19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DIYLifeTech).
Zima je tu a s ňou aj dilema mnohých vodičov: Či nechať motor zohriať, alebo okamžite vyraziť na cestu? Moderné motory sú síce odolnejšie, ale aj tie potrebujú správny prístup. Objavte zásady, ktoré vám ušetria nielen peniaze, ale aj nervy.
Prvé kroky pri štartovaní v zime – čo robiť a čo nie?
Zima je obdobím, ktoré nešetrí ani techniku, ani vodičov. Keď vonku mrzne, štartovanie auta môže byť pre mnohých vodičov komplikované. Najmä pri dieselových motoroch je dôležité dodržať niekoľko pravidiel. Po zapnutí zapaľovania by ste mali počkať aspoň 3-5 sekúnd, kým zhasnú kontrolky na prístrojovej doske. Tento čas umožní zahrievanie žeraviacich sviečok, ktoré pri dieselových motoroch hrajú kľúčovú úlohu.
Pre benzínové autá je proces podobný, aj keď menej závislý na vonkajšej teplote. Stačí nechať kontakt zopnutý 2-3 sekundy a počkať na zhasnutie kontroliek. Ide o čas, kedy palivové čerpadlo dodáva palivo do systému a sviečky sa pripravujú na iskru.
Moderné motory vs. staré postupy
Často počúvame, že moderné autá už nepotrebujú zahrievanie a sú pripravené ihneď na jazdu. Je to pravda len čiastočne. Aj keď technológia pokročila a moderné motory sú efektívnejšie, stále platí, že je rozumné nechať motor bežať chvíľu na voľnobeh. Prečo? Pretože udržiavať motor „v pohode“ je o správnom cirkulovaní oleja a ochrane jeho komponentov.
Ak motor rozbehnete ihneď a ešte mu pridáte plyn, riskujete vyššiu spotrebu, emisie a hlavne zrýchlené opotrebovanie kovových častí.
Nie je strata času, ale údržba
Ak chcete svojmu autu zabezpečiť dlhšiu životnosť, dôležitým krokom je nechať motor bežať na voľnobeh aspoň 2-3 minúty. Tento čas umožňuje oleju zahriať sa na prevádzkovú teplotu a zabezpečiť rovnomerné mazanie všetkých pohyblivých častí.
Odborník to vysvetľuje jasne: „Zimné rána si vyžadujú trpezlivosť. Ak sa s motorom zaobchádza šetrne, spotreba aj opotrebovanie sa výrazne znížia.“ Takže, ak ste ráno v časovom strese, je lepšie vyhradiť si pár minút navyše, ako riskovať drahé opravy.
Diesel vs. benzín – rozdiely, ktoré treba poznať
Dieselový motor funguje na princípe kompresného zapálenia zmesi vzduchu a paliva. Zahrievanie žeraviacich sviečok je preto kľúčové, najmä pri nízkych teplotách. Na druhej strane, benzínový motor používa iskru na zapálenie palivovej zmesi, čo ho robí odolnejším voči chladným štartom.
Ak však vlastníte auto s tlačidlom štartovania, máte výhodu. Moderné systémy v tomto prípade zabezpečia optimálne podmienky automaticky.
Čo hrozí motoru bez zahrievania?
Ak okamžite vyrazíte na cestu s nezohriatym motorom, napáchate viac škody, než si myslíte. Najskôr nízke teploty spôsobia stuhnutie kovových častí motora. Následne zhustne motorový olej. Potom sa výrazne zhorší mazanie jednotlivých komponentov. V dôsledku toho začnú častí motora rýchlejšie podliehať erózii. Navyše motor spotrebuje viac paliva. Nakoniec môže dôjsť až k vážnemu mechanickému poškodeniu.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
8 najlepších 4×4, ktoré si budete chcieť kúpiť v roku 2025!
Nová Lada Niva za neuveriteľných 11 500 eur – lacné off-roadové dobrodružstvo!
Dravec, ktorý ovláda umenie manévrov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.