Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Katastrofa na kolesách? Výjazdy k elektromobilom lámu rekordy!

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nehris). Elektromobily sa dlhodobo prezentujú ako budúcnosť dopravy, no realita na nemeckých cestách dostáva trpkú príchuť. Len za minulý rok museli „žltí anjeli“ nemeckého ADAC-u...

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nehris).

Elektromobily sa dlhodobo prezentujú ako budúcnosť dopravy, no realita na nemeckých cestách dostáva trpkú príchuť. Len za minulý rok museli „žltí anjeli“ nemeckého ADAC-u vyraziť na pomoc elektrickým autám o neuveriteľných 46 % častejšie. A najväčší dôvod? Nie pohonná batéria, ale tá klasická 12V baterka, ktorá sa stará o bežnú elektroniku. Kde sa stala chyba?

ADAC žltý anjeli výjazd k poruche auta
Katastrofa na kolesách? Výjazdy k elektromobilom lámu rekordy!
Foto: shutterstock.com/Nehris

Elektromobily v Nemecku: ambície vs. realita

Nemecko odvážne deklarovalo, že do roku 2030 chce mať na svojich cestách 15 miliónov elektromobilov. Dnes, v roku 2025, ich je však sotva 1,65 milióna. Predaj elektrických áut za minulý rok navyše zaznamenal dramatický pokles – medziročný prepad o 27,4 %. Znamená to, že elektromobily síce na papieri vyzerajú ako budúcnosť, no zákazníci o ne strácajú záujem. Problémy, ktoré ich sprevádzajú, tomu rozhodne nepomáhajú.

Výjazdy k elektromobilom lámu rekordy

Keď majiteľ elektromobilu uviazne na ceste, spoľahlivou oporou sa preňho stáva pomoc nemeckého ADAC-u, známeho ako „žltí anjeli“. Tí však majú plné ruky práce. Počet výjazdov k elektrickým autám sa v roku 2024 zvýšil o dramatických 46 %, pričom celkový počet výjazdov ADAC-u za všetky autá zostal takmer rovnaký. O čo ide? Hlavným problémom nie je pohonná batéria, ako by si mnohí mohli myslieť.

Najväčší problém? Klasická 12V baterka

Ukazuje sa, že vo viac ako polovici prípadov privolania asistenčnej služby k elektromobilom hrá hlavnú rolu klasická 12V batéria, ktorú poznáme aj zo spaľovacích áut. Táto malá baterka má na starosti napájanie palubnej elektroniky, ktorú elektrické autá potrebujú pre svoju prevádzku. Ak sa však vybije, auto zostane nepojazdné, hoci je pohonná batéria plne nabitá.

Zdá sa, že výrobcovia elektromobilov zatiaľ nenašli spôsob, ako prepojiť pohonnú a 12V batériu tak, aby sa navzájom podporovali. Výsledkom je, že moderné elektromobily sú náchylné na úplnú nepojazdnosť pre, na prvý pohľad, banálnu poruchu.

Prečo počet porúch tak dramaticky rastie?

Ani odborníci nemajú jasnú odpoveď na to, prečo počet porúch elektrických áut rastie oveľa rýchlejšie ako ich podiel na trhu. Príčiny by mohli byť rôznorodé: od technických nedostatkov až po nedostatočnú údržbu zo strany majiteľov. Elektrické autá sú navyše oveľa technologicky zložitejšie, čo môže vytvárať nové, nepredvídateľné problémy.

Batéria v aute 12V
Elektrické auto na kraji cesty: Poruchy 12V batérií patria medzi najčastejšie.
Foto: shutterstock.com/Nor Gal

Záverečné zrkadlo pre budúcnosť elektromobility

Situácia v Nemecku je varovaním aj pre ostatné krajiny, ktoré sa snažia presadiť elektromobily ako hlavnú formu dopravy. Kým sa nevyriešia ich slabé stránky, ako je spoľahlivosť elektroniky či životnosť 12V batérií, dôvera spotrebiteľov bude naďalej klesať. Elektromobily majú nesporne veľký potenciál, no realita ukazuje, že cesta k ich masovému prijatiu je ešte veľmi dlhá.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Máte dôveru v elektromobily napriek ich častým problémom?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Automatická umyváreň: Katastrofa pre váš lak alebo len mýtus?

Zázrak na vode: Unikátny most, ktorý spája históriu s modernou technikou

Vymeniť olej po zime? Pozor, môže ísť o zdravie vášho motora!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Most vyšší ako Eiffelovka! Francúzsky zázrak inžinierstva ohromuje svet

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheB1M). Viadukt Millau vo Francúzsku je nielen najvyšším cestným mostom na svete, ale aj symbolom moderného inžinierstva. So svojou výškou…

Apple to vzdal, Xiaomi triumfuje: Prečo jedna značka zlyhala a druhá ovládla svet elektromobilov?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ink Drop). Technologický giganti Apple a Xiaomi sa vydali na rovnakú cestu – chceli dobyť automobilový svet. Avšak kým Apple…

Automobilka prepúšťa 7 500 zamestnancov: Prečo ignoruje realitu trhu?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/baona). Audi čelí najväčšiemu prepadu predajov za posledné roky a odpoveďou na túto krízu je masívne prepúšťanie. Automobilka plánuje zrušiť…

Zákaz predchádzania? Pozor, značka 254 vás môže zmiasť a pripraviť o stovky eur!

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PredragLasica). Značka 254 – „Zákaz predchádzania“ – je pre mnohých vodičov nočnou morou. Čo však znamená v praxi? Musíte sa…

Elon Musk pod paľbou kritiky: Americký senátor verejne „prepustil“ Teslu

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Americký senátor a vojnový veterán Mark Kelly dal verejne na známosť, že končí s používaním svojho elektromobilu Tesla. Na…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov