31.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/hxdbzxy).
Čínske automobilky sa rozhodli vyhlásiť vojnu vysokým clám na ich elektromobily, ktoré zaviedla Európska únia. Do boja proti týmto opatreniam sa pridali aj známe automobilky ako BMW a Tesla, ktoré tiež čelia problémom s produkciou v Číne. Ako sa tento spor skončí a aký dopad bude mať na trh elektromobilov?
Čína vracia úder: Automobilky žalujú EÚ
Čínske značky BYD, Geely a SAIC sa nedajú zahnať do kúta. Po tom, ako EÚ v októbri zaviedla vysoké clá na elektromobily vyrobené v Číne, rozhodli sa tieto spoločnosti brániť svoje záujmy. Na ich stranu sa pridali aj BMW a Tesla, ktoré taktiež vyrábajú niektoré svoje modely na čínskom území. Výsledkom je žaloba na Súdny dvor Európskej únie, ktorou chcú automobilky spochybniť rozhodnutie Bruselu.
Clá, ktoré v niektorých prípadoch dosahujú až 45 %, totiž ohrozujú ich konkurencieschopnosť na európskom trhu. Len pre ilustráciu: BYD čelí clám vo výške 17 %, Geely 18,8 % a SAIC až 35,3 %. Tesla musí zaplatiť 7,8 %, zatiaľ čo BMW, ktoré vyrába svoj elektrický Mini Cooper a Mini Aceman v Číne, čelí 20,7 % navyše.
Prečo Európa tlačí na clá?
Európska únia tvrdí, že jej cieľom nie je len ochrana domáceho automobilového priemyslu, ale aj pracovných miest v členských krajinách. Po dôslednej analýze dospela k záveru, že čínske automobilky ťažia zo štátnych subvencií, ktoré im umožňujú ponúkať svoje elektromobily za podstatne nižšie ceny ako európski výrobcovia. Táto cenová výhoda by podľa Bruselu mohla spôsobiť masívny odliv zákazníkov od európskych značiek k čínskym modelom.
Na druhej strane však mnohí odborníci upozorňujú, že clá môžu mať opačný efekt. Zvýšené ceny čínskych elektromobilov môžu spomaliť prechod na ekologickejšiu dopravu, pretože dostupnejšie modely by mohli byť mimo dosahu bežných zákazníkov.
BMW v nezávideniahodnej pozícii
Pre BMW však ide o viac než len o clá. Táto ikonická nemecká automobilka je silne závislá na čínskom trhu, ktorý patrí k jej najväčším odberateľom. Navyše, výroba niektorých modelov priamo v Číne znamená, že clá ohrozujú jej schopnosť konkurovať na európskom trhu.
Spolupráca BMW s čínskymi značkami v tomto prípade nie je len o biznise, ale aj o prežití. Nemecký výrobca už varoval, že ak sa clá neznížia, môže to viesť k dlhodobým problémom v predaji jeho modelov nielen v Európe, ale aj na globálnom trhu.
Môže súd rozhodnúť v prospech Číny?
Súdny dvor Európskej únie bude musieť zvážiť, či clá na čínske elektromobily sú oprávnené, alebo či ide o prehnaný zásah zo strany Bruselu. Rozhodnutie však môže trvať mesiace, ak nie roky. Medzitým sa však situácia môže ďalej vyhrotiť.
Čína už teraz naznačila, že ak EÚ neustúpi, zváži ďalšie protiopatrenia, vrátane zvýšenia ciel na európske luxusné značky, ktoré sa tešia obrovskému úspechu na čínskom trhu. Pre Nemecko by to bola rana, keďže značky ako Mercedes, Audi a BMW patria medzi najobľúbenejšie autá v Číne.
Budúcnosť elektromobilov na vážkach
Colná vojna medzi Čínou a Európskou úniou ukazuje, aké komplikované sú vzťahy na globálnom trhu. Hoci cieľom Bruselu je ochrániť domáci priemysel, môže sa stať, že výsledkom bude spomalenie prechodu na ekologickejšiu dopravu a narušenie obchodných vzťahov s najväčším hráčom na trhu – Čínou.
Čo to znamená pre bežných motoristov? Vysoké ceny a menší výber. Ak sa clá nezrušia, elektromobily z Číny, ktoré boli cenovo najdostupnejšie, môžu byť pre Slovákov nedosiahnuteľné. Súdny spor teda nie je len o obchodných záujmoch, ale aj o tom, ako bude vyzerať budúcnosť dopravy v Európe.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Benzín, diesel alebo elektrika? Odhalenie životnosti áut vás šokuje!
Zbavte sa škrabancov na čelnom skle: Lacno, rýchlo a efektívne!
Svetlá, ktoré zabíjajú! Moderné autá ohrozujú bezpečnosť na cestách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.