28.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/And-One).
Keď starší vodič spôsobí dopravnú nehodu, okamžite sa ozývajú hlasy, že by im mali zobrať vodičské preukazy a posielať ich na povinné zdravotné prehliadky. Ale je to naozaj tak? Kto na cestách predstavuje najväčšie riziko? Pohľad na štatistiky odhaľuje prekvapivú pravdu, ktorú médiá často zamlčujú.

Foto: shutterstock.com/And-One
Mladí za volantom: Rýchlosť, adrenalín a brawura
Kým starší vodiči čelia často prísnym pohľadom spoločnosti, najväčšie riziko na cestách predstavujú mladí šoféri vo veku 18-24 rokov. Štatistiky ukazujú, že práve táto veková kategória spôsobuje najviac dopravných nehôd – až štvornásobne viac ako vodiči vo veku 60 a viac rokov. Prečo je to tak?
Odpoveď je pomerne jednoduchá. Mladí vodiči často konajú pod vplyvom adrenalínu, chcú zapôsobiť na svojich kamarátov alebo len jednoducho precenia svoje schopnosti. Do hry vstupuje nerozvážnosť, nedostatok skúseností a neraz aj alkohol či drogy. Tragické príbehy o nehodách plných mladých životov, ktoré skončili na diskotékach či párty, nie sú bohužiaľ výnimočné.
Skúsenosti nad zlato: Výhody veku za volantom
Na druhej strane, starší vodiči sa môžu pochváliť nielen bohatými skúsenosťami za volantom, ale aj väčšou mierou zodpovednosti. Títo šoféri už nemajú potrebu riskovať, nie sú poháňaní túžbou zapôsobiť a nerozvážnosť im je cudzia. Navyše, využívajú svoje celoživotné skúsenosti, ktoré im pomáhajú predvídať nebezpečné situácie na cestách.
Riziko nehôd medzi staršími vodičmi je teda podstatne nižšie, ako by sa mohlo zdať. Dokonca aj štatistiky z posledných rokov ukazujú, že počet nehôd spôsobených vodičmi nad 60 rokov klesá. Tento trend vyvracia mýtus, že vek automaticky znamená nebezpečenstvo za volantom.
Dvojité štandardy: Prečo sa mladým odpúšťa viac?
Ak by sme sa mali riadiť logikou, že starší vodiči potrebujú pravidelné lekárske a psychologické prehliadky, potom by mladí vo veku 18-24 rokov mali byť testovaní každoročne. Práve oni najčastejšie prejavujú sklony k nebezpečnému správaniu, ktoré by psychotesty mohli odhaliť.
Zaujímavosťou je aj to, že zdravotné prehliadky pre vodičov sú často len formalitou. Je preto na mieste otázka, či by sme sa nemali viac zamerať na kvalitu týchto prehliadok, aby odhalili skutočné riziká, bez ohľadu na vek vodiča.

Foto: youtube.com/@ColumbiaPicPH
Mýty a realita: Starší vodiči si zaslúžia férové zaobchádzanie
Médiá a verejnosť často podliehajú stereotypom, keď ide o starších vodičov. Pravdou však je, že vek sám o sebe neurčuje schopnosť byť bezpečným šoférom. Rovnako ako u mladých, aj u starších môžu nastať zdravotné problémy, no tie by mali byť riešené individuálne, nie plošne.
Je dôležité, aby zákony a pravidlá vychádzali zo skutočných dát a nie z emócií či politických záujmov. Ak chceme bezpečnejšie cesty, je potrebné začať tam, kde sú skutočné problémy – a tie sa podľa štatistík nachádzajú najmä medzi najmladšími vodičmi.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
KVÍZ: Len vynikajúci vodič môže počítať s plným počtom bodov. Dostanete 10/10?
Tajomstvo odhalené: Ako jednoducho uniknúť pokute za úsekové meranie rýchlosti? Skúste tento trik!
Policajti vás môžu nachytať! Na túto otázku nikdy neodpovedajte
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.