Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Robíte to aj vy? Dve najdrahšie chyby vodičov s manuálom

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/wellphoto). Myslíte si, že ste skúsený vodič? Možno práve teraz nevedomky ničíte svoje auto. Odborníci varujú pred dvoma závažnými chybami pri používaní manuálnej prevodovky, ktoré...

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/wellphoto).

Myslíte si, že ste skúsený vodič? Možno práve teraz nevedomky ničíte svoje auto. Odborníci varujú pred dvoma závažnými chybami pri používaní manuálnej prevodovky, ktoré môžu viesť k nákladným opravám. K tomu sa pridáva večná dilema zimného parkovania – zaťahovať, či nezaťahovať ručnú brzdu? Prinášame vám komplexný pohľad na tieto problémy a rady, ako sa vyhnúť drahým servisným zásahom.

opotrebovaná spojka v rukách mechanika
Vytlačená spojka môže znamenať drahú opravu. Na obrázku detail opotrebovaného vypínacieho ložiska, aj spojky samotnej.
Foto: shutterstock.com/wellphoto

Smrteľný hriech vodičov: Spojka ako odpočívadlo

Mnohí vodiči si ani neuvedomujú, aké nebezpečné môže byť dlhodobé držanie spojkového pedála v stlačenej polohe. Pri každom stlačení spojky sa aktivuje vypínacie ložisko, ktoré zabezpečuje rozpojenie spojky. Toto ložisko však výrobcovia navrhli len na krátkodobé zaťaženie počas preraďovania. Dlhodobé státie s vytlačenou spojkou výrazne skracuje životnosť tohto komponentu.

Prvým príznakom opotrebovaného vypínacieho ložiska je charakteristické cvakanie pri naštartovanom motore a zaradenom neutráli. Toto cvakanie síce po stlačení spojky zmizne, ale problém tým nekončí. Výmena vypínacieho ložiska predstavuje nákladný servisný zásah, ktorému sa dá jednoducho vyhnúť. Pri dlhšom státí na križovatke alebo v kolóne radšej preraďte na neutrál a spojkový pedál úplne uvoľnite.

Jednotka nie je jednotka: Prečo vás preradenie môže stáť tisíce

Druhá závažná chyba sa týka radenia prvého prevodového stupňa. Mnohí vodiči podceňujú fakt, že prvý prevodový stupeň má najväčší prevod. Pri preradení z dvojky na jednotku pri vyššej rýchlosti musí synchronizačný systém prevodovky vyrovnať obrovský rozdiel v otáčkach. Tento nadmerný stres vedie k predčasnému opotrebovaniu synchronizačných krúžkov.

Odborníci odporúčajú radiť prvý prevodový stupeň len pri rýchlostiach pod 10 kilometrov za hodinu, ideálne až po úplnom zastavení vozidla. Ignorovanie tohto pravidla vedie k postupnému zhoršovaniu radenia jednotky. Oprava takto poškodenej prevodovky môže stáť niekoľko tisíc eur.

Zimná pasca: Pravda o ručnej brzde

Zimné obdobie prináša večnú dilemu – používať či nepoužívať ručnú brzdu? Počas chladných dní sa môže voda dostať do mechanizmu ručnej brzdy a pri nízkych teplotách zamrznúť. Najviac ohrozené sú klasické mechanické ručné brzdy s väčším počtom pohyblivých častí. Moderné elektronické parkovacie brzdy majú konštrukciu prispôsobenú na zimné podmienky.

Ak máte klasickú ručnú brzdu, odporúčame v zime parkovať prednostne na rovine. V takom prípade stačí zaradiť prvý prevodový stupeň alebo spiatočku. Pri parkovaní v kopci vytočte kolesá k obrubníku – táto jednoduchá poistka môže zabrániť nechcenému pohybu vozidla. V prípade, že ručná brzda primrzne, skúste niekoľkokrát za sebou zabrzdiť a odbrzdiť. Ak to nepomôže, jediným riešením zostáva odtiahnutie do vyhrievanej garáže alebo servisu.

rozobraté brzdy zadného kolesa
Zamrznutá ručná brzda dokáže poriadne znepríjemniť zimné ráno. Mechanik ukazuje na problematické miesta klasickej ručnej brzdy.
Foto: shutterstock.com/Vikentiy Elizarov

Ako sa vyhnúť drahým opravám?

Správne návyky pri jazde a pravidelná údržba sú kľúčom k dlhej životnosti vášho vozidla. Pri státí na križovatke či v kolóne vždy preraďte na neutrál namiesto držania spojkového pedála. Zbytočný tlak na vypínacie ložisko môže viesť k jeho predčasnému opotrebovaniu a následnej nákladnej oprave. Vyvarujte sa aj unáhlenému radeniu jednotky. Preraďujte na prvý prevodový stupeň výhradne pri nízkych rýchlostiach, najlepšie až po úplnom zastavení. Ochránite tak synchronizačné krúžky prevodovky pred nadmerným opotrebovaním.

Zimné parkovanie si vyžaduje špeciálnu pozornosť. Na rovine postačí zaradený prevod, v kopci nezabudnite vytočiť kolesá k obrubníku. Táto jednoduchá poistka môže zabrániť nechcenému pohybu vozidla. Pri akomkoľvek probléme s mechanickými časťami auta nikdy nepoužívajte hrubú silu. Radšej sa obráťte na odborný servis.

Dodržiavaním týchto jednoduchých pravidiel môžete ušetriť stovky až tisíce eur na opravách. Navyše si zachováte hodnotu svojho vozidla pre prípadný budúci predaj. Investícia do správnych jazdných návykov sa vám mnohonásobne vráti v podobe spoľahlivého a dlho slúžiaceho automobilu.

Poznámka redakcie: Článok vznikol v spolupráci s autorizovanými servismi a odbornými mechanikmi. Vždy sa riaďte aj odporúčaniami výrobcu vášho konkrétneho vozidla.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Robíte niektorú z týchto chýb pri šoférovaní?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Ako otestovať chybnú spojku. Čo sa stane, ak spojka zlyhá počas jazdy

Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Minulosť v štýle, budúcnosť v technológiách!

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Renault opäť ukazuje, prečo patrí medzi lídrov inovácií. Ich najnovší koncept Filante Record 2025 spája eleganciu minulosti s najmodernejšími…

Lada obnovila výrobu motorov s karburátormi – návrat legendy, alebo krok späť?

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Odrobina73). V čase, keď sa svet automobilov zameriava na elektromobilitu a sofistikované technológie, Lada prekvapuje. Ruský výrobca oživuje motory s…

Ručná brzda v zime: Tichý nepriateľ motoristov

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Africa Studio). Každý vodič pozná tú situáciu - zaparkuje auto v zime a premýšľa, či zatiahnuť ručnú brzdu. Mnohí z…

Stop spaľovákom? Brusel má plán pre budúcnosť automobilov

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis). Európa sa pripravuje na revolučné zmeny v automobilovom priemysle a všetky oči sa upierajú na dátum 5. marec.…

Prečo by ste mali po zime vymeniť olej? Mechanik prezrádza tajomstvá, ktoré môžu chrániť váš motor

1.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MiniStocker). Zima je pre váš motor jedným z najnáročnejších období. Studené štarty, krátke vzdialenosti a šmykľavé cesty spôsobujú, že olej…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov