22.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish).
Európsky automobilový priemysel sa ocitol na rázcestí. S príchodom nového prezidenta USA, Donalda Trumpa, visí nad automobilkami hrozba 25-percentných ciel na dovoz áut a dielov. Prezident ACEA, Ola Källenius, upozorňuje, že bez rýchlej dohody hrozí ekonomická vojna s katastrofálnymi následkami pre obidve strany!
Trumpova hrozba: Clá alebo hospodárska prosperita?
Donald Trump, ktorý sa už 20. januára stane 47. prezidentom Spojených štátov, počas svojej kampane otvorene hovoril o zavedení vysokých ciel na tovary z Mexika, Kanady či Číny. Avšak jeho plán nezostal len pri slovách – teraz sa začína dotýkať aj európskych výrobcov automobilov.
Európske automobilky, ako BMW, Mercedes, Volkswagen či Volvo, sa výrazne spoliehajú na americký trh, ktorý pre ne predstavuje najväčší exportný segment v hodnote 40 miliárd dolárov ročne. Naopak, dovoz amerických automobilov do Európy dosahuje iba 9 miliárd dolárov. Ak sa clá na európske autá skutočne zavedú, dôsledky na bilanciu a pracovné miesta by mohli byť ničivé.
Spojenectvo alebo konflikt?
Automobilky v USA nie sú pre Ameriku len dovozcami, ale významne prispievajú k hospodárstvu – vytvárajú pracovné miesta a investujú miliardy. Mercedes, napríklad, zamestnáva priamo aj nepriamo až 80 000 Američanov a vynaložil desiatky miliárd dolárov na rozvoj svojich závodov v USA. Ako poznamenal Ola Källenius, európski výrobcovia sa aktívne podieľajú na vytváraní prosperity v USA.
Preto ACEA, ktorá zastupuje európskych výrobcov automobilov, apeluje na Európsku úniu, aby čo najskôr našla spoločné riešenie s Trumpovou administratívou. Källenius zdôrazňuje, že len dohoda môže zabrániť „eskalujúcej obchodnej vojne“, ktorá by bola katastrofická pre obidve strany.
Je to len politická hra?
Niektorí odborníci považujú Trumpove clá za politický ťah s cieľom splniť volebné sľuby. Iní však upozorňujú, že americký prezident by mohol zaviesť tarify ako formu nátlaku na Európu v otázkach ekológie a obchodu. Trump už v minulosti kritizoval automobilky, ktoré znižujú emisie namiesto toho, aby zvyšovali výrobu v USA.
Európska únia má teraz len pár dní na to, aby zareagovala, a tlak na rýchle kroky je obrovský. „Tarifná vojna nie je scenár, ktorý by chcel ktokoľvek z nás vidieť,“ upozorňuje Källenius.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volkswagen pod tlakom: Čína chce nemecké továrne!
Zlodeji našli Achillovu pätu moderných áut: GPS systémy sú bezmocné
SUV, ktoré spája praktickosť s technológiami a pohodlím
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.