14.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Rozhodnutia, ktoré mali byť odvážnymi krokmi do budúcnosti, sa pre Porsche stali bolestivou lekciou. Elektrická stratégia, ktorú šéf firmy Oliver Blume podporil už prvý deň vo funkcii, stála miliardy, no teraz ťahá automobilku ku dnu. S rastúcimi stratami a prepúšťaním tisícov zamestnancov sa nad legendárnou značkou zmráka.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Prvá chyba už prvý deň: Ako sa zrodil elektrický plán
Písal sa október 2015, keď Oliver Blume, čerstvo dosadený do pozície šéfa Porsche, stál pred rozhodnutím, ktoré malo navždy zmeniť budúcnosť značky. Dozornej rade horlivo predstavil plán, ktorý staval na masívnych investíciách do elektromobilov. Tento krok si vyžadoval odvahu, no dnes je jasné, že išlo o risk, ktorý sa nevyplatil. Modely ako Taycan a elektrický Macan mali byť lídrami novej éry, no namiesto toho spôsobili hlboké problémy.
Elektrické modely, ktoré sklamali očakávania
Porsche Taycan mal byť vlajkovou loďou budúcnosti značky. Luxusný elektrický sedan však čelí prudkému poklesu predajov – až o 49 % za minulý rok. Rovnako elektrický Macan nepriniesol očakávaný záujem a nedokázal presvedčiť zákazníkov, čo sa prejavilo najmä na kľúčovom čínskom trhu, kde dopyt po modeloch značky klesol o 28 %.
Tieto zlyhania priamo ovplyvnili hodnotu akcií automobilky, ktoré sa prepadli o 53 % oproti svojmu maximu v roku 2023. Značka, ktorá bola kedysi zlatonosnou sliepkou, sa pre investorov stáva nočnou morou.
Prepúšťanie a kríza v Zuffenhausene
Neúspech elektrickej stratégie sa bolestivo prejavuje aj na zamestnancoch. Porsche už minulý rok neobnovilo kontrakty 1 500 pracovníkom, pričom v súčasnosti končí ďalších 500 ľudí. V nasledujúcich mesiacoch a rokoch plánuje firma prepustiť ďalších 1 900 zamestnancov. Automobilka dúfa, že väčšina odchodov bude prirodzená – odchodom do dôchodku alebo zmenou práce. Prepúšťanie však jasne ukazuje, aké ťažké časy značka zažíva.
Návrat ku koreňom: Spaľovacie motory ako posledná nádej
Porsche si uvedomuje, že musí prehodnotiť svoju stratégiu, aby zastavilo ďalší pokles. Plánuje investovať 800 miliónov eur na návrat k spaľovacím motorom pre model Macan a odkladá vývoj ďalších elektrických modelov, vrátane nástupcu 718 Boxster a Cayman. Značka verí, že návrat k svojim koreňom – športovým a výkonným autám so spaľovacími motormi – jej môže pomôcť obnoviť dôveru zákazníkov.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Oliver Blume: Človek, ktorý stavia na odvahu
Oliver Blume, ktorý dnes čelí kritike zo všetkých strán, stále obhajuje svoje rozhodnutia. „Chcelo to veľa odvahy,“ priznal vo svojej reakcii na otázky médií. Avšak odvaha nestačí, keď výsledky zaostávajú ďaleko za očakávaniami. Jeho pozícia ako šéfa Porsche a zároveň koncernu VW je teraz ohrozená a investori požadujú zmeny.
Porsche, automobilová ikona s bohatou históriou, čelí jednej z najväčších kríz vo svojej existencii. Elektrická éra, ktorá mala byť krokom vpred, sa stala bolestivou lekciou. Budúcnosť značky je neistá, no jedno je isté – nastal čas pre odvážne rozhodnutia, ktoré môžu obnoviť jej stratený lesk.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ktoré diesle sú najlepšie? Tento rebríček vám ušetrí peniaze aj nervy
Budúcnosť na naftu: 5 najlepších hybridných dieselov, ktoré zmenia rok 2025
Máte problémy so štartovaním auta? Zistite, či za to nemôže palivové čerpadlo!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.