Správy, Zaujímavosti,

Legendárny V12 končí: Lamborghini sa lúči s motorom, ktorý definoval superšporty

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PHLD Luca). Po 60 rokoch končí éra ikonického dvanásťvalca Lamborghini. Motor, ktorý sa stal synonymom pre rýchlosť a výkon, ustupuje modernizácii. Pozrite sa s nami...

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PHLD Luca).

Po 60 rokoch končí éra ikonického dvanásťvalca Lamborghini. Motor, ktorý sa stal synonymom pre rýchlosť a výkon, ustupuje modernizácii. Pozrite sa s nami na fascinujúcu históriu pohonnej jednotky, ktorá zmenila svet superšportových automobilov.

detail na motor V12 Lamborgini
Posledná evolúcia V12 v modeli Aventador Ultimae dosahuje výkon 780 koní. Predstavuje vrchol vývoja atmosférických motorov.
Foto: shutterstock.com/PHLD Luca

Od traktora k superšportu: Príbeh vzdoru voči Ferrari

Ferruccio Lamborghini začínal ako výrobca traktorov. Jeho sen o dokonalom športovom automobile sa zrodil po nepríjemnej skúsenosti s Ferrari. Enzo Ferrari odmietol jeho pripomienky ku kvalite spojky na jeho voze. Táto urážka motivovala Lamborghiniho k vytvoreniu vlastného superšportu. V roku 1963 predstavil prvý motor V12 s objemom 3,5 litra. Tento revolučný agregát vyvinul tím pod vedením Giotta Bizzarriniho, bývalého inžiniera Ferrari. Motor produkoval ohromujúcich 280 koní, čo v tej dobe predstavovalo špičkový výkon.

Evolúcia legendy: Od 350 GT po Aventador

Dvanásťvalcový motor Lamborghini prešiel za šesť dekád pozoruhodným vývojom. Najskôr prvý model 350 GT odštartoval éru vysokovýkonných motorov značky. Následne každá nová generácia priniesla významné vylepšenia. Potom Miura, prvý superšport s motorom uprostred, posunula výkon na novú úroveň. Nakoniec Countach predstavil revolučné riešenie s pozdĺžne uloženým motorom.

Diablo prekročilo magickú hranicu 200 mph. Murciélago prinieslo elektronicky riadené systémy. Aventador, posledný model s čistým V12, dosahuje neuveriteľných 780 koní. Každá generácia motora priniesla nové technológie a vyššie výkony, pričom si zachovala charakteristický zvuk a charakter pravého talianskeho dvanásťvalca.

Lamborghini 350 GT
Prvý V12 motor Lamborghini v modeli 350 GT z roku 1965. Tento 3,5-litrový agregát položil základy legendy.
Foto: shutterstock.com/Sergey Kohl

Koniec éry: Prečo musí V12 ustúpiť?

Prísne emisné normy a tlak na elektrifikáciu prinútili aj Lamborghini k radikálnej zmene. Nástupca Aventadoru dostane hybridný pohon. Kombinuje menší spaľovací motor s elektromotorom. Táto zmena znamená koniec éry čistých V12 motorov. Inžinieri však sľubujú, že nový pohon zachová charakteristický zvuk a výkon, na ktorý sú fanúšikovia značky zvyknutí. Hybridná technológia dokonca umožní dosiahnuť ešte vyšší výkon pri nižších emisiách.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorý model Lamborghini s V12 považujete za najlegendárnejší?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Lamborghini 2025: Všetky nové pripravované modely

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

MG 2025: Všetky nové pripravované modely


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Šialené, ale funguje! Tento jednoduchý trik vám pomôže nájsť auto na preplnenom parkovisku

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Chinnapong). Strácate nervy na preplnenom parkovisku, keď márne hľadáte svoje auto? Máme pre vás prekvapivo jednoduchý a možno trochu zvláštny…

Sklo plné šmúh? Chyby, ktoré pri čistení auta robíme stále!

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Vi). Na prvý pohľad dokonalé auto, no pri pohľade cez sklo vás čaká rozčarovanie – šmuhy, mastnota a neznesiteľné…

Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino). Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske…

Prečo by ste nikdy nemali parkovať s prednou časťou auta na obrubníku?

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Na prvý pohľad sa to môže zdať ako úplne bežná vec, no parkovanie s prednou alebo zadnou časťou auta…

Platíte za palivo, ktoré nevlejete do nádrže! Zistite, koľko vás môže stáť benzín, ktorý zostáva v hadici

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fast-stock). Každý motorista to zažil – natankujete, zacvaknete pištoľ a zaplatíte. Lenže viete, že časť vášho drahocenného paliva končí stále…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov