Správy, Zaujímavosti,

Kto by to čakal? Mercedes sa zapája do boja proti clám na čínske autá

4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anders Nilsson – Sthlm). Mercedes-Benz sa prekvapivo pridal k automobilkám, ktoré žalujú Európsku úniu pre clá na elektromobily vyrábané v Číne. Aj keď sám do...

4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anders Nilsson – Sthlm).

Mercedes-Benz sa prekvapivo pridal k automobilkám, ktoré žalujú Európsku úniu pre clá na elektromobily vyrábané v Číne. Aj keď sám do Európy čínske autá nedováža, jeho prepojenie s čínskymi záujmami vrhá nové svetlo na celý prípad. Je to len o biznise, alebo ide o širší politický boj?

Nápis na budove Mercedes Benz
Kto by to čakal? Mercedes sa zapája do boja proti clám na čínske autá.
Foto: shutterstock.com/Anders Nilsson – Sthlm

Mercedes proti EÚ: Čo ho k tomu viedlo?

Automobilka Mercedes-Benz, symbol nemeckej automobilovej tradície, prekvapila verejnosť rozhodnutím zapojiť sa do žaloby proti EÚ za zvýšenie ciel na elektromobily z Číny. Na prvý pohľad sa zdá, že tento krok nemá pre Mercedes logické opodstatnenie – firma totiž nevyrába ani nedováža čínske modely na európsky trh. Prečo teda konajú?

Odpoveď nájdeme v zákulisí vlastníckych vzťahov. Čína má totiž v Mercedese hlboké korene. Najväčším akcionárom automobilky je čínsky miliardár Li Shufu, ktorý vlastní aj koncern Geely. Geely spolu s Mercedesom spoluvlastní značku Smart, ktorej výroba prebieha práve v Číne. Pripojenie Mercedesu k žalobe tak nie je až také prekvapivé, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad.

Kto ešte bojuje proti clám?

Mercedes rozhodne nie je jediný, kto sa postavil proti rozhodnutiu Bruselu. Zo žalobcov sú však najväčším prekvapením značky ako BMW a Tesla, ktoré majú v Číne silné výrobné zázemie. Tesla tam vyrába Model 3 určený pre európsky trh, BMW zase elektrické SUV iX3 a Mini Cooper. Rovnako tak čínske automobilky BYD, Geely a SAIC.

Pridanie Mercedesu však naznačuje širší problém – clá vo výške až 20 % môžu mať negatívny dopad nielen na čínske značky, ale aj na európske automobilky, ktoré svoje modely vyrábajú v Číne. Napríklad Dacia Spring, ktorá síce nesie rumunskú značku, je len premenovaný čínsky Renault City K-ZE.

EÚ a jej boj proti vlastným výrobcom

Zvýšenie ciel malo byť podľa Bruselu krokom na ochranu európskych výrobcov pred lacnou konkurenciou z Číny. Výsledok je však paradoxný – namiesto posilnenia konkurencieschopnosti európskych značiek sa situácia skomplikovala. Clá zvýhodňujú niektorých výrobcov na úkor iných a v praxi môžu poškodiť aj samotné európske automobilky, ktoré používajú čínske výrobné závody.

Navyše, Čína ako odpoveď na tieto clá zvažuje odvetné opatrenia, ktoré by mohli tvrdo zasiahnuť práve nemecké značky ako BMW či Mercedes.

Čínska vlajka a automobil Tesla
Clá na čínske elektromobily vyvolali vlnu kritiky – koho poškodia najviac?
Foto: Súkromný archív

Čo môže priniesť budúcnosť?

Brusel bude musieť svoje rozhodnutie obhájiť pred Svetovou obchodnou organizáciou, pričom proces môže trvať až 18 mesiacov. Zatiaľ je však isté, že táto politika priniesla viac otázok ako odpovedí.

Budú na strane EÚ stáť iné krajiny, alebo sa tlak zo strany Číny a automobilového priemyslu ukáže ako priveľký? Jedno je však jasné – tento konflikt odhalil, ako zložito sú prepojené globálne záujmy a aké ťažké je nájsť rovnováhu medzi ochranou domácich výrobcov a otvoreným trhom.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s tým, že EÚ zaviedla clá na čínske elektromobily?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Stop spaľovákom? Brusel má plán pre budúcnosť automobilov

Budúcnosť plug-in hybridov je tu! Vyrazí vám dych s dosahom a inteligentnými novinkami

Fotoradary v Európe: Kde ich je najviac a ktorý štát predbehol všetkých?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Dacia Sandero: Ktorá verzia je pre vás tá pravá? Poradíme vám, ako si vybrať správne!

3.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Grzegorz Czapski). Dacia Sandero láme rekordy predajov po celej Európe a stáva sa symbolom cenovej dostupnosti, kvality a štýlu. Ale…

Nové clá od zajtra: Cla v USA môžu ochromiť výrobu vozidiel aj na domácej pôde

3.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Nové clá od zajtrajšieho dňa, ktoré USA zavádzajú na produkty z Kanady a Mexika, môžu výrazne zasiahnuť nielen…

DS 2025: Novinky z dielne francúzskej ikony!

3.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ds_automobiles). Francúzska značka DS pripravuje na rok 2025 veľkolepé inovácie, ktoré nadchnú všetkých milovníkov áut. S príchodom modelu DS N°8…

Prelom v technológii: Elektromobily so životnosťou, akú si nevieme predstaviť.

3.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Herr Loeffler). Zdá sa, že éra elektromobilov vstupuje do novej dimenzie. Vedci z Kanady vyvinuli revolučnú batériu, ktorá zvládne 20…

Svetlá, ktoré neoslepujú: Ako nastaviť reflektory bez pokút a problémov?

3.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mopar). Viete, ako správne nastaviť svoje svetlomety? Nesprávne nastavené svetlá môžu nielen oslniť ostatných vodičov, no zároveň ohroziť aj vás!…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov