4.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Rokas Tenys).
Európska únia sa rozhodla zmeniť prístup k automobilovým normám a umožniť výrobcom áut tri roky na prispôsobenie sa prísnym emisným predpisom. Toto rozhodnutie môže zachrániť európsky automobilový priemysel pred vysokými pokutami, no zároveň vyvoláva kontroverzie medzi výrobcami a ochranármi životného prostredia.

Foto: shutterstock.com/Rokas Tenys
Unia zmierňuje tlak na automobilky – tri roky na splnenie emisných limitov
Komisia Európskej únie na čele s Ursulou von der Leyen oznámila, že automobilky dostanú „ochranné obdobie“ trvajúce tri roky na splnenie emisných noriem, ktoré vstúpili do platnosti v tomto roku. Ide o limity stanovené v rámci smernice CAFE (Clean Air For Europe), ktorá od 1. januára vyžaduje, aby nové autá spĺňali priemerný emisný limit 93,6 g CO2 na kilometer.
Neprispôsobenie sa týmto normám by pre automobilky mohlo znamenať likvidačné pokuty. Napríklad za každé prekročenie o jeden gram CO2 nad normu by výrobca zaplatil 95 eur krát počet predaných vozidiel. Pri tisícoch áut sa pokuty môžu vyšplhať na miliardové sumy, čo mnohé automobilky bez odkladu nemajú šancu zvládnuť.
Elektrina nestačí, automobilový sektor hľadá riešenie
Automobilky vidia východisko v troch riešeniach: zrýchlenie výroby elektromobilov, spolupráca medzi značkami alebo zvýšenie cien áut. Šéf Renaultu Luca De Meo však upozorňuje, že aktuálne tempo výroby elektrických áut je nedostatočné na splnenie noriem bez pokút. Navyše, mnoho značiek sa obáva, že zvýšenie cien vozidiel odradí kupcov a ešte viac zhorší situáciu na trhu.
Zaujímavým riešením by mohlo byť spájanie značiek v rámci tzv. emisných pólov, kedy by sa spoločne rozpočítavali emisné hodnoty. Tesla už takto využíva svoju pozíciu a spája sa s konvenčnými výrobcami, pričom za to dostáva finančné kompenzácie.
Reakcie na rozhodnutie: Kto sa teší a kto protestuje?
Zatiaľ čo niektorí výrobcovia, ako Volvo, toto rozhodnutie kritizujú, iní ho vítajú. Volvo tvrdí, že investovalo obrovské finančné prostriedky do splnenia noriem, a teraz sa cíti znevýhodnené. Na druhej strane, štáty ako Taliansko a Česko tento krok Únie oslavujú a dokonca navrhujú predĺžiť adaptačné obdobie na päť rokov.
Ochranárske organizácie, ako Transport & Environment, upozorňujú, že zmäkčenie pravidiel môže spomaliť prechod na elektromobilitu a oslabiť konkurencieschopnosť Európy voči Číne.

Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel
Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu v rukách politikov
Komisia Európskej únie má detaily návrhu ohlásiť už 5. marca, kedy sa dozvieme, aké konkrétne opatrenia plánuje. Návrh bude musieť ešte prejsť procesom schvaľovania zo strany členských štátov a Európskeho parlamentu. Je však zrejmé, že toto rozhodnutie je len začiatkom širších zmien, ktoré čakajú európsky automobilový sektor.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Začiatok roka s mínusom: Trh s autami v Európe klesá o 2,6%!
Tento nový systém v autách vás privedie do šialenstva! Uvažujete o jeho vypnutí?
Tlačidlo, ktoré si zaslúži vašu pozornosť! Ukryté schopnosti, o ktorých ste možno nevedeli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.