1.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@MarekDrivesENG).
Zatiaľ čo mnohé automobilky stavajú na elektromobiloch, Honda sa rozhodla ísť vlastnou cestou. Vodíkový pohon považuje za budúcnosť a plánuje ho vyvíjať bez pomoci partnerov. Čo to znamená pre automobilový priemysel?

Foto. youtube.com/@MarekDrivesENG
Vodík v automobiloch je technológia, ktorá sa zdá byť na pokraji záujmu. Predaje vodíkových áut sú minimálne a mnohí ich považujú za slepú uličku. Napriek tomu Honda verí, že vodík má veľký potenciál. Po rokoch spolupráce s General Motors sa rozhodla vyvíjať palivové články sama. Tento krok môže zmeniť budúcnosť vodíkových vozidiel.
Vodík: slepá ulička alebo budúcnosť?
Vodíkové autá sú dnes raritou. Na trhu mimo Číny sú dostupné len tri modely – Hyundai Nexo, Toyota Mirai a Honda CR-V e:FCEV. Predaje sú však slabé. Napríklad v Kalifornii, kde je Toyota Mirai najdostupnejšia, sa na skladové modely ponúkajú zľavy až 70 %. V Česku sa minulý rok nepredal ani jeden vodíkový automobil.
Napriek tomu sa vodíku venuje viacero automobiliek. Honda, ktorá už roky predáva vodíkové modely v Japonsku a USA, vidí v tejto technológii veľký potenciál. Vodík považuje za ekologickú alternatívu k fosílnym palivám, ktorá môže konkurovať elektromobilom. Na februárovej vodíkovej konferencii v Tokiu Honda oznámila ambiciózne plány – do roku 2030 chce mať 5 % podiel na trhu s vodíkovými úžitkovými vozidlami a vyrábať 60 000 palivových článkov ročne.
Honda ide vlastnou cestou
Doteraz Honda vyvíjala palivové články v spolupráci s americkým koncernom General Motors. Spoločná výroba prebieha v továrni v americkom Brownstone, kde sa ročne vyrobí približne 2000 palivových článkov. Táto spolupráca však končí. Honda sa rozhodla, že ďalšiu generáciu palivových článkov si vyvinie sama.
Od roku 2028 plánuje Honda vyrábať palivové články vo vlastnej továrni v japonskom meste Moka. Táto továreň bude mať kapacitu až 30 000 kusov ročne. Honda verí, že samostatný vývoj jej umožní lepšie prispôsobiť technológiu potrebám trhu a zvýšiť efektivitu výroby.
General Motors sa medzitým zameriava na spoluprácu s Hyundaiom, ktorý je ďalším významným hráčom na poli vodíkových technológií. Hyundai už dnes ponúka vodíkové modely a plánuje rozšíriť svoju ponuku o úžitkové vozidlá.

FotO: youtube.com/@Honda
Vodík v úžitkových vozidlách: veľký potenciál
Zatiaľ čo osobné vodíkové autá majú obmedzený úspech, v segmente úžitkových vozidiel sa vodíku predpovedá veľká budúcnosť. Palivové články sú ideálne pre nákladné autá a dodávky, ktoré potrebujú dlhý dojazd a rýchle tankovanie. V Európe už vodíkové dodávky ponúkajú Renault a Stellantis, plánuje ich Hyundai a Toyota. Nákladné vodíkové vozidlá už prevádzkuje Hyundai, Volvo Trucks, Daimler a Iveco.
Honda chce tento trend využiť a zamerať sa na vývoj vodíkových úžitkových vozidiel. Do roku 2040 plánuje dosiahnuť až 40 % podiel na trhu s vodíkovými vozidlami a vyrábať stovky tisíc palivových článkov ročne.
Aká je budúcnosť vodíka?
Vodík má svoje výhody aj nevýhody. Jeho hlavnou výhodou je ekologickosť – pri jeho použití vzniká len voda. Navyše, tankovanie vodíka je rýchlejšie ako nabíjanie elektromobilu. Na druhej strane, infraštruktúra pre vodíkové autá je stále nedostatočná a výroba vodíka je energeticky náročná.
Honda však verí, že tieto prekážky sú prekonateľné. Investuje do vývoja nových technológií a plánuje rozšíriť infraštruktúru pre vodíkové autá. Ak sa jej plány podarí zrealizovať, vodík by mohol byť významnou alternatívou k elektromobilom.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová Toyota C-HR získala v testoch Euro NCAP 5 hviezdičiek. Honda CR-V získala len 4
Pešo v reflexných prvkoch – bezpečnejší pre vodičov, ale neviditeľní pre autá?
Takmer polovicu všetkých automobilov predaných v minulom roku na celom svete tvorili vozidlá SUV
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.