19.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya).
Kedysi boli manuálne prevodovky neodmysliteľnou súčasťou automobilového sveta. Dnes je však situácia úplne iná. Zákazníci čoraz viac vyžadujú pohodlie a sú ochotní si zaň priplatiť. Tento trend už výrazne ovplyvňuje aj ponuku značky Škoda, ktorá v posledných rokoch zaznamenala dramatický pokles záujmu o manuálne prevodovky. Ešte donedávna ich preferovala väčšina Slovákov, no zdá sa, že aj u nás tento fenomén ustupuje.

Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya
Už ani Octavia nie je istota manuálu
Ešte pred pár rokmi bola manuálna prevodovka v Octavii prvou voľbou väčšiny vodičov. V roku 2018 malo ručné radenie až 72 % predaných modelov. Dnes je to však len 20 %. Podobný osud postihol aj ďalšie populárne modely ako Karoq a Scala. Zdá sa, že manuály si držia svoju pozíciu už iba v prípade Fabie, kde sú však čísla tiež na ústupe. Cena je pritom jedným z hlavných faktorov – manuálny variant Fabie je o stovky eur lacnejší ako verzia s automatickou prevodovkou.
Lenivosť alebo pohodlie? Prečo manuály ustupujú?
Je zrejmé, že zákazníci stále viac vyžadujú pohodlie pri jazde. Automatické prevodovky ponúkajú jednoduchšiu manipuláciu, najmä v mestách, kde je časté zastavovanie a rozbiehanie. Kým kedysi bola ochota „zamestnať pravú ruku“ pri radení samozrejmosťou, dnes sa z tejto zručnosti stáva skôr rarita. Na druhej strane, vyššia cena automatických prevodoviek neodrádza ani kupcov vozidiel strednej triedy. Tento trend je pri prémiových automobiloch už dlhšie normou, no teraz sa začína presadzovať aj pri bežných značkách, ako je Škoda.
Rozdielne trhy, rozdielne preferencie
Zaujímavý je však pohľad na jednotlivé trhy, kde sa preferencie manuálov výrazne líšia. Napríklad na Slovensku si stále 74 % zákazníkov Fabie volí manuálnu prevodovku, zatiaľ čo v Nemecku je to len 65 %. V prípade Octavie je rozdiel ešte výraznejší – u nás manuál preferuje 46 % vodičov, no v Nemecku iba 10 %. Zdá sa, že Nemci sú za volantom nielen „pohodlnejší“, ale aj ochotnejší investovať do automatickej prevodovky. V niektorých krajinách, ako je Turecko či Izrael, sa manuálne prevodovky už ani neponúkajú.

Foto: shutterstock.com/Studio Mars
Budúcnosť manuálov: Ohrozený druh?
S rastúcim tlakom na minimalizáciu výrobných nákladov v automobilovom priemysle sa manuálne prevodovky stávajú čoraz menej atraktívnymi aj pre samotných výrobcov. Ak sa produkt nepredáva, jednoducho zmizne z ponuky. Tento osud už postihol modely ako Superb či Kodiaq, kde manuálne prevodovky nenájdete. Elektrifikácia automobilov tento trend len urýchľuje, keďže manuál a elektromobil spolu jednoducho nejdú dohromady. Vyzerá to tak, že dni manuálnych prevodoviek sú zrátané.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Štýlový rebel medzi SUV, ktorý prekvapí komfortom a priestorom
Nová Dacia Sandero: Čo prinesie facelift najpredávanejšieho auta v Európe?
Dacia Duster III prináša motorizáciu, ktorú Slovensko nedostane! Alebo áno?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.