16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hanjo Stier).
Elektromobily sú plné moderných technológií, ale rezervné pneumatiky medzi ne nepatria. Prečo sa výrobcovia áut rozhodli škrtnúť tento základný prvok výbavy? Vysvetlenie je jednoduché, no pre mnohých vodičov, ktorí radi zídu z asfaltu, aj tak nie celkom presvedčivé. Zistite, kam sa rezervy stratili a prečo si ich absenciu možno ešte poriadne odskáčeme.

Foto: shutterstock.com/Hanjo Stier
Rezerva – veľký problém malých áut
Kedysi bola rezervná pneumatika v kufri samozrejmosťou. Dnes je to však skôr rarita, a to nielen pri elektromobiloch. Výrobcovia áut sa rozhodli obetovať rezervy v prospech priestoru, nižšej hmotnosti a ekologickejších riešení. Pri elektromobiloch však tento trend dosahuje úplne nový rozmer. Prečo? Odpoveďou sú batérie.
Batérie elektromobilov sú obrovské a často zaberajú priestor, kde by kedysi mohla byť uložená rezerva. Dizajnéri sa museli rozhodnúť: buď ponechať rezervu, alebo vytvoriť viac miesta pre batérie a zvýšiť dojazd auta. Výsledok? Rezerva je preč.

Foto: youtube.com/@BMWUSA
Riešenie alebo len dočasná záplata?
Väčšina dnešných áut, vrátane elektromobilov, namiesto rezervnej pneumatiky ponúka sadu na opravu defektu. Ide o tekutú substanciu, ktorá zalepí drobné praskliny v pneumatike. Znie to jednoducho, však? Ale má to háčik.
Toto riešenie funguje iba na malé poškodenia behúňa. Ak sa vám poškodí bočný plášť pneumatiky alebo narazíte na väčšie problémy, žiadne „lepidlo“ vám nepomôže. Vtedy prichádza na rad jediná možnosť – zavolať asistenčnú službu. Táto možnosť však nemusí byť vždy dostupná, najmä ak sa pohybujete mimo pokrytia mobilnej siete alebo na odľahlých miestach.
SUV bez rezervy? Prečo je to problém
Pre vodičov, ktorí radi zídu z asfaltu, je absencia rezervy zásadným problémom. Pri jazde po nespevnených cestách, lesných chodníkoch či horských serpentínach je defekt bežnou vecou. Aj drobný kameň alebo ostrý konár môžu spôsobiť prasknutie pneumatiky.
Zatiaľ čo klasické SUV, ako Jeep Wrangler alebo Ford Bronco, majú rezervné pneumatiky pevne umiestnené na zadnej časti auta, elektromobily ako Hyundai Ioniq 5 alebo Chevrolet Blazer EV ponúkajú len kompresor a sadu na opravu. Pre off-road nadšencov však takýto kompromis nemusí stačiť.
Prečo výrobcovia nechávajú rezervy zmiznúť?
Kľúčovým dôvodom, prečo výrobcovia áut vynechávajú rezervné pneumatiky, je hmotnosť. Každý kilogram navyše znižuje dojazd elektromobilov a zvyšuje spotrebu energie. Rezerva, s diskami a upevnením, môže pridať až 20 kg.
Okrem toho ide aj o priestor. Moderné „skateboardové“ platformy pre elektromobily, kde batérie zaberajú spodnú časť auta, jednoducho nemajú miesto na uloženie rezervnej pneumatiky. Výrobcovia sa preto snažia presviedčať, že so súčasnou technológiou pneumatík a dostupnosťou asistenčných služieb už vodiči rezervy nepotrebujú.
Riešenie pre dobrodruhov?
Aj keď väčšina vodičov nikdy nedokáže sami vymeniť pneumatiku, skupina off-road nadšencov túžiacich po sebestačnosti môže mať problém. Našťastie, niektorí výrobcovia elektromobilov, ako napríklad Rivian alebo Tesla, ponúkajú voliteľné rezervné pneumatiky, ktoré sú však často za príplatok a ukrajujú z priestoru batožinového priestoru.
V budúcnosti by mohli výrobcovia ponúkať miesto na rezervu napríklad v prednom batožinovom priestore, aby uspokojili potreby vodičov, ktorí sa radi pohybujú mimo civilizácie.

Foto: youtube.com/@Unsorted611
Sebestačnosť alebo asistenčné služby?
Automobilky nám postupne berú možnosť vyriešiť problémy vlastnými rukami a spoliehajú sa na asistenčné služby. Niektorí vodiči to vítajú, iní sa však cítia stratení. Ak patríte k tým, ktorí sa neboja zašpiniť si ruky a chcú byť pripravení na všetko, možno je čas zvážiť doplnkový nákup rezervy.
Nakoniec je teda otázkou, či sa dokážeme prispôsobiť moderným riešeniam, alebo si budeme trvať na svojom a vyžadovať starý dobrý štandard. Každopádne, absencia rezervných pneumatík ostáva jednou z najkontroverznejších zmien v dnešnom automobilovom svete.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako bezpečnostný pás odhalí minulosť vášho auta
Dacia Duster vo veľkých problémoch: Predaj úplne zastavený!
Dacia Bigster verzus Škoda Karoq: Ktoré SUV si získa vaše srdce a peňaženku?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.