Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Zisková realita elektromobilov: Len štyri značky na svete dokážu zarábať. A aj to je otázne!

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars). Elektromobily sa stále viac stávajú symbolom budúcnosti. No hoci po svete jazdia milióny takýchto vozidiel, pravda o ich ziskovosti je tvrdá a neúprosná. Podľa...

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars).

Elektromobily sa stále viac stávajú symbolom budúcnosti. No hoci po svete jazdia milióny takýchto vozidiel, pravda o ich ziskovosti je tvrdá a neúprosná. Podľa štúdie iba štyri automobilky dokážu na elektromobiloch skutočne zarobiť – a aj to s dávkou optimizmu.

Nabijanie Toyota
Zisková realita elektromobilov: Len štyri značky na svete dokážu zarábať. A aj to je otázne!
Foto: youtube.com/@edmundscars

Sen o elektromobilite: Záchrana alebo ekonomická pasca?

Elektromobilita bola dlho ospevovaná ako budúcnosť automobilového priemyslu. Automobilky, ako Volkswagen, sa rozhodli staviť všetko na túto kartu, najmä po škandáloch s dieselovými emisiami. Elektromobily mali priniesť vyššie zisky a nižšie náklady. Lenže realita ukázala úplne iný obraz. Náklady na vývoj a výrobu sú stále vysoké, a keďže sa tieto vozidlá častokrát predávajú za vyššie ceny, zákazníci ich prijímajú len s váhavosťou.

Číňania ako lídri – a zároveň varovanie

Čína sa stala hlavným trhom pre elektromobily. A čo viac, medzi svetovou „ziskovou špičkou“ výrobcov sa nachádzajú práve čínske značky ako BYD, Li Auto a Seres. Tesla, ktorá vedie rebríček s 7,2 % ziskovosťou, je jedinou spoločnosťou mimo Číny, ktorá dokáže na elektromobiloch zarábať. No aj tieto úspechy sú len zlomkom celkového obrazu – veľká časť príjmov týchto značiek pochádza z vládnych dotácií a predaja emisných povoleniek.

Katastrofálne straty a nekonečný boj

Drvivá väčšina výrobcov elektromobilov čelí obrovským stratám. Medzi „lídrov“ v mínusoch patrí čínska Nio (-400 %) a americký Rivian (-374 %). Automobilky ako Polestar, VinFast či Xpeng síce bojujú o svoje miesto na trhu, no cesta k ziskovosti je pre ne stále veľmi vzdialená. Dokonca aj tí, ktorí dokážu znížiť svoje straty, zďaleka nemajú vyhraté. Situácia je natoľko zúfalá, že niektoré firmy sú závislé na dotáciách alebo úveroch, aby prežili.

Komu veriť? Realita verzus optimistické vykazovanie

Štúdia poukazuje aj na fakt, že čísla „ziskových“ značiek môžeme najprv len ťažko považovať za úplne dôveryhodné. Mnohé spoločnosti následne optimalizujú výsledky, aby potom uspokojili investorov či veriteľov. Tesla napríklad najskôr zarába nemalé peniaze na emisných povolenkách, zatiaľ čo čínski výrobcovia zároveň získavajú masívnu podporu od štátu. Preto sa nemožno čudovať, že ekonomická stránka elektromobility vyzerá viac ako ilúzia než ako udržateľný model.

Nápis Tesla na vozidle
Tesla a BYD: Ziskoví lídri, no za akú cenu?
Foto: shutterstock.com/Art of pixels

Kto varoval, ale nikto nepočúval…

Mnohí experti už pred rokmi upozorňovali, že elektromobilita nie je zlatou baňou, za ktorú je často vykresľovaná. Napriek tomu boli ich varovania ignorované. Dnes, keď sú čísla a fakty neúprosné, sa ukazuje, že ich slová boli viac ako pravdivé. Zároveň sa potvrdzuje, že politické rozhodnutia bez ohľadu na trhové mechanizmy vedú k nepredvídateľným dôsledkom.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že elektromobily sú budúcnosťou, alebo slepou uličkou?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Cla na čínske elektromobily zabrali: Ich predaje v Európe prudko klesajú!

Odpoveď Nemcov jasná: Elektromobily? Nie, ďakujeme!

Elektromobily žerú pneumatiky ako nikdy predtým – Tesla na čele!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tesla vo voľnom páde, BYD na vzostupe: Čo stojí za týmto obratom?

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (FFoto: youtube.com/@crospotter13). Čínska automobilka BYD mení pravidlá hry a dáva Tesle vážnu konkurenciu. Elon Musk, ktorý bol dlhé roky na čele…

Elon Musk opäť v problémoch: Jeho najnovšia AI Grok 3 je vraj najinteligentnejšia na Zemi, realita však ukazuje opak!

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@airevolutionx). Elon Musk sa opäť ocitá v centre pozornosti, keď predstavil svoju novú umelú inteligenciu Grok 3, ktorú označil za…

Najrýchlejší luxus vo vzduchu: Bombardier poráža konkurenciu

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bombardierjets). Lietadlo, ktoré dokáže prekonať hranicu zvuku, vezme vás z Londýna do Sydney bez zastávky a ponúka luxusné vybavenie s…

Lada Niva Travel kráča s dobou: Nový dizajn, nová éra!

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Lada Niva Travel, ruský ikonický off-road, prechádza ďalšou významnou modernizáciou. Najväčšou novinkou je predná maska, ktorá sa inšpirovala luxusnými…

Automobilový šok: ďalší európsky gigant zastavil export do USA.

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sven Hansche). Motoristický svet zažíva zatiaľ nevídané turbulencie. Po tom, čo nemecké a japonské automobilky prestali dodávať nové vozidlá na…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov