry
Situácia európskych automobiliek sa dramaticky zhoršuje. Najmä čínski výrobcovia zaplavujú trh lacnými elektromobilmi. K tomu sa pridáva silná konkurencia zo Spojených štátov. Tamojšia vláda masívne podporuje domácich výrobcov dotáciami a daňovými úľavami.
Navyše, Donald Trump nedávno oznámil plány na zavedenie nových obchodných opatrení. Tieto kroky môžu vážne ohroziť export európskych áut do USA. Európski výrobcovia tak strácajú pozície na dvoch kľúčových trhoch súčasne.
Mnohí analytici preto bijú na poplach. „Európsky automobilový priemysel potrebuje okamžitú podporu,“ zdôrazňuje ekonóm. „Bez rýchlej reakcie európskych vlád hrozí strata konkurencieschopnosti a zánik tisícov pracovných miest.“
Posledná šanca na záchranu?
Komisia EÚ plánuje začiatkom roka 2025 organizovať strategické rokovania o budúcnosti automobilového priemyslu. Jednou z posledných šancí je zavedenie pružnejšej politiky a väčšej podpory pre odvetvie. Kritici však varujú, že ide o „neskorý krok“ a že EÚ už stráca svoju pozíciu v globálnej hre.
Európske automobilky čelia existenčnej výzve. Budú sa vedieť adaptovať, alebo skončia na smetisku dejín? Budúcnosť ukáže, či má Európa ešte šancu zachrániť svoju kedysi dominantnú pozíciu na globálnom trhu.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínska bublina elektromobilov praská: Zisky padajú, budúcnosť niektorých značiek je ohrozená
Šokujúci test bezpečnostných systémov: Niektoré autá v tme nevidia ani reflexné oblečenie!
Nová Dacia Duster Journey+: Luxus, hybrid a technológie, aké ste ešte nevideli!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.