12.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters).
Dramatické zmeny vo vedení Nissanu priťahujú pozornosť motoristického sveta. Odchod Makota Uchidu a ďalších vrcholných manažérov má byť štartom novej kapitoly, ale skeptici sa pýtajú, či to neostane len pri kozmetických úpravách. Nádej na lepšiu budúcnosť automobilky teraz leží na pleciach Ivana Espinosu, ktorý sa musí pripraviť na neľahkú cestu.

Foto: youtube.com/@Reuters
Búrka vo vedení Nissanu: Odchádza šéf a celá posádka
Makoto Uchida, doterajší šéf Nissanu, po dlhých rokoch vo firme končí. Spolu s ním odchádzajú aj ďalší vrcholní manažéri – technický šéf Kunio Nakaguro, šéf výroby Hideyuki Sakamoto aj strategický šéf Hideaki Watanabe. Automobilka tento krok nazýva „dobrovoľnou reorganizáciou“, ktorá má priniesť dlhodobý rast a stabilitu. Otázka však znie, či tieto personálne rošády skutočne prinesú zmenu, o akú Nissan bojuje už celé roky.
Zisky, prepad a záchranné koleso, ktoré neprišlo
Makoto Uchida prevzal Nissan v čase, keď firma bojovala s následkami vnútorného puču a obrovských strát. Napriek chaotickej situácii dokázal automobilku dostať späť do čiernych čísiel už v roku 2022, teda o rok skôr, ako sľúbil. No radostné obdobie netrvalo dlho. Už minulý rok sa firma musela zmieriť s ďalšou ranou – namiesto očakávaného zisku prišiel prepad. Očakávané spojenie s Hondou, ktoré mohlo byť záchranným kolesom, sa navyše skončilo neúspechom.
Honda, ktorá bola ochotná vstúpiť do partnerstva, totiž žiadala, aby sa Nissan stal jej dcérskou spoločnosťou. Uchida, obávajúc sa straty nezávislosti značky, tieto rokovania ukončil. Tento krok však nezabránil jeho pádu a otvoril dvere jeho nástupcovi.
Ivan Espinosa: Nový šéf, ktorého čaká ťažká úloha
Od 1. apríla 2025 sa novým šéfom Nissanu stane Ivan Espinosa, doterajší šéf plánovania značky. Hoci je Espinosa dlhoročným zamestnancom firmy, nie je Japoncom. Táto skutočnosť môže byť v konzervatívnom firemnom prostredí pre neho nevýhodou, najmä ak si pripomenieme osud Carlose Ghosna, ktorého kedysi oslavovali ako záchrancu, no neskôr ho firma odvrhla.
Espinosa bude musieť čeliť nielen finančným výzvam, ale aj politickým a strategickým rozhodnutiam, ktoré môžu zásadne ovplyvniť budúcnosť značky. Ak sa mu nepodarí zmeniť smerovanie firmy a prehodiť výhybku z nesprávnej koľaje, Nissan sa môže ocitnúť na pokraji ďalšieho krachu.
Dá sa vôbec veriť „reorganizácii“?
Zmeny vo vedení často sľubujú nové začiatky, no skeptici upozorňujú, že Nissan zatiaľ neoznámil žiadnu zásadnú zmenu svojej stratégie. Ak sa firma naďalej bude riadiť rovnakými princípmi, ktoré ju priviedli do súčasných problémov, reorganizácia môže byť len naoko. „Nové vedenie musí prestať ignorovať hlasy zákazníkov a sústrediť sa na to, čo skutočne predáva autá – inovácie, kvalitu a spokojnosť klientov,“ komentujú odborníci.

Foto: youtube.com/@republicnewsdeutsch
Ako môže Nissan vstať z popola?
Šanca na záchranu značky môže spočívať v obnovení rokovaní s Hondou, no podmienky budú pravdepodobne tvrdšie. Okrem toho bude nové vedenie musieť čeliť náročnému boju o trhy s čínskou konkurenciou a prísnymi ekologickými reguláciami, ktoré tlačia na celý automobilový priemysel.
Dôležité bude aj to, ako si Espinosa dokáže udržať podporu investičného sveta a zachrániť dôveru zákazníkov. Bez zásadných zmien riskuje Nissan ďalšiu stagnáciu, ktorá ho môže stáť viac, než si teraz dokážeme predstaviť.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ferrari: Na jednom predanom aute zarobí viac, než stojí Porsche 911!
Elektromobily za pár eur mesačne? Slovensko plánuje sociálny leasing
Jaguar hrá vabank: Elektrické auto, ktoré stratí 85 % zákazníkov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.