Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Ekológia na úkor asfaltu? Nórske cesty trpia pod náporom elektrických kolosov

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/O de R). Nórsko je známe ako lídrom elektromobility, no jeho ambiciózne plány na zlepšenie ovzdušia prinášajú neočakávané problémy. Elektrické vozidlá, ktoré dominujú na cestách,...

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/O de R).

Nórsko je známe ako lídrom elektromobility, no jeho ambiciózne plány na zlepšenie ovzdušia prinášajú neočakávané problémy. Elektrické vozidlá, ktoré dominujú na cestách, spôsobujú zvýšené opotrebovanie infraštruktúry. Čo stojí za touto paradoxnou situáciou a ako na ňu reaguje vláda?

Diera na ceste
Ekológia na úkor asfaltu? Nórske cesty trpia pod náporom elektrických kolosov.
Foto: shutterstock.com/O de R

Elektromobily v Nórsku: Ekologická revolúcia na cestách

Nórsko patrí medzi krajiny, ktoré výrazne podporujú prechod na elektromobily. Už v roku 2024 dosiahli elektrické autá podiel 88,9 % na trhu osobných vozidiel, čo je rekord medzi európskymi krajinami. Práve vďaka zvýšeným daniam na spaľovacie autá a rozsiahlym dotáciám na elektromobily sa Nóri rozhodli prejsť na ekologickejšiu alternatívu. Okrem toho elektrické autobusy postupne nahrádzajú klasické dieselové, čo prináša čistejšie ovzdušie v mestách. Avšak táto elektrická revolúcia má svoju cenu.

Ťažké váhy na cestách: Zdrvujúci dopad

Hoci elektromobily pomáhajú znižovať emisie, ich váha spôsobuje vážne problémy pre cestnú infraštruktúru. Batérie, ktoré tvoria základ elektrických vozidiel, pridávajú stovky kilogramov navyše oproti tradičným autám. Podľa štúdie z univerzity v Leeds je priemerná hmotnosť elektrického auta až o 312 kg vyššia. To má za následok až 16-násobné zvýšenie poškodenia ciest pri dvojnásobnom náraze nápravy.

Záplata nestačí: Opotrebovanie ciest v Oslo

Región Oslo je jedným z najviac postihnutých oblastí. Už v roku 2021 potrebovalo 28 % ciest v meste modernizáciu, pričom náklady na ich opravu boli odhadované na 750 miliónov nórskych korún. Zvyšujúce sa náklady spojené s rýchlejším opotrebovaním ciest stavajú vládu pred dilemu – ako nájsť financie na opravy, ktoré sa zhoršujú rýchlejšie, než ich mesto dokáže realizovať.

Kde to bolí najviac?

Najväčší dopad elektromobilov je cítiť na miestnych a podmorských cestách, ktoré nie sú navrhnuté na takú záťaž. Na druhej strane, hlavné diaľnice a národné trasy s odolnejšou štruktúrou zatiaľ zvládajú zvýšenú váhu áut lepšie. Výzvou pre budúcnosť však budú elektrické autobusy a nákladné autá, ktorých váha ešte viac zaťažuje už tak poddimenzované cesty.

Čo ďalej? Nóri volajú po zmene

Nórski mestskí poslanci v Oslo už schválili plán na eskaláciu prác na oprave ciest a infraštruktúry. Zároveň sa objavujú hlasy požadujúce okamžité opatrenia, aby sa minimalizoval dopad ťažších vozidiel. Medzi návrhmi sú aj investície do odolnejších povrchov ciest, ktoré by dokázali lepšie zvládnuť váhové zaťaženie elektromobilov.

Diera na ceste
Elektrické autá vládnu cestám, no asfalt trpí.
Foto: shutterstock.com/OgnjenO

Nórsko je príkladom ekologickej transformácie, ale ukazuje, že každá revolúcia má aj svoje tienisté stránky. Zvýšené opotrebovanie ciest a náklady na ich opravu sú výzvou, ktorú musia čoraz viac riešiť mestá aj štát. Elektromobilita je nepochybne krokom vpred, no vyžaduje vyvážený prístup, aby priniesla skutočný prospech bez skrytých nákladov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o elektrifikácii dopravy v Nórsku?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nórsko, Austrália, Japonsko – tunely, ktoré ohromujú!

Najvyšší most na svete. Je to zázrak stavebného inžinierstva

Klamú nám tachometre v autách? Pravda, ktorá vás prekvapí!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Fiat sa vracia na scénu: Ambiciózny plán na konkurenciu pre Bigster

21.2.2025 Redakcia Auto trendy Foto: youtube.com/@Newcarvision-ob2ic). Fiat robí odvážny krok do sveta SUV a plánuje zosadiť Daciu Bigster z trónu cenovo prístupných rodinných áut. Talianska…

Dal vám auto a teraz ho chce naspäť? Zistite, či ide o dar alebo výpožičku!

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Parilov). Rozchod je často plný emócií a sporov. No čo ak sa do toho pripletie auto, ktoré vám dal váš…

Elektrický pick-up? KGM Musso EV prináša budúcnosť na štyroch kolesách!

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheElectricExplorer). Kórejská automobilka KG Mobility, predtým známa ako SsangYong, prichádza s revolučnou novinkou. Prvý elektrický pick-up KGM Musso EV je…

Najpredávanejší model dostal revolučnú premenu, ktorá vám vyrazí dych

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autostelyum19). Švédska automobilka prekvapila svet luxusným faceliftom svojho bestselleru XC60. Nová verzia prináša revolučné technológie a prémiové prvky, ktoré posúvajú…

Toyota stavia prvú továreň mimo domova

21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WSPANewsChannel7). Toyota opäť potvrdzuje svoju pozíciu lídra v automobilovom priemysle. Tentokrát prekvapuje odvážnym krokom – v apríli 2025 plánuje spustiť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov