20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).
Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne znížil. Nový výskum odhaľuje, že vinníkom sú iné časti auta. Brzdové doštičky a pneumatiky produkujú častice, ktoré sú ešte škodlivejšie pre naše zdravie! Čo nám teda skutočne ničí pľúca?

Foto: youtube.com/@theengineersmess
Diesel nie je taký zlý, ako si myslíte
Dieselové motory boli dlhé roky považované za hlavných znečisťovateľov ovzdušia, najmä v mestách. Staršie modely vozidiel s naftovými motormi skutočne produkovali obrovské množstvo škodlivín. Dnes sa však situácia radikálne zmenila. Moderné turbodiesely sú oveľa čistejšie, a to vďaka pokročilým filtrom pevných častíc a ďalším technologickým prvkom, ktoré zachytávajú veľkú časť emisií.
Prísne emisné normy, ako napríklad Euro 6 či pripravovaná norma Euro 7, významne prispeli k zlepšeniu kvality vzduchu. Napriek tomu, dieselové motory stále nesú nálepku „nepriateľa číslo jeden“. Možno však neprávom, pretože nový výskum z britskej univerzity v Southamptone ukazuje, že zdrojom ešte nebezpečnejších častíc sú iné časti auta.
Brzdové doštičky – prehliadaný vinník
Nedávny výskum sa zameral na brzdové doštičky, ktoré pri svojej prevádzke produkujú neviditeľné mikročastice. Tieto častice sa dostávajú do ovzdušia a naše pľúca ich vdychujú. Vedci skúmali ich vplyv na bunky pľúcnych mechúrikov. Zistili, že častice z brzdových doštičiek narúšajú homeostázu pľúcnych buniek a sú toxickejšie ako výfukové plyny moderných dieselových motorov.
Navyše, najnovšie typy brzdových doštičiek, vrátane tých bez azbestu, obsahujú meď. Táto meď môže vážne zhoršovať symptómy astmy a iných respiračných ochorení. Aj keď tieto doštičky neobsahujú rakovinotvorné látky, ich dopad na zdravie je stále alarmujúci.

Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi
Pneumatiky: ďalší prehliadaný znečisťovateľ
Samotné jazdenie spôsobuje opotrebovanie pneumatík a produkciu mikročastíc, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. Elektrické autá, ktoré sú ťažšie ako tradičné vozidlá, zvyknú opotrebovať pneumatiky ešte rýchlejšie, čím produkujú viac škodlivých látok v kratšom čase.
Je dôležité, aby sa táto problematika brala vážne – a práve norma Euro 7 bude prvou legislatívou, ktorá sa začne zaoberať aj emisiami z brzdových doštičiek a pneumatík.
Riešenia na obzore?
Napriek nepriaznivým výsledkom výskumu, vedci navrhujú riešenie. Použitie špeciálnych chemikálií na neutralizáciu medi v časticiach brzdových doštičiek by mohlo výrazne znížiť ich škodlivosť. Elektrické a hybridné vozidlá, ktoré využívajú rekuperačné brzdenie, tiež prispievajú k zníženiu potreby klasického brzdenia a tým aj tvorby brzdového prachu. Avšak, problém s pneumatikami zostáva stále aktuálny.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brzdy elektromobilov fungujú inak. Nemožno ich zanedbať
Ako zistíte, či je potrebné vymeniť brzdové doštičky?
Ako môžete predĺžiť životnosť svojich pneumatík. Metóda je jednoduchá a veľmi účinná
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.