22.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@drivepower007).
Stuttgartská automobilka prekvapila svet už v roku 2011 odvážnym konceptom elektrického Boxstera. Športové vozidlo s nulovými emisiami dokázalo vyvinúť výkon až 245 koní a na jedno nabitie prejsť 170 kilometrov. Teraz sa tento futuristický sen stáva realitou.
Nemecká precíznosť v elektrickom kabáte
Porsche nikdy nebolo značkou, ktorá by sa uspokojila s priemernosťou. Dokazuje to aj revolučný koncept Boxster E, ktorý v roku 2011 na prestížnom fóre Michelin Challenger Bibendum v Berlíne vyrazil dych všetkým prítomným. Tento elektrický drahokam prišiel v dvoch verziách, pričom výkonnejší variant sa môže pochváliť dvojicou elektromotorov – po jednom na každej náprave.
Spolu dokážu vyvinúť ohromujúci výkon 245 koní a krútiaci moment 540 Nm pri maximálnych otáčkach 12 000 za minútu. Športové gény sa nezaprú – z 0 na 100 km/h sa dostanete za bleskových 5,5 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km/h. Základná verzia dostala do vienka jeden elektromotor na zadnej náprave s výkonom 122 koní. Aj keď zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy možno neohúri každého, stále ide o pôsobivý výkon pre elektromobil spred viac ako desiatich rokov.
Revolučná technika pod kapotou
Srdcom elektrického Boxstera je sofistikovaná lítium-železo-fosfátová batéria s kapacitou 29 kWh. Nemeckí inžinieri dokázali nemožné – zachovali dokonalé rozloženie hmotnosti vozidla tým, že batériu umiestnili presne tam, kde v klasickom Boxsteri sedí spaľovací motor. Celková hmotnosť vozidla 1 600 kg, z čoho batéria predstavuje 341 kg, je vzhľadom na použité technológie viac než prijateľná.
Chladenie batérie a pohonnej jednotky zabezpečujú dva vodné okruhy. Výmenníky tepla sú umiestnené za prednými nasávacími otvormi, presne ako pri konvenčnom pohone. Dobíjací port sa nachádza v prednej časti vozidla a maximálny dobíjací výkon dosahuje 3,3 kW. Na jedno nabitie dokáže vozidlo prejsť približne 170 kilometrov podľa vtedajšieho merania NEDC.
Interiér budúcnosti s nádychom tradície
Zatiaľ čo zvonku by ste elektrický Boxster od jeho benzínového súrodenca takmer nerozoznali, interiér prináša niekoľko revolučných zmien. Klasický otáčkomer nahradil špeciálny displej E-Power, ktorý zobrazuje využitie energie a percentuálny podiel energie získanej rekuperačným brzdením. Pravý TFT displej slúži ako inteligentný systém manažmentu dojazdu a poskytuje vodičovi užitočné informácie vrátane zostávajúceho dojazdu či možností jeho predĺženia vypnutím klimatizácie. Vozidlo ponúka aj brzdový systém s karbon-keramickými kotúčmi, ktorý zvýrazňuje jeho športový charakter.
Budúcnosť klope na dvere
Dnes, po viac ako desiatich rokoch od predstavenia konceptu, stojí Porsche na prahu novej éry. V najbližších mesiacoch predstaví plne elektrické modely 718 Boxster a Cayman. Technológie pohonu prešli od roku 2011 výrazným vývojom a môžeme očakávať, že prvý sériovo vyrábaný elektrický Boxster prekoná svoj koncepčný predobraz vo všetkých ohľadoch. Porsche opäť dokáže, že elektrické športové vozidlá vytvoria nezabudnuteľný jazdný zážitok.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Porsche 718 Cayman a Boxster končia svoju kariéru. Na vine sú predpisy EÚ
Katastrofa pre európske automobilky: Bankrot Northvoltu zastavuje elektrické sny!
Spoločnosť Porsche prehodnocuje svoje plány. Jeho modely so spaľovacím motorom budú „žiť“ dlhšie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.