2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog).
Európske automobilky, ktoré v roku 2022 opustili ruský trh, začínajú hľadať cesty, ako sa tam vrátiť. Renault zvažuje odkúpenie svojho podielu, zatiaľ čo Volkswagen rozpredáva motory a prevodovky za smiešne ceny. Ak by sa uvoľnili sankcie, tento trh by mohol opäť ožiť a prilákať nielen ruských, ale aj zahraničných zákazníkov.

Foto: youtube.com/@GommeBlog
Ruský trh láka automobilky späť
Ruský trh bol ešte pred pár rokmi jedným z najvýznamnejších odbytísk pre európske automobilky. Konflikt na Ukrajine a následné sankcie však zmenili pravidlá hry a výrobcovia ako Renault, Škoda a Volkswagen boli nútení opustiť jeho pôdu. Dnes však, s vyhliadkami na možné uvoľnenie napätia, automobilky zvažujú návrat na tento lukratívny trh.
Renault si ponechal otvorené dvere a jeho šéf Luca de Meo už naznačil, že akákoľvek podnikateľská príležitosť je pre nich vítaná. Na druhej strane Volkswagen, ktorý pred tromi rokmi opustil Rusko s tým, že sa už neplánuje vrátiť, teraz čelí výzve, ako znovu vybudovať svoje postavenie.
Renault hrá na istotu, Volkswagen upratuje sklady
Renault pri svojom odchode z Ruska myslel dopredu a ponechal si možnosť návratu do šiestich rokov. Francúzska automobilka by tak mohla získať späť svoj 68-percentný podiel v AvtoVAZe, no musela by kompenzovať ruské investície vo výške 1,2 miliardy eur. Renault však vidí v tomto kroku potenciál a zvažuje, že sa na ruský trh opäť postaví.
Na druhej strane, Volkswagen svoj návrat značne skomplikoval. Predal svoje výrobné závody v ruskej Kaluge a momentálne len vyprázdňuje sklady. Motory 1,4 TSI a automatické prevodovky s hydrodynamickým meničom predáva za smiešnych 800 eur, respektíve 400 eur, pričom nakupujúci musí zobrať aspoň päť kusov. Tento krok ukazuje, že nemecká automobilka si dvere do Ruska definitívne zabuchla.
Číňania v hlavnej úlohe, no situácia sa môže zmeniť
Ruský automobilový trh momentálne ovládajú čínske značky, ktoré však podľa odborníkov nedokážu naplniť dopyt po moderných a kvalitných vozidlách. Mnohí ruskí zákazníci kupujú čínske autá len preto, že nemajú inú možnosť. Ak by sa zavedené európske značky vrátili, mohli by si rýchlo získať späť svojich zákazníkov.
Ruské úrady tiež zdôrazňujú, že automobilky nikto nevyhnal a ich odchod bol dobrovoľný. To znamená, že návrat by mal byť technicky možný, ak dôjde k zrušeniu sankcií. Renault a Hyundai sú pripravené okamžite konať, no Volkswagen bude musieť pre svoje predchádzajúce rozhodnutia začínať prakticky od nuly.

Foto: youtube.com/@NewCarDesign-sw
Budúcnosť ruského trhu závisí od sankcií
Ak sa politická situácia uvoľní a sankcie sa zrušia, ruský trh by mohol opäť prilákať investície zo Západu. Pre automobilky by to znamenalo šancu kompenzovať straty z iných trhov, ako sú USA a Čína. Šťastie však praje pripraveným – značky ako Renault, ktoré si nechali otvorené možnosti návratu, sú na tento krok lepšie pripravené ako Volkswagen, ktorý bude musieť začať od nuly.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Hyundai sa smeje Trumpovým clám: Kórejský gigant má eso v rukáve
Čínsky luxusný obor MHero 1: Najdrahšie čínske auto na Slovensku šokuje cenou aj výkonom
Máte auto s týmto motorom? Nikdy ho nepredávajte, prežije vás aj vaše deti!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.