Správy, Zaujímavosti,

Cla, ktoré otrasú trhom: Volkswagen ako najväčšia obeť Trumpových plánov

16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/aquatarkus). Donald Trump opäť zatriasol svetom automobilového priemyslu. Tentokrát si posvietil na zahraničné automobilky, ktorých autá zaplavujú americký trh. Plánované zvýšenie cla na dovoz by...

16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/aquatarkus).

Donald Trump opäť zatriasol svetom automobilového priemyslu. Tentokrát si posvietil na zahraničné automobilky, ktorých autá zaplavujú americký trh. Plánované zvýšenie cla na dovoz by mohlo tvrdo zasiahnuť viaceré značky, no najväčšiu ranu utrpí nemecký gigant Volkswagen. Prečo práve on a čo to znamená pre motoristov aj výrobcov?

Závod Volkswagen
Cla, ktoré otrasú trhom: Volkswagen ako najväčšia obeť Trumpových plánov.
Foto: shutterstock.com/aquatarkus

Trumpove clá: Kto dostane najväčší zásah?

Donald Trump sa rozhodol zaviesť tzv. „recipročné clá“ na zahraničné autá, čím chce vyrovnať obchodnú bilanciu medzi USA a Európou. V súčasnosti si európske krajiny účtujú 10 % clo na americké vozidlá, zatiaľ čo USA len 2,5 %. Trump chce tieto podmienky zmeniť a zvýšiť clá na podobnú úroveň. Takýto krok však môže otriasť celým automobilovým trhom, predovšetkým zahraničnými výrobcami, ktorí svoje autá do USA dovážajú.

Volkswagen je jasným príkladom značky, ktorá sa ocitla v nevýhode. Až 80 % všetkých vozidiel tejto nemeckej značky, predávaných na americkom trhu, pochádza zo zahraničia. Zvýšené clá by mohli pre Volkswagen znamenať výrazné zvýšenie cien, čo by ohrozilo ich konkurencieschopnosť a predaje.

Hyundai, Kia a Mercedes-Benz: Rovnaký problém, rôzne dôsledky

Volkswagen však nie je jedinou značkou, ktorá sa musí obávať. Kórejské automobilky Hyundai a Kia majú tiež vysokú mieru závislosti na dovoze, keďže 65 % ich predaných vozidiel v USA pochádza z krajín mimo Spojených štátov. Podobne je na tom aj Mercedes-Benz, ktorý importuje 63 % svojich áut.

Aj keď tieto značky čelia podobnej situácii, ich odpoveď na vzniknutý problém môže byť odlišná. Niektoré spoločnosti môžu zvážiť presun výroby do USA, iné sa naopak pokúsia náklady preniesť na zákazníkov.

Americké značky nie sú imúnne

Zaujímavé je, že clá by mohli zasiahnuť aj niektoré americké automobilky, ako napríklad General Motors. Väčšina áut, ktoré GM dováža do USA, pochádza z Mexika, a Trump už avizoval, že na tieto vozidlá by mohlo byť uvalené clo až vo výške 25 %.

Ford, na druhej strane, má lepšiu pozíciu, keďže len 21 % jeho vozidiel predávaných v USA pochádza zo zahraničia. To znamená, že v prípade zavedenia vysokých ciel by Ford mohol získať konkurenčnú výhodu oproti iným značkám.

Volkswagen mechanik v závode
Volkswagen: Kráľ európskych ciest, no obeť amerických ciel.
Foto: youtube.com/@POMS100

Čo to znamená pre motoristov?

Zvýšenie ciel na zahraničné vozidlá by mohlo mať zásadný vplyv na ceny áut v USA. Ak výrobcovia nepresunú výrobu na americkú pôdu, budú nútení zvýšiť ceny svojich vozidiel, čo by mohlo odradiť mnohých zákazníkov. Na druhej strane, americké automobilky by mohli využiť situáciu a posilniť svoj podiel na trhu.

Pre slovenských motoristov sa situácia zatiaľ priamo nemení, no globálne otrasy v automobilovom priemysle môžu mať dlhodobé dôsledky. Výrobcovia, ktorí prídu o časť svojich ziskov v USA, môžu zvýšiť ceny aj na iných trhoch, vrátane Európy.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že Trumpové clá spravodlivo vyrovnávajú podmienky na trhu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Brusel pritvrdzuje: Emisné limity teraz zasiahnu aj elektromobily!

Elektrický sen sa mení na nočnú moru: Prepúšťanie tisícov po fiasku s elektromobilmi

Volkswagen posúva limity: Passat, Tiguan a Tayron teraz s motorom z legendárneho Golfu GTI!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Bitka o hybridy: Honda chcela Nissan prinútiť vzdať technológie

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NissanMy23). Dve automobilové ikony zo zeme vychádzajúceho slnka, Honda a Nissan, sa minulý týždeň rozlúčili s plánovanou fúziou. Za krachom…

Sú diesely naozaj tie najväčšie zlo? Nový vinník škodlivých emisií vás prekvapí!

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess). Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa…

Volkswagen a Audi kráčajú proti prúdu! Spoliehajú sa na benzínové motory aj v ére elektromobilov

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SKT Studio). Kým väčšina automobiliek hlási masívne investície do elektromobilov a odklon od spaľovacích motorov, nemeckí giganti Volkswagen a Audi…

Trump opäť mieša karty: Na autá chce 25-percentné clá!

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/K-FK). Americký prezident Donald Trump opäť vyvoláva kontroverzie, tentokrát v oblasti automobilového priemyslu. Plánovanými clami na úrovni 25 % môže…

Menšie batérie, väčšia efektivita!

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWUSA). BMW sa vydáva novou cestou v oblasti elektromobility. Namiesto pretekov o čo najdlhší dojazd sa nemecký výrobca zameriava na…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov