Správy, Zaujímavosti,

Sú diesely naozaj tie najväčšie zlo? Nový vinník škodlivých emisií vás prekvapí!

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess). Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne...

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).

Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne znížil. Nový výskum odhaľuje, že vinníkom sú iné časti auta. Brzdové doštičky a pneumatiky produkujú častice, ktoré sú ešte škodlivejšie pre naše zdravie! Čo nám teda skutočne ničí pľúca?

Sú diesely naozaj tie najväčšie zlo? Nový vinník škodlivých emisií vás prekvapí!
Foto: youtube.com/@theengineersmess

Diesel nie je taký zlý, ako si myslíte

Dieselové motory boli dlhé roky považované za hlavných znečisťovateľov ovzdušia, najmä v mestách. Staršie modely vozidiel s naftovými motormi skutočne produkovali obrovské množstvo škodlivín. Dnes sa však situácia radikálne zmenila. Moderné turbodiesely sú oveľa čistejšie, a to vďaka pokročilým filtrom pevných častíc a ďalším technologickým prvkom, ktoré zachytávajú veľkú časť emisií.

Prísne emisné normy, ako napríklad Euro 6 či pripravovaná norma Euro 7, významne prispeli k zlepšeniu kvality vzduchu. Napriek tomu, dieselové motory stále nesú nálepku „nepriateľa číslo jeden“. Možno však neprávom, pretože nový výskum z britskej univerzity v Southamptone ukazuje, že zdrojom ešte nebezpečnejších častíc sú iné časti auta.

Brzdové doštičky – prehliadaný vinník

Nedávny výskum sa zameral na brzdové doštičky, ktoré pri svojej prevádzke produkujú neviditeľné mikročastice. Tieto častice sa dostávajú do ovzdušia a naše pľúca ich vdychujú. Vedci skúmali ich vplyv na bunky pľúcnych mechúrikov. Zistili, že častice z brzdových doštičiek narúšajú homeostázu pľúcnych buniek a sú toxickejšie ako výfukové plyny moderných dieselových motorov.

Navyše, najnovšie typy brzdových doštičiek, vrátane tých bez azbestu, obsahujú meď. Táto meď môže vážne zhoršovať symptómy astmy a iných respiračných ochorení. Aj keď tieto doštičky neobsahujú rakovinotvorné látky, ich dopad na zdravie je stále alarmujúci.

Aj moderné brzdové doštičky produkujú častice, ktoré vážne ohrozujú naše zdravie.
Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi

Pneumatiky: ďalší prehliadaný znečisťovateľ

Samotné jazdenie spôsobuje opotrebovanie pneumatík a produkciu mikročastíc, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. Elektrické autá, ktoré sú ťažšie ako tradičné vozidlá, zvyknú opotrebovať pneumatiky ešte rýchlejšie, čím produkujú viac škodlivých látok v kratšom čase.

Je dôležité, aby sa táto problematika brala vážne – a práve norma Euro 7 bude prvou legislatívou, ktorá sa začne zaoberať aj emisiami z brzdových doštičiek a pneumatík.

Riešenia na obzore?

Napriek nepriaznivým výsledkom výskumu, vedci navrhujú riešenie. Použitie špeciálnych chemikálií na neutralizáciu medi v časticiach brzdových doštičiek by mohlo výrazne znížiť ich škodlivosť. Elektrické a hybridné vozidlá, ktoré využívajú rekuperačné brzdenie, tiež prispievajú k zníženiu potreby klasického brzdenia a tým aj tvorby brzdového prachu. Avšak, problém s pneumatikami zostáva stále aktuálny.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo považujete za najväčší problém v súvislosti so znečistením ovzdušia?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Brzdy elektromobilov fungujú inak. Nemožno ich zanedbať

Ako zistíte, či je potrebné vymeniť brzdové doštičky?

Ako môžete predĺžiť životnosť svojich pneumatík. Metóda je jednoduchá a veľmi účinná


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najpredávanejší model dostal revolučnú premenu, ktorá vám vyrazí dych

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autostelyum19). Švédska automobilka prekvapila svet luxusným faceliftom svojho bestselleru XC60. Nová verzia prináša revolučné technológie a prémiové prvky, ktoré posúvajú…

Toyota stavia prvú továreň mimo domova

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WSPANewsChannel7). Toyota opäť potvrdzuje svoju pozíciu lídra v automobilovom priemysle. Tentokrát prekvapuje odvážnym krokom – v apríli 2025 plánuje spustiť…

Tajomstvo v tvare „X“: Čína stavia záhadnú megastavbu a svet špekuluje

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@leibfuture_1). V Číne sa rozbieha výstavba obrovského a tajomného objektu v tvare písmena X, ktorý vyvoláva mnoho otázok. Satelitné zábery…

Najsilnejší Rolls-Royce v histórii: Elektrický Spectre Black Badge šokuje výkonom 659 koní

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: www.press.rolls-roycemotorcars.com). Legendárna britská automobilka predstavila svoj najvýkonnejší model všetkých čias. Elektrický Rolls-Royce Spectre Black Badge kombinuje brutálny výkon s luxusom,…

Automobilka BYD mieri do Európy: Výroba sa rozbehne už v roku 2025!

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evsreport). Čínska automobilka BYD prináša revolúciu na európsky trh. Už od roku 2025 plánuje spustiť výrobu priamo v Európe, pričom…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov