Správy, Zaujímavosti,

Bruselský diktát pre automobilky: Počúvajú, ale nezľavujú!

28.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot). Európske automobilky čelia zložitej situácii: čínska konkurencia tlačí ceny nadol a nové regulácie EÚ ich nútia k drastickému znižovaniu emisií. Asociácia európskych výrobcov áut...

28.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot).

Európske automobilky čelia zložitej situácii: čínska konkurencia tlačí ceny nadol a nové regulácie EÚ ich nútia k drastickému znižovaniu emisií. Asociácia európskych výrobcov áut (ACEA) však volá po prehodnotení prísnych pravidiel. Brusel ich síce vypočuje, ale na zmiernenie podmienok to zatiaľ nevyzerá. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu?

Európska únia
Bruselský diktát pre automobilky: Počúvajú, ale nezľavujú!
Foto: shutterstock.com/symbiot

Čína tlačí, Brusel pritvrdzuje: Náročné roky pre európske automobilky

Rok 2024 bol pre európske automobilky výzvou. Čínski výrobcovia zaplavili trh lacnými elektrickými autami a tým oslabili konkurencieschopnosť miestnych značiek. Predaj áut v Európe klesal a situácia sa môže v roku 2025 ešte zhoršiť. Pridajú sa totiž nové výzvy, ako napríklad zavedenie prísnejšej normy CAFE, ktorá upravuje emisie CO2 na úroveň 93,6 g/km.

Prečo je to problém?

Zníženie emisií o 18 % znamená pre výrobcov obrovské náklady na vývoj a technológie. Ak nesplnia limit, čakajú ich pokuty 95 eur za každý gram CO2 nad limit a za každý predaný automobil. A to sú desiatky miliónov eur, ktoré si nikto nemôže dovoliť riskovať.

Pakt zelených sankcií: Automobilky volajú o pomoc

Automobilky sa bránia. ACEA, na čele s prezidentom a CEO Mercedesu Ollom Källeniusom, sa obracia na lídrov EÚ s prosbou o zmiernenie pravidiel. Källenius vyzýva, aby dekarbonizácia bola poháňaná trhom, nie sankciami. Tvrdí, že trh potrebuje realistickejšie pravidlá, ktoré zohľadňujú skutočné možnosti priemyslu.

Čo presne ACEA žiada?

  • Flexibilnejšie normy pre znižovanie emisií.
  • Regulácie, ktoré posilnia konkurencieschopnosť európskeho priemyslu.
  • Spravodlivé obchodné vzťahy s Čínou aj ostatnými trhmi.
  • Prehodnotenie pravidiel tak, aby sa z dekarbonizácie stal ziskový „zelený biznis model“.

Brusel počúva, ale neprikývne: Dialóg, nie úľavy

Európska únia potvrdila ochotu rokovať s automobilkami a ďalšími zainteresovanými stranami od konca januára 2025 v rámci tzv. „strategického dialógu“. Cieľom je nájsť spôsob, ako zabezpečiť prosperitu automobilového priemyslu bez toho, aby sa upúšťalo od ambicióznych klimatických cieľov.

„Budeme počúvať,“ odkazuje Brusel, ale zároveň zdôrazňuje, že klíma a sociálne ciele ostávajú prioritou.

Je však otázne, či tento dialóg prinesie konkrétne riešenia, alebo zostane iba na úrovni formálnych diskusií.

ACEA bije na poplach: Automobilky čelia existenčným hrozbám.
Foto: shutterstock.com/Jenson

Budúcnosť na križovatke: Víťazstvo elektromobility alebo koniec európskeho priemyslu?

Európsky automobilový priemysel je na rázcestí. Na jednej strane je cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, na druhej strane prežitie silných značiek, ktoré tvoria chrbticu európskej ekonomiky.

ACEA pripomína, že priemysel je odhodlaný stať sa ekologickejším, no potrebuje realistické podmienky. Zatiaľ však platí, že prežijú iba tí najsilnejší, ktorí zvládnu balans medzi reguláciami, konkurenciou a technologickým pokrokom.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Európske miliardy na lobbing pre neziskovky: Aby bol rýchlejší zákaz spaľovacích motorov.

Čína na brzde, nemecký Volkswagen v úzkych: Kto sa chopí volantu?

Vidíš len bielu stenu? Ako správne jazdiť v hustej hmle a vyhnúť sa nehodám


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Šialené, ale funguje! Tento jednoduchý trik vám pomôže nájsť auto na preplnenom parkovisku

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Chinnapong). Strácate nervy na preplnenom parkovisku, keď márne hľadáte svoje auto? Máme pre vás prekvapivo jednoduchý a možno trochu zvláštny…

Sklo plné šmúh? Chyby, ktoré pri čistení auta robíme stále!

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Vi). Na prvý pohľad dokonalé auto, no pri pohľade cez sklo vás čaká rozčarovanie – šmuhy, mastnota a neznesiteľné…

Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino). Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske…

Prečo by ste nikdy nemali parkovať s prednou časťou auta na obrubníku?

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Na prvý pohľad sa to môže zdať ako úplne bežná vec, no parkovanie s prednou alebo zadnou časťou auta…

Platíte za palivo, ktoré nevlejete do nádrže! Zistite, koľko vás môže stáť benzín, ktorý zostáva v hadici

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fast-stock). Každý motorista to zažil – natankujete, zacvaknete pištoľ a zaplatíte. Lenže viete, že časť vášho drahocenného paliva končí stále…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov