6.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Európska únia urobila nečakaný krok. Tlak automobiliek prinútil Brusel odložiť prísne emisné normy, čím spaľovacie motory získali na čas výhodu. Čo táto zmena znamená pre motoristov, výrobcov a environmentálne ciele? A neohrozuje to konkurencieschopnosť Európy?

Foto: Súkromný archív
Brusel ustupuje tlaku, emisné limity posúva na neskôr
Európska únia, ktorá dlhodobo tlačí na zmenu smerom k elektromobilite, šokovala mnohých výrobcov aj verejnosť. Pôvodné emisné limity, plánované na rok 2025, sa odkladajú až na rok 2027. Automobilky tak dostávajú viac času na splnenie požiadaviek prísnych regulácií označovaných ako CAFE.
Prečo tento krok? Európske automobilky, na čele s gigantmi ako Volkswagen či Mercedes, lobovali za zmenu pravidiel. Tvrdili, že nové limity by ich stáli miliardy eur na pokutách a ohrozili by ich schopnosť investovať do technológií potrebných na vývoj elektromobilov. A Brusel, na čele s Ursulou von der Leyen, ustúpil.
Miliónové pokuty odložené, nie zrušené
Pôvodné pravidlá stanovovali maximálnu hranicu 93,6 gramov CO2 na kilometer už od roku 2025. Ak by ju výrobcovia prekročili, hrozili im pokuty vo výške 95 eur za každý prekročený gram CO2 na auto. Len Volkswagen by tak musel zaplatiť takmer 7 miliárd eur!
Teraz však výrobcovia dostanú možnosť počítať svoje emisie priemerne za roky 2025 až 2027, čo im umožní lepšie prispôsobiť výrobu a vyhnúť sa astronomickým sankciám.
Zdržanie môže spomaliť boj proti klimatickým zmenám
Kritici tohto rozhodnutia však bijú na poplach. Odklad prísnych emisných limitov znamená, že na európskych cestách zostanú dlhšie aj autá so spaľovacími motormi. Tieto vozidlá, ktoré produkujú vysoké emisie CO2, tak môžu oddialiť dosiahnutie ekologických cieľov stanovených na rok 2035, keď má byť predaj spaľovacích áut úplne zakázaný.
Okrem toho sa obávajú, že zdržanie oslabí konkurencieschopnosť európskych výrobcov voči ázijským a americkým značkám, ktoré vo vývoji elektromobilov spravili výraznejší pokrok.
Niektoré firmy sa cítia „podvedené“
Stellantis, jeden z hlavných hráčov automobilového trhu, už investoval viac ako 30 miliárd eur do vývoja elektrických vozidiel a technológií na zníženie emisií. Pre nich je posun pravidiel sklamaním – tvrdia, že ich konkurenti, ktorí na elektrifikáciu zatiaľ tak intenzívne nevsadili, teraz získavajú nespravodlivú výhodu.
Na druhej strane, flexibilita Bruselu môže povzbudiť menších výrobcov, ktorí nemali dostatok zdrojov na okamžité prispôsobenie sa prísnym reguláciám.
Zvýhodnenie elektromobilov cez daňové úľavy
Aby Brusel podporil prechod na elektromobily, plánuje zníženie daní pre firmy, ktoré obohatia svoje flotily o vozidlá s nulovými emisiami. Firmy predstavujú až 60 % trhu s novými autami, a preto by tento krok mohol zrýchliť elektrifikáciu firemných vozových parkov.
Čínske a americké značky číhajú na príležitosť
Zaujímavým dôsledkom tohto kroku môže byť zvýšená konkurencia z Ázie. Čínske značky, ako BYD, ktoré už teraz ponúkajú cenovo dostupné a technicky pokročilé elektromobily, môžu túto situáciu využiť na získanie väčšieho podielu na európskom trhu.

Foto: shutterstock.com/Anders Nilsson – Sthlm
Ak sa európski výrobcovia nezamerajú na rýchlejší vývoj elektromobilov, môže to ohroziť ich postavenie na svetovej scéne.
Motoristi: Čo to znamená pre vás?
Hoci spaľovacie motory dostali ďalšiu šancu, ceny áut sa pravdepodobne neznížia. Na druhej strane, firmy môžu čoskoro ponúkať výhodné elektromobily s podporou nových daňových zvýhodnení. Motoristi tak čelia otázke: vyčkávať na lacnejšie elektromobily, alebo si zvoliť tradičný spaľovací motor, ktorý však bude mať obmedzenú životnosť?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volkswagen odhaľuje pravdu o elektromobiloch! Alebo mal radšej mlčať?
Elektromobily v slepej uličke: Holanďania už varujú pred ich kúpou
Michelin Primacy 5: Pneumatika, ktorá vám ušetrí peniaze a zvýši bezpečnosť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.